



Abonneren
Vacatures
- Rozenplanner
- Ervaren Internationaal Salesmanager
- Int. Product- en Cropspecialist Propagation (opkweek)
- (Jr.) Specialist Duurzaamheid en Data
- Junior Kwaliteitscontroleur
- Productieleider
- Salesmanager substraten West-Europa
- Manager Quality Assurance (QA)
- Accountmanager Data Management - Agri
- Head Grower Greenhouse Canada
Top 5 - gisteren
- "Vanaf maandagmorgen is het helemaal losgegaan op de uienmarkt"
- Omzet Vershal Boontjes in drie jaar tijd naar ruim 3,5 miljoen euro
- Eosta overgenomen door Anders Invest
- Eerste komkommers van Qcumber bij The Greenery geveild voor Kika
- "Costa Ricaanse meloenenseizoen start met meer Cantaloupe- en minder gele meloenen"
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Weer
Omzetdaling cafetaria's door zondagsopenstelling supers
Volgens Jan Willem Grievink, directeur van het FSIN, is in 2010 bijna een derde van de omzet die in de supers wordt gedraaid afkomstig uit de out-of-homemarkt. Ondernemer Yildirim Usta heeft zijn Arnhemse cafetaria Super Snack gevestigd vlakbij een Albert Heijn die elke zondag open is. “Ik merk dat mijn omzet op zondag met twintig tot dertig procent is gedaald. Consumenten en met name jongeren zie ik op zondag minder in mijn winkel. Die gaan langs de supermarkt voor de goedkopere snacks of magnetronmaaltijden.”
Usta heeft de omzet in het afgelopen jaar dat de Albert Heijn is geopend stapsgewijs zien afnemen. “Klanten willen vaker een patatje zonder mayonaise en bestellen geen drinken meer, dat halen ze in de supermarkt. Ik vind het, als consument, prima dat er supermarkten op zondag open zijn. Maar het is niet goed als deze supers in een horecagebied de omzet weghalen voor de ondernemers.”
Ondernemer van de Bram Ladage-patatkraam in Gouda Raymond van der Zalm merkt op zondag eigenlijk weinig van de Albert Heijn-winkel die vlakbij zijn kraam ligt. “Ik heb ook geen verandering in mijn omzet gezien. Een supermarkt in de buurt die op zondag open is hoeft denk ik geen bedreiging voor een cafetaria-ondernemer te zijn. Je moet als zaak dan wel je eigen identiteit hebben en een opvallend, uniek product aanbieden.”
Bron: Out-of-home shops
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector: