Meer retailomzet in Nieuw-Zeeland in vierde kwartaal
Volgens officiële statistieken is de retailomzet in Nieuw-Zeeland in het vierde kwartaal met 1,7% gestegen. Over het gehele jaar is de retailomzet toegenomen met 5,4%. De omzet van voedingsmiddelen en dranken steeg met 3,7%, terwijl de omzet van het supermarktsegment toenam met 1,4%. De omzet van auto's was gestegen met 2,1%.
Bron: kitco.com
Zuid-Afrika: Minder winst voor Woolworths
De Zuid-Afrikaanse retailer Woolworths Holdings had in zijn eerste halfjaar een afname in winst van 15%. De winst kwam zo laag uit wegens de afschrijvingen met betrekking tot zijn David Jones-keten in Australië en de zware omstandigheden in de markten van zowel Australië als Zuid-Afrika zelf. Woolworths heeft via David Jones fors geïnvesteerd in de Australische sector. CEO Ion Moir wil graag zijn bedrijf uit laten groeien tot de marktleider voor de retail op het zuidelijk halfrond. Deze plannen zijn echter nu in gevaar gekomen wegens de vertragingen die bepaalde initiatieven met betrekking tot David Jones hebben opgelopen.
Bron: reuters.com
Conad lanceert online diensten in Italië
De Italiaanse supermarktketen Conad heeft online diensten geïntroduceerd. De keten verzorgt nu thuisbezorging vanuit lokale winkels. De dienst is opgezet via de grootste coöperatie van Conad, Pac 2000A, dat in de centrale Italiaanse regio Umbria is gevestigd. Ook is er bij de ontwikkeling gewerkt met het IT-bedrijf Intema, dat zich heeft gespecialiseerd in retail-logistiek. De twee partijen hebben samen de joint venture Eurecart opgezet, dat vervolgens een online platform met betaalsysteem heeft ontwikkeld. Ook zorgt Eurecart voor logistieke ondersteuning voor elke vestiging van Conad. Via de online diensten kunnen versproducten diepgevroren producten en andere boodschappen direct bij de consument worden afgeleverd voor een toeslag die afhankelijk is van de omvang van de bestelling.
Bron: esmmagazine.com
Green-Door goed onthaald door Britse supermarktsector
Onlangs is door het bedrijf Seymour Manufacturing International (SMI) de nieuwe zogeheten Green-Door op de Britse markt gebracht. SMI is gespecialiseerd in warmte-isolatie. De Green-Door, die overigens blauw is, is een nieuw alternatief voor nachtdeuren van supermarkten. De Green-Door weegt minder dan de zware nachtdeuren die nu worden gebruikt en is bovendien gebruiksvriendelijker. SMI heeft bij de ontwikkeling van de deur jarenlang tests uitgevoerd op verschillende locaties in Schotland, Engeland en Noord-Ierland.
Argentijnse consument vraagt naar Walmart-huismerk
Walmart merkt in Argentinië dat het eigen huismerk steeds meer in trek raakt. Als gevolg hiervan gaat Walmart zijn huismerk in Argentinië uitbreiden. De reden voor de populariteit van het huismerk komt door de toegenomen kwaliteit en de vaste lage prijzen. Walmart streeft naar prijzen voor zijn huismerk die 20% lager liggen dan bij A-merken. Het huismerk heeft nu een aandeel van 13% in de totale omzet van Walmart, maar het bedrijf ziet mogelijkheden om op de lange termijn dit aandeel aanzienlijk uit te breiden. De concurrent DIA liet eerder al zien dat de rol van het huismerk voor de consument steeds groter is geworden. Walmart haakt net als andere retailers in op deze trend om zo met eigen merken op de markt door te dringen.
Bron: retailanalysis.igd.com
Australië: Costco bouwt winkelcentrum bij Perth
De Amerikaanse retailer Costco gaat in Australië bij de luchthaven van Perth een winkelcentrum bouwen. De aanbouw wordt mogelijk gemaakt met een investering van AU$55 miljoen (€35,0 miljoen). Het project genereert tot 475 banen in de bouw en in retail. Costco wacht nog op toestemming van de lokale overheid. Bij toestemming zal in 2019 worden begonnen met de aanbouw en zal de locatie in 2020 in bedrijf gaan. Als het project eenmaal af is, zal het winkelcentrum een oppervlak hebben van 14.000 vierkante meter. Daarmee is de vestiging drie keer zo groot in vergelijking met een normale supermarkt. De locatie zal naast een grote supermarkt ook een pompstation, een opticien en een bandenwinkel bevatten.
Bron: thewest.com.au
Amerikaanse consumenten kritisch over supermarkten
Hoewel Amerikaanse consumenten al vrij veel tijd doorbrengen op supermarkten, zijn ze van mening dat er ruimte is voor verbetering. Dit blijkt uit een enquête die is gehouden door het IT-bedrijf Phononic. In januari werden 1.100 volwassen ondervraagd, die gemiddeld 3,9 keer per maand in een traditionele supermarkt boodschappen doen. 89% van de ondervraagde consumenten gaf aan een supermarkt te willen, die het winkelen makkelijker en efficiënter maakt. 85% wil dat supermarkten het makkelijker maken om bepaalde producten in de winkel te vinden.
VS: Big Y breidt DC uit
Het in Massachusetts gevestigde bedrijf Big Y met een investering van $35 miljoen (€28,5 miljoen) zijn distributiecentrum in Springfield uitbreiden. Hierdoor worden tweeëndertig nieuwe banen gecreëerd. De nieuwe opslagplaats krijgt een oppervlak van bijna 39.500 vierkante meter, wat gelijk staat grofweg tien voetbalvelden. Door de toegenomen capaciteit van het distributiecentrum zal de keten volgens directeur Charles D'Amour in de komende twintig jaar twintig nieuwe supermarkten op kunnen zetten.
Bron: wamc.org
VS: Sterke vergelijkbare winkelomzet voor Sprouts
Sprouts Farmers Market had in het vierde kwartaal van 2017 een netto omzet van $1,1 miljard (€890 miljoen). Jaar op jaar is dat een toename van 16%. De sterke omzet werd behaald door de toegenomen vergelijkende winkelomzet. Deze steeg met 4,6%, waarmee een reeks aan positieve ontwikkelingen van de vergelijkbare winkelomzet wordt voortgezet. Sprouts denkt dat echter zelf dat in het volgende kwartaal de vergelijkende winkelomzet qua groei iets zal matigen. De grotere omzet van het afgelopen kwartaal kwam deels door de kalender-indeling. Het bedrijf raamt de toename in vergelijkende winkelomzet voor heel 2018 op ergens tussen de 2,5% en 3,5%, terwijl de winst per aandeel wordt geraamd op tussen de $1,22 en $1,28 (tussen de €0,99 en €1,04). Ook zal Sprouts te maken krijgen met een belastingvoordeel van $30 miljoen (€24,4 miljoen) in verband met nieuwe belastingwetten. Een derde van deze meevaller zal worden gebruikt om lonen te verhogen en de arbeidsvoorwaarden van zijn stafleden te verbeteren. In het vierde kwartaal nam de bruto winst toe met 17% tot $324 miljoen (€263,4 miljoen). Over het gehele fiscale jaar van 2017 had de keten een netto omzet van $4,7 miljard (€3,82 miljard), wat jaar op jaar een toename was van 15%. De vergelijkende winkelomzet van 2017 nam toe met 2,9%.
Bron: fooddive.com
Amazon breidt huismerk naar Europa uit
Amazon heeft drie van zijn huismerken geïntroduceerd in Spanje en andere Europese markten. De merken Happy Belly, Wickedly Prime en Mama Bear worden sinds de tweede helft van 2017 in Spanje verkocht. Ook zijn deze huismerken van Amazon voor handen in Italië, Frankrijk en Duitsland. De introductie van de huismerken ging niet gepaard met een promotiecampagne, wat ook niet in de Amerikaanse markt gebeurde toen Amazon daar zijn huismerken lanceerde. Het idee eracher is dat dit scheelt in de advertentiekosten en dat de producten zodoende goedkoper kunnen worden aangeboden. Ook is er op de site van Amazon bij de producten niets terug te vinden over de status als Amazon-huismerk. Happy Belly en Wickedly Prime draaien allebei om een assortiment aan versproducten, terwijl Mama Bear als merk is gefocust op baby-producten.
Bron: retailanalysis.igd.com
VS: Central Market begint afhaaldienst
De Amerikaanse supermarktketen Central Market is bij een aantal vestigingen in Texas begonnen met een afhaaldienst. De eerste locatie waar de nieuwe service beschikbaar is, is een winkel in Fort Worth. Central Market breidt de afhaaldienst daarna uit naar andere locaties in Texas, waaronder Houston. Er is nog geen datum bekend over wanneer de service op andere locaties van start gaat, al wordt er inmiddels wel gewerkt aan de benodigde faciliteiten bij de vestiging in Houston.
Bron: abc13.com