Universiteit Gent onderzoekt voedingsinformatieverspreiding via nieuwe media
mogelijkheden van nieuwe media uitzoekt om voedingsinformatie te verspreiden. Met het FoodRisC-project wordt nagegaan hoe het publiek sociale media en sociale netwerken gebruikt en hoe websites worden ingezet voor advies en begeleiding zodat de EU haar communicatie omtrent voeding kan aanpassen aan de bevindingen, geeft Vilt.be aan.
Omdat de productie en distributie van voedingsmiddelen wereldwijd gebeurt, wil Europa sneller en betrouwbaarder communiceren. Met het onderzoeksproject FoodRisC worden hulpmiddelen ontwikkeld om de informatieverstrekking over risico's en voordelen van voeding te verbeteren. Daarnaast worden aanbevelingen gedaan zodat organisaties die in de EU actief zijn hun communicatie, informatie en opleiding kunnen verbeteren.
"Daarvoor wordt het gebruik van traditionele en sociale media voor de verspreiding van nieuws en informatie binnen de EU vergeleken", aldus professor Wim Verbeke van de vakgroep Landbouweconomie. Verbeke legt uit dat meer efficiƫnt informatie en advies leveren, kan zorgen voor minder voedselgerelateerde ziekten, minder economische schade als gevolg van voedselschandalen en meer vertrouwen van de consument in voeding.
In de eerste fase van het project coƶrdineert de vakgroep een kwalitatieve bevraging van consumenten, producenten, diverse stakeholders en media. Later is die vakgroep ook betrokken bij grootschalige kwantitatieve onderzoeken en informatie-experimenten.
Het project FoodRisC bestaat uit deskundigen van onderzoeksinstituten die werken rond informatievoorziening over de risico's en voordelen van voeding, uit consumentenorganisaties en uit de bedrijfswereld uit negen EU-lidstaten. Acht befaamde organisaties in communicatie over gezondheid, waaronder de Europese Voedselveiligheidsautoriteit EFSA en de Wereldgezondheidsorganisatie WHO, ondersteunen het project.
Bron: Vilt.be