Wel behoefte aan gevarieerder smaakaanbod

Moeders gaan voor bio-babyvoeding

Moeders vinden bepaalde kenmerken van voeding belangrijker voor hun baby dan voor zichzelf. Ze vinden dat babyvoeding gezond en gevarieerd, lekker, vers, veilig, natuurlijk en suikerarm moet zijn. Biologische babyvoeding voldoet aan dit profiel, maar het aanbod in de winkel sluit nog niet aan op de behoefte. Dit blijkt uit het onderzoek Prille moeders; Kansen voor biologisch? dat het LEI heeft uitgevoerd in opdracht van innovatienetwerk Bio-Connect. Voor het onderzoek zijn 510 vrouwen ondervraagd die tot twee jaar geleden hun eerste of tweede kind kregen.

Voor de biologische sector is het interessant dat de moeders bij babyvoeding minder belang hechten aan de prijs en acties of aanbiedingen dan bij hun eigen voeding. De meest genoemde redenen voor moeders om voor biologische babyvoeding te kiezen is dat deze natuurlijk is, onbespoten en gezond. Hier liggen kansen voor biologische producten. Zeker als de geboden smaken complementair zijn ten opzichte van het bestaande aanbod aan smaken. Want er is bij de moeders veel behoefte aan variatie.

Het LEI raadt fabrikanten en retailers dan ook aan om nieuwe smaken toe te voegen aan het bestaande aanbod van babyvoeding. Daarbij moeten zij rekening houden met zaken die moeders belangrijk vinden voor hun jonge kind.

Het aanbod van biologische babyvoeding in Nederland steekt op dit moment nog schril af bij het aanbod in het buitenland. In Nederland is 5% van de aangeboden babyvoeding van biologische kwaliteit, tegen 43% in Engeland. In Duitsland heeft op dit moment een bepaald merk biologische babyvoeding een marktaandeel van 60% en bij een supermarktketen in Denemarken heeft biologische babyvoeding zelfs een marktaandeel van meer dan 90%.

Contact: Elvi van Wijk 

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven