Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Retailers kunnen dit niet alleen

Gerichte marketingacties kunnen consumenten aanzetten tot gezondere eetgewoonten

Marketing is een van de strategische middelen om consumenten te bewegen tot gezondere eetgewoonten. Dit is een van de uitkomsten van een rondetafelgesprek dat georganiseerd werd door Wageningen UR en Ahold. En hoewel retailers de belangrijkste functie in deze vervullen, kunnen ze dit niet alleen.

Om de gezonde keuze daadwerkelijk mogelijk te maken is een coalitie van bereidwilligen nodig, met bedrijven, overheden en consumentenorganisaties. Wat nodig is, is een mentaliteitsverandering: van een focus op omzetverhoging naar een focus op het vergroten van winst en marktaandeel op basis van gezonde producten en assortimenten. Dit zou tevens een einde maken aan het misverstand dat gezond eten noodzakelijkerwijs duur is. Zo kan de industrie een rol spelen door bijvoorbeeld de portiegrootte aan te passen naar meer gematigde porties en een verlaging van de calorische dichtheid per product.

Informatieve verpakkingen ten aanzien van de calorische samenstelling kunnen ook helpen. Immers, waar ongezond voedsel meestal in grote hoeveelheden wordt geserveerd, daar geldt het omgekeerde voor gezond voedsel. Retailers moeten ten slotte meer variatie in het schap aanbrengen en bouwen aan nieuwe assortimenten.

Bron: RetailActueel
Publicatiedatum: