Eroski zet Euro Pool System in voor retourlogistiek Mercamadrid

De Spaanse supermarktketen Eroski besteedt sinds 1 oktober 2010 de retourlogistiek bij haar distributiecentrum (DC) in Mercamadrid uit aan logistiek dienstverlener Euro Pool System. Door logistieke processen nog beter te integreren, kunnen beide organisaties kosten besparen.

Eroski en Euro Pool System werken al sinds 1998 intensief samen. De leveranciers van Eroski verpakken groente, fruit, vlees, vis en bakkerijproducten in groene en blauwe meermalige klapbakken van Euro Pool System, wat neerkomt op tot zo’n 55 miljoen roulaties per jaar. Bovendien verleent Euro Pool System vele logistieke diensten zoals het wassen van verpakkingen in DC’s, het verhuren van een automatische orderpickinstallatie en het faciliteren van twee retourcentra. Per 1 oktober komt het retourcentrum in Mercamadrid daar nog bij.

Kostenoptimalisatie

De voordelen van deze stap zijn groot. Julio Lázaro Badenas Logistiek Manager van Euro Pool System Spanje: “Eroski wil de kosten van de retourstromen onder controle houden. Als expert in retourlogistiek kan Euro Pool System het proces efficiënter en professioneler organiseren. De nieuwe situatie in Mercamadrid voorkomt dubbel werk en kost dus minder arbeid, levert betere informatie op en neemt minder vierkante meters in beslag. Beide organisaties hebben er profijt van. Uniek is verder dat het retourcentrum in het DC is gevestigd.”

Van 1100 naar 435 m2

Welke activiteiten gaat Euro Pool System precies verzorgen? “Wij zorgen dat de vrachtwagens met lege verpakkingen worden uitgeladen. We registeren en controleren het aantal pallets dat retour komt van de winkels. Daarna sorteren onze medewerkers met een automatische loopband de verpakkingen op kleur en type. Deze informatie matchen we met het aantal uitgegeven bakken, zodat wij Eroski inzicht kunnen geven in de aantallen verpakkingen die in omloop zijn. De gesorteerde pallets leveren wij elke dag aan ons servicecentrum in de buurt, waar wij de verpakkingen wassen en opnieuw uitgeven. Aan het eind van de dag is het retourcentrum leeg, waar voorheen pallets met ongesorteerde bakken veel ruimte in beslag namen. Daarom hebben wij in het DC maar 435 m2 in plaats van 1100 m2 nodig. Deze kostbare ruimte kan Eroski nu anders inzetten,” besluit Julio Lázaro Badenas.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven