Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

REI-meloen populair bij consument, niet bij supermarkt

Er is een groot tekort aan REI-meloenen, geeft Hans
Oosterman van Saphir aan. Het tekort komt omdat het gewas in noordelijk Brazilië last heeft van de wittevliegplaag. Door het meloenentekort is er een sterke prijsstijging zichtbaar. De huidige prijs ligt nu rond de €12,50 per doos. De leverancier van de REI-meloenen, Itaueira in Brazilië, heeft momenteel toch een goede meloenenproductie en teelt op een areaal van 1800 hectare. Hij levert ze jaarrond en verpakt momenteel per dag ongeveer 30.000 dozen en daarvan gaan wekelijks 900-950 pallets naar de binnenlandse markt. Er wordt dus maar weinig geëxporteerd. Om de REI-meloenen te promoten hebben ze diverse bekende Brazilianen gevraagd mee te werken aan TV-spotjes. Deze zijn te zien op Youtube.



‘Te duur’

Hans geeft aan ‘gefrustreerd’ te raken van de Nederlandse en Duitse retailers, omdat ze de REI-meloenen niet willen kopen. Er zijn maar enkele supermarkten die de meloenen afnemen, de rest vind ze ‘te duur’. Alles draait om prijs. In Ierland en Oostenrijk zijn wel enkele supermarkten die deze meloenen graag afnemen en daar worden dan ook jaarafspraken mee gemaakt. "Onderzoek heeft aangetoond dat onze meloenen van zo'n kwaliteit zijn dat consumenten er telkens opnieuw naar vragen. Een grote supermarktketen in Nederland wilde de REI-meloenen wel afnemen, maar wilde dan geen netjes en geen stickers op de producten. Dan is natuurlijk het hele effect weg”, geeft Hans aan.



Saphir geeft aan dat het van de Europeanen ‘kortzichtig’ en ‘dom’ is dat ze deze kwaliteitsmeloenen niet afnemen. Hun leverancier, die dus bijna alles aan de binnenlandse markt levert, exporteert ook naar de VS. De Amerikanen willen alleen maar maat 6 afnemen. Bij de binnenlandse markt maakt de maat niet uit en kan alles geleverd worden.

Consument positief

Hans vertelt dat de consument de meloenen heerlijk vindt, hij hoort alleen maar positieve reacties. Ook zijn ze bereid meer te betalen voor een lekkere meloen. “Ga dat de supermarkten in Europa maar wijsmaken, ze geloven het niet”.

Contact:
Saphir
Hans Oosterman
Handelsweg 40
2988 DB Ridderkerk
Tel.: (0180) 69 17 77
Fax: (0180) 69 17 70
www.saphir.nl
E-mail

Publicatiedatum: