Inzoomend op het aantal m2 aan winkeloppervlak, is de zien dat supermarkten elk jaar uitbreiden. Locatus, een onderzoeksbureau dat jaarlijks het winkelvloeroppervlakte bijhoudt, geeft aan dat supermarktketen AH inmiddels meer dan een miljoen m2 aan verkoopoppervlakte (1 068 734 m2) bezit. Jumbo volgt op de tweede plaats met 746.030 m2. In 2018 zijn de meeste formules gegroeid met 1 tot 3 winkels. Grootste stijgers zijn Spar (+ 9 winkels) en COOP (+ 20 winkels). De uitbreiding in m2 vindt vaak plaats in stedelijk gebied doordat formules stadswinkels of togo concepten openen.
Locatus houdt ook het aantal m2 van de detailzaken bij. Het aantal AGF-speciaalzaken is in de afgelopen 10 jaar met circa 1/3 afgenomen (huidig aantal is 960). Ook bakkers en slagers verdwijnen uit het straatbeeld maar daar ziet Locatus een toename in filialiseringsgraad, veel zelfstandige ondernemers sluit zich aan bij een keten. In de AGF-branche speelt dat minder, zegt Locatus.

Aantal verkooppunten per branche, bron Locatus
Het gemiddelde winkeloppervlak van een AGF-speciaalzaak is 55 m2. In Zeeland ligt zowel de kleinste als de grootste winkel in groente & fruit. De Fruitsalon in Kwadendamme is 5 m² terwijl Jeroen de Feijter in Terneuzen 450 m² beslaat. Alleen al het appelschap neemt er meer ruimte in beslag dan de gemiddelde groentewinkel in zijn geheel.

Gemiddeld winkelverkoopvloeroppervlak, bron Locatus
Supermarkten hebben gemiddeld 941 m2 aan winkeloppervlak en laten ook een enorm verschil zien tussen de kleinste en de grootste winkel. AH Bio in Utrecht is 30 m² met als tegenpool de Jumbo foodmarkt in Breda, met wel 6.000 m² winkelverkoopvloeroppervlak.
Voor meer informatie:
Locatus Nederland
Arjan Kluin
Pelmolenlaan 10
3447 GW WOERDEN
Tel: +31 (0) 348-490277
www.locatus.nl
arjan.kluin@locatus.com