Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Smeding stapt volledig over op klapkratten van Euro Pool System

Nog een half jaar en dan is het zover. Dan worden alle 4.000 agf-artikelen van Smeding Groenten en Fruit voortaan verpakt in de blauwe klapkratten van Euro Pool System. De transitie naar één standaard klapkrat zorgt voor een flinke kostenbesparing, maar levert ook meer flexibiliteit en gemak op voor de klanten, zeggen Ronald Hoekstra en Jeroen Meiberg, respectievelijk adjunct directeur operations en controller van Smeding. De omzet van Smeding bedroeg vorig jaar 110 miljoen euro.


Ronald Hoekstra van Smeding Groenten en Fruit (rechts) en Gerben Paauwe van Euro Pool System

“Een simpele rekensom”, noemt Meiberg als belangrijkste reden om volledig over te stappen op de blauwe klapkratten van Euro Pool System. Voorheen gebruikte de Friese groothandelsonderneming de bekende meermalige starre bakken, naast bakken van andere leveranciers en karton. Maar dat was niet erg efficiënt, bleek uit een analyse van Smeding en Euro Pool System. Hoekstra: “Wij leveren aan de 27 filialen van Sligro en zijn daarmee de grootste leverancier van agf-producten van de Nederlandse horeca en groothandel.

Daarnaast hebben we ruim 300 supermarkten van Spar, Golff en EM-TÉ als klant. In totaal gaat het om 5 tot 6 miljoen roulaties per jaar. Bij het ingaande fust hielden wij altijd karton over. Die afvalstroom wilden we elimineren. Ook wilden we besparen op onze logistieke kosten en tegelijk onze service naar de afnemers verhogen. Een hele uitdaging. We kozen voor Euro Pool System als partner, vanwege hun expertise, betrouwbaarheid en Europese netwerk.”

Integrale aanpak

Het plan ontstond 2 jaar geleden, toen Hoekstra – na veel logistieke ervaring te hebben opgedaan bij een grote Nederlandse retailer – de overstap naar Smeding maakte. “Smeding wilde starten met een nieuw orderpick-systeem. Dat was de aanleiding. Zij waste toen nog alle kratten zelf. Euro Pool System stelde voor om de logistiek integraal aan te pakken, waarbij eerst verschillende systeemopties werden doorgerekend. We konden investeren in een nieuwe wasinstallatie, die geschikt zou zijn voor klapkratten, en in uitbreiding van gebouwen met alle toeters en bellen die daarbij horen. We konden dus zelf pooloperator worden met alle bijkomende overheadkosten – denk ook aan extra kantoorpersoneel – of alles uitbesteden aan Euro Pool System en tegelijk kosten besparen en winnen aan flexibiliteit. We kozen voor het laatste.”

Stapsgewijze invoering

In oktober 2008 werd begonnen met de uitvoering. Gekozen werd voor een stapsgewijze invoering van de klapkrat, zowel inbound als outbound. Hoekstra: “Al het uitgaande verkeer is nu 100% klapkrat. Over een half jaar willen we ook alle inkomende productstromen overgezet hebben naar klapkratten. Dat laatste kost wat meer tijd, aangezien we vijftig leveranciers moeten overtuigen.


Adjunct directeur operations Ronald Hoekstra en controller Jeroen Meiberg van Smeding schatten de besparing op de logistieke kosten op 10%. Gerben Paauwe en Sjaak Stolze van Euro Pool System zijn verantwoordelijk voor een vlekkeloze uitvoering van het megaproject.

Niet alleen onze Nederlandse, maar ook internationale leveranciers. Dat lukt tot nu toe goed, aangezien we het kostenvoordeel met elkaar delen. Klapkratten besparen immers veel ruimte bij opslag en bij transport.”

Maatwerk leveranciers

Euro Pool System adviseerde per leverancier de beste oplossing te kiezen. Een projectmatige aanpak volgde, met op maat gesneden condities. Hoekstra: “De ene leverancier heeft belang bij gewassen fust omdat het goed aansluit bij zijn processen. Bij de ander hoeven de kratten niet na elke roulatie gewassen te worden en kunnen we met een ruilsysteem werken. Dat bleek bij Euro Pool System geen enkel probleem.” Volgens controller Meiberg de juiste aanpak: "Dat op maat snijden van de logistiek, dat levert gewoon geld op.

Bij andere leveranciers wordt je vaak gedwongen met standaard contracten te werken. Nu bekijken we per leverancier wat de meest efficiënte aanpak is.”



Flexibeler

Ook richting foodservice biedt de standaardisatie naar klapkratten voordelen. Hoekstra: “Sligro werkt met fresh partners. Wij zijn de fresh partner voor agf van alle filialen van Sligro. Wij vullen alle bezorgomzet voor hen in en zetten de bestellingen hier in Sint Annaparochie op klantniveau klaar. Sligro zorgt voor de verkoop. Wij hebben relatiebeheerders in dienst, die hen ondersteunen bij het invullen van specifieke klantwensen. Dankzij onze standaardisatie naar klapkratten en de automatisering van ons orderpicksysteem kunnen we daar nu sneller op reageren. We zijn dus flexibeler geworden. Je kunt bij ons tot twaalf uur ’s nachts bestellen en dan heb je het als klant de volgende ochtend al in huis.” Ook de horecaklanten zijn blij met de klapkratten, zegt Hoekstra. “Die willen geen lege kartonnen dozen meer. Hun opslagruimte is vaak heel beperkt en elke lege krat is er dus een teveel. De klapkratten nemen ongeveer een derde deel van de ruimte van een starre bak in. Ook bij retourtransport leveren de krapkatten ruimtewinst op.”

Goedkoper en duurzamer

Hoe groot de besparing op de logistieke kosten nu precies is als gevolg van de transitie naar klapkratten moet nog blijken, maar Meiberg schat dit op 10 procent. “Voor de huur van de kratten betaal je misschien bij Euro Pool System wat meer, maar je krijgt er ook een heel pakket aan logistieke diensten voor terug.” Hoekstra: “Wij hoeven zelf geen pool meer te beheren en hebben geen zorgen richting onze leveranciers, over beschikbaarheid van fust of de hygiëne bijvoorbeeld. We hebben op kantoor ook geen mensen nodig voor het volgen van volumes, dat doet Euro Pool System nu voor ons. Daarbij telt ook dat wij in heel Europa leveranciers hebben, onder meer in Spanje. En dat is nou het mooie van Euro Pool System: waar onze leveranciers zitten, daar zitten zij ook. Wat voor ons ook zwaar meetelt: je kunt je vuile fust gewoon op verschillende punten in het land inleveren, absoluut een pré ten opzichte van andere systemen. Want onze klanten zitten in het hele land, vooral in het zuiden. En rijden met lege kratten is zonde van je transportcapaciteit. Klapfust neemt veel minder ruimte in. Daardoor maken we minder transportkilometers. Het is dus ook nog eens duurzamer.”
Publicatiedatum: