Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consument loopt niet warm voor koopjes fairtrade

Het mocht onlangs dan de landelijke Fairtrade Week zijn, supermarkten zijn over heel 2010 genomen niet erg scheutig met aanbiedingen in fairtrade producten. Minder dan 1 procent van alle aanbiedingen in supermarkten betreft fairtrade producten. Consumenten lopen er bovendien niet warm voor. Dat blijkt uit een analyse van aanbiedingenvergelijkingswebsite Yenom.nl in opdracht van Levensmiddelenkrant.

Yenom.nl nam het aantal fairtrade aanbiedingen van zestien supermarktketens onder de loep, te weten Albert Heijn, Aldi, Attent, C1000, Coop, DekaMarkt, Deen, Dirk, EMTÉ, Golff, Jumbo, Lidl, PLUS, Spar, Super de Boer en Supercoop. Er is onderzoek gedaan naar aanbiedingen vanaf begin dit jaar tot en met week 43.

Wat opvalt is dat het aantal fairtrade aanbiedingen zeer beperkt is ten opzichte van andere producten (veel minder dan 1 procent). Ook wisselt het aantal producten in de aanbieding sterk per kwartaal. De trend is in 2010 wel duidelijk stijgend: waren er in het eerste halfjaar van 2010 gemiddeld 3,1 fairtrade producten per week in de aanbieding, in het tweede halfjaar is dat opgelopen tot 3,5 aanbieding per week. Een stijging van ruim 10 procent.

Uit analyse van het zoek- en klikgedrag van de bezoekers van yenom.nl komt naar voren dat de gemiddelde consument nog niet erg warm loopt voor de fairtrade producten. De artikelen worden beperkt bekeken en er wordt weinig op gezocht door de bezoekers, concludeert Yenom.nl.

Over de hele periode genomen is Albert Heijn duidelijk koploper wat betreft het aantal fairtrade producten in de aanbieding. In het tweede halfjaar zie je echter een sterke stijging bij Dirk van den Broek, PLUS en Deen. Albert Heijn heeft niet alleen de meeste fairtrade producten in de aanbieding, maar doet ze ook het meest frequent in de aanbieding, namelijk gemiddeld een keer per maand.

Bron: Levensmiddelenkrant
Publicatiedatum: