Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

2010/11: EU oogstraming citroenen 1,1 miljoen ton

Volgens de laatste officiële gegevens was de Spaanse citroenenoogst voor 2009/10 633.600 ton. Dat betekent een stijging van 12% in vergelijking met het jaar ervoor. De citroenteelt in Spanje vind vooral plaats in drie zuidelijke regio's aan de Middellandse Zee.

Men begon later met de oogst omdat de citroenen nog niet groot genoeg waren. Volgens een Spaanse teler waren er dit seizoen drie moeilijke zaken te overbruggen. Allereerst was er een lage vraag en was het prijsniveau laag. Daarnaast was het Turkse seizoen begonnen met hoge volumes en lage prijzen in de eerste week van september. Als laatste tegenvaller waren er in november nog Argentijnse citroenen voor lage prijzen en het was voor Spaanse exporteurs moeilijk om de markt te betreden. De prijs is de laatste jaren gestegen. Dit seizoen zaten de prijzen tussen de 12 en 15 eurocent.

De oogstraming voor citroenen voor heel de EU is 1.193.000 in 2010/11, 2% meer dan vorig jaar.

Consumptie

De Spaanse citroenconsumptie is vrijwel het hele jaar stabiel. Het consumptievolume in 2009/10 was 3 kg per inwoner. De verwachte Europese consumptie is 2,8 kg per inwoner.

Handel

De EU is netto-importeur van citroenen, meer import dan export. Importwaarde in 2008/09 in de EU was $ 402 miljoen en exportwaarde was $ 75 miljoen. De verwachting is dat dit seizoen de import weer zal verhogen. De belangrijkste citroenleveranciers van de Europese markt zijn: Argentinië en Turkije.



De belangrijkste importeurs van niet-Europese citroenen zijn: Nederland, Duitsland, Frankrijk en Italië. De belangrijkste EU-afnemer is Rusland.


Publicatiedatum: