Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzetdaling cafetaria's door zondagsopenstelling supers

Volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN) is van de 450 miljoen euro omzet die supers op zondag binnenhalen, zo’n 150 miljoen eigenlijk bestemd voor de out-of-homemarkt.

Volgens Jan Willem Grievink, directeur van het FSIN, is in 2010 bijna een derde van de omzet die in de supers wordt gedraaid afkomstig uit de out-of-homemarkt. Ondernemer Yildirim Usta heeft zijn Arnhemse cafetaria Super Snack gevestigd vlakbij een Albert Heijn die elke zondag open is. “Ik merk dat mijn omzet op zondag met twintig tot dertig procent is gedaald. Consumenten en met name jongeren zie ik op zondag minder in mijn winkel. Die gaan langs de supermarkt voor de goedkopere snacks of magnetronmaaltijden.”

Usta heeft de omzet in het afgelopen jaar dat de Albert Heijn is geopend stapsgewijs zien afnemen. “Klanten willen vaker een patatje zonder mayonaise en bestellen geen drinken meer, dat halen ze in de supermarkt. Ik vind het, als consument, prima dat er supermarkten op zondag open zijn. Maar het is niet goed als deze supers in een horecagebied de omzet weghalen voor de ondernemers.”

Ondernemer van de Bram Ladage-patatkraam in Gouda Raymond van der Zalm merkt op zondag eigenlijk weinig van de Albert Heijn-winkel die vlakbij zijn kraam ligt. “Ik heb ook geen verandering in mijn omzet gezien. Een supermarkt in de buurt die op zondag open is hoeft denk ik geen bedreiging voor een cafetaria-ondernemer te zijn. Je moet als zaak dan wel je eigen identiteit hebben en een opvallend, uniek product aanbieden.”

Bron: Out-of-home shops
Publicatiedatum: