Tarieven containervervoer stabiliseren

Waar de tarieven in het bulkvervoer vooral in 2009 herstel hebben laten zien, zijn ze in het containervervoer pas in 2010 weer gestegen. Logischerwijs volgt een opleving van het vervoer van consumptiegoederen op een herstel in de aanvoer van grondstoffen. Daarom volgt traditioneel een herstel van het containervervoer nadat het bulktransport is aangetrokken. De opleving van de volumes in het containervervoer zorgt vanaf begin dit jaar voor een stijging van de tarieven. Dat meldt de Sectormonitor Transport & Logisitiek, die ABN-Amro uitbracht.

Deze stijging is terug te zien in een stijging van de Timecharter Index, die een gemiddelde weergeeft van de tarieven van het containervervoer op zee. De tarieven in de zeevaart zijn zeer beweeglijk door hun hoge conjunctuurgevoeligheid en veel voorkomende mismatch tussen capaciteit en vraag. Zelfs met het herstel van dit jaar, zijn de tarieven in het containervervoer nog lang niet in de buurt van hun lange termijn gemiddelde. Daarnaast dreigt een stijgende olieprijs het rendement onder druk te gaan zetten. In 2011 neemt weliswaar de wereldhandel af, maar het aandeel consumptiegoederen in de handel neemt toe. De particuliere consumptie in de meeste westerse landen herstelt namelijk verder. Dit zorgt voor verdere verbetering van de containervaart, die het in 2011 beter zal doen dan het bulktransport.

Bron: Sectormonitor Transport & Logistiek, ABN-Amro

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.