Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk: een groot marktpotentieel in de achtertuin van de REO Veiling

La douce France! Niet alleen een aantrekkelijk vakantieland, maar ook een interessante afzetmarkt voor de REO Veiling. Vanuit die optiek waren de leden van de raad van bestuur samen met de directie drie dagen op studiereis in Noord-Frankrijk. Dit belangrijk exportgebied voor producten van de REO Veiling is tevens een gewaardeerde partner in verscheidene dossiers, zoals de internationale overeenkomsten binnen de witloofsector.

Een apart geval

Onze zuiderburen zijn met meer dan 64 miljoen en wonen in een sterk agrarisch georiënteerd land. Frankrijk is ook in de sector van groenten en fruit een belangrijk productieland. Met een totale consumptie van bijna 8 miljoen ton groenten, fruit en aardappelen biedt Frankrijk toch nog heel wat afzetmogelijkheden voor buitenlandse producten, in het bijzonder voor groenten en fruit van bij ons. De metropool Rijsel ligt dichter bij de REO Veiling dan Brussel en het is maar een kleine drie uur rijden naar Parijs. In Frankrijk wordt slechts 72 % van de groenten en fruit in de supermarkt en de harddiscount gekocht. In Duitsland is dat 85 %, in het Verenigd Koninkrijk zelfs 92 %. In Frankrijk worden groenten en fruit dus nog relatief veel aangekocht in speciaalzaken of op groentemarkten. Het logische gevolg is dat er heel veel verschillende spelers aanwezig zijn op de agf-markt en dat de ontwikkeling van een specifieke commerciële strategie voor deze markt uiterst belangrijk is.

Het werkbezoek leerde dat de Franse consument eigen aparte criteria hanteert bij zijn aankoop van groenten en fruit. De Duitse klant wil vooral zekerheid over traceerbaarheid en voedselveiligheid en dit liefst tegen een zo laag mogelijke prijs. Smaak en kwaliteit primeren voor de Franse consument. De kostprijs speelt voor hem duidelijk een iets kleinere rol. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM ) onderzoekt sinds vele jaren de Franse consumentenmarkt. Studies van VLAM over de goede naam van Flandria op de Franse markt bevestigen een spontane associatie van Flandria-producten met kwaliteit. De Franse consument vindt eveneens dat het keurlabel Flandria beschikt over een correcte sortering en goede verpakkingsmogelijkheden voor groenten en fruit. De Franse consument legt niet direct de link tussen Flandria en smaak. Tijdens zijn uiteenzetting voor de raad van bestuur legde directeur Freddy Dutoit van VLAM Frankrijk de klemtoon op deze onderzoeksresultaten.


Specifieke oogstmachines worden ingezet voor de teelt in het vierde gamma.

Productie en afzet

Noord-Franse champignons in hun typisch houten kleinverpakking.De studiereis startte met een ochtendlijk bezoek aan “Ferme de la Gontière”. Dit is één van de grootste producent-handelaars van champignons in Frankrijk. Het champignonbedrijf levert 95 % van haar productie op de binnenlandse (Franse) markt. Ook in het chauvinistische Frankrijk heeft de lokale champignonproductie het hard te verduren onder druk van de productie uit Oost-Europa.

In Noord-Frankrijk is een aantal producenten actief die op grote oppervlakte slasoorten telen, deels voor het vierde gamma, deels voor de versmarkt onder de vorm van babyleaf. Het is en blijft een indrukwekkend gezicht om over vele hectares gemengde slaatjes te zien opgroeien. Ook werd een bezoek gebracht aan “Les Vergers de Saulty”: een fruitbedrijf dat zich toelegt op de productie van oudere appels en peren variëteiten. Witloof is het belangrijkste tuinbouwproduct in Noord-Frankrijk. Veel van de Franse witloofwortelen worden in “le Nord-Picardie” geteeld en geforceerd. Tijdens een uitgebreide uiteenzetting op de proeftuin APEF werden de consumptie, productie en het onderzoek in de witloofteelt toegelicht.

Na het bedrijfsbezoek aan Santerleg in Soyécourt werd de vernieuwde structuur rond “Perle du Nord” uit de doeken gedaan. Belangrijk was de nieuwe marketing benadering waarbij witloof gepromoot en verkocht wordt per stuk. Binnen het keurmerk “Perle du Nord” wordt vanaf het najaar enkel nog witloof op stukbasis en niet langer op gewichtsbasis verkocht. Dit moet toelaten een topkwaliteit aan te bieden en de markt te beschermen tegen de druk naar volume product. Een project dat de REO Veiling in elk geval tijdens de komende maanden van dichtbij zal blijven opvolgen. Even belangrijk is de concentratie van het aanbod die gerealiseerd werd in Noord- Frankrijk. De telersverenigingen rond “Perle du Nord” zijn er tijdens het voorbije jaar in geslaagd om 60% van het Franse witloof via één commerciële organisatie te vermarkten. Het is een bemoedigende boodschap in een afzetmarkt die gekenmerkt wordt door versnippering, een versnippering die ook de Vlaamse witloofsector bij momenten pijn doet.



Veel opportuniteiten

Tijdens de driedaagse studiereis werden ook een aantal afnemers van onze groenten bezocht. Bij het bezoek aan de firma Charlet in Bois Grenier kreeg men een boeiende uiteenzetting en kijk op de werkwijze van deze Franse groothandelaar. Het bedrijf levert zowel aan kleine superettes als aan de Franse grootdistributie en richt zich met een dochteronderneming ook op de exportmarkt. Belangrijk om te horen was dat het keurmerk Flandria bij de Fransen synoniem staat voor goede kwaliteit en dat alles in het werk moet worden gesteld om de kwaliteit permanent op peil te houden. Een besluit op de terugreis was in elk geval dat de regio rond Arras heel wat te bieden heeft op het vlak van groenten en fruit. De Franse productie en markt tonen er zich bovendien zoals ze werkelijk zijn: verscheiden, boeiend en vol opportuniteiten.

Bron: REO Actueel
Publicatiedatum: