Oreginal zag het licht na een geslaagde pilot in 2009 met streekproducten bij de Sint Maartenskliniek in Nijmegen. Oregional heeft als missie het leggen van een link tussen consument en producent om agrarische ondernemers meer perspectief te bieden. Kernwaarden zijn: Origineel, regionaal en duurzame ketens. De organisatie rekent instellingen, scholen, horeca, cateraars en consumenten tot haar klantenkring.
Assortiment
Oregional biedt een breed pallet aan producten van zuivel, groente en fruit tot vlees afkomstig van zo'n 60 tot 80 producenten die allemaal binnen een straal van 50 kilometer van Nijmegen liggen. Maar de gebiedscoöperatie kan nog niet alle producten leveren. Koffie, thee en vleeswaren zijn nog niet te bestellen.Wel heeft Oregional afspraken gemaakt met een ambachtelijke bakker om vanaf medio oktober brood te leveren.
Verbeteren organisatie
Oregional heeft niet de "geoliedheid van een Deli XL", geeft manager Engelie Beenen ruiterlijk toe. "Onze organisatie moet beter." Beenen: "We zijn op dit moment ook in gesprek met een automatiseerder voor een bestelsysteem. Nu doen wel alles nog per e-mail."Distributiecentrum
Op den duur komt er een distributiecentrum voor de streekproducten van de cooperatie. Een locatie wordt nog gezocht. De planning is om het dit jaar rond te hebben. Momenteel rijdt een HACCP-gecertificeerde vervoerder langs alle coöperatieleden om producten op te halen.Invriezen
Om klanten meer tegemoet te komen, onderhandelt Oregional met een versnijder die producten invriest zodat ze het hele jaar verkrijgbaar zijn. "Bij verse producten zit je namelijk vaak vast aan het seizoen."Afzet
Oregional speurt op dit moment druk naar instellingen die producten af willen nemen. Beenen onderscheidt twee groepen zorginstanties. "De eerste groep is bij voorbaat al geïnteresseerd in streekproducten, terwijl je bij de tweede erg je best moet doen om ze te interesseren. Bijkomend probleem is dat sommige geen eigen keuken meer hebben."In bepaalde gevallen spelen bestaande contracten een beperkende rol, zoals bij GGZ-Nijmegen die alleen tijdens de Week van de Smaak producten koopt bij Oregional. "Het zou ideaal zijn als Oregional kon leveren via onze huidige leverancier die ook in Nijmegen zit. Voor mijn factuurverwerking en bestellingen zou er dan niets veranderen", zegt hoofd keuken Arno van den Heuvel.
Met tien partijen zijn op dit moment gesprekken gaande om de afzet te vergroten. Daarbij richt de telersorganisatie zich niet alleen op zorginstellingen, maar ook op andere partijen zoals de horeca. Hierdoor wordt niet alleen het klantenbestand uitgebreid, maar verbetert ook de efficiëntie. Zo koopt Oregional runderen, varkens, eenden en herten die ze optimaal wil vermarkten. "We kunnen nu eenmaal niet alles kwijt aan de zorginstellingen", verduidelijkt Beenen.
Bron: Food Hospitality