Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Nieuw tijdperk voor zeevracht"

Schepen Agrexco verbruiken vier keer minder brandstof dan gebruikelijke reefers

Tholen - Israëls grootste agf-exporteur Agrexco zet twee vaartuigen -'Carmel EcoFresh' en 'Carmel Bio-Top'- in om haar producten naar Europa te verschepen. Het bedrijf noemt het zelf een nieuw tijdperk voor het zeevervoer. De twee schepen hebben een wekelijks programma naar Marseille en Savona Vado.



De moderne koelschepen zijn zowel in staat om reefer compartiments als containers te vervoeren. Hoewel deze manier van logistiek ongebruikelijk is, is de oplossing in feite erg logisch. Agrexco vervoert niet alleen Israëlische agf-producten naar Europa, maar laadt ook de terugvracht vol met versproducten naar Israël.

"Sinds Israël voor de landbouwexport afhankelijk is van lucht- en zeevracht, zijn deze schepen de logistieke oplossing om de transportkosten te verlagen en de 'carbon footprint' te verbeteren. De schepen van Agrexco verbruiken vier keer minder brandstof per pallet dan gewone reefers", vertelt de woordvoerder van Agrexco.



In sommige gevallen kunnen de schepen van Agrexco zelfs concurreren met de luchtvracht, omdat het bedrijf de koeling door de hele keten beter kan controleren. "Wij zijn in zee gegaan met Agrexco als gevolg van deze zeevracht", vertelt CEO Omri Shimoni van het Israëlische bedrijf M.E.S.H. Fresh-Cut Produce Ltd, dat gespecialiseerd is in de export van verse granaatappelpitten en vers gesneden fruit naar Europese klanten.

"Dankzij dit vervoer kunnen we de versproducten in een koele ruimte (niet in een container) binnen 5,5 dagen na verpakking bij onze klanten in Europa bezorgen met een gegarandeerde cool chain", vervolgt Omri Shimoni. "Luchtvracht duurt maar 48 uur, maar biedt geen garantie voor een veilig gekoelde keten. De temperatuur is minder stabiel bij luchtvracht. Daarnaast is luchtvracht duurder en minder goed voor het milieu."



Elke gekoelde cel is uitgerust met een onafhankelijk controlesysteem dat de juiste temperatuur, vochtigheid en ventilatie voor elk product aan boord verzekert. De schepen hebben een capaciteit van 4200 losse pallets, plus 2800 pallets in reefer containers. "Jaren van onderzoek en ontwikkeling hebben deze schepen de perfecte oplossing gemaakt voor de export van versproducten naar overzeese markten", concludeert de woordvoerder.

Voor meer informatie:
www.Agrexco.com
info@agrexco.com
Publicatiedatum:
Auteur:
©