Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verschil met nummer 2 Albert Heijn is klein

Colruyt goedkoopste supermarkt van België

Het jaarlijkse prijsonderzoek van Test Aankoop bevestigt: Colruyt is de goedkoopste supermarkt van België maar het verschil met Albert Heijn en Okay is klein. De duurste leerlingen van de klas voor een gemiddelde winkelkar zijn Proxydelhaize, Match en Smatch. Uit de tevredenheidsenquête van de verbruikersorganisatie kwam, net als vorig jaar, Bio-Planet (een onderdeel van de Colruyt-groep) als beste supermarkt naar voren gevolgd door Colruyt en Okay. Onderaan de tevredenheidsladder vinden we Match terug.

48.864 prijzen
Maar liefst 237 winkels verdeeld over 19 supermarktketens werden ook dit jaar weer aan het traditionele prijzenonderzoek van Test Aankoop onderworpen. Gedurende vijf onaangekondigde bezoeken noteerden en vergeleken de enquêteurs van de consumentenorganisatie niet minder dan 48 864 prijzen. Het onderzoek leidde tot vier klassementen, telkens gebaseerd op een andere productkorf. In de eerste korf zitten alleen (inter)nationale merkproducten, in de tweede enkel eigen eerste prijs merken (de zogenaamde witte producten), in de derde de huismerken en in de vierde, een mix van de drie. Het is het enige onderzoek dat Test Aankoop, bekend om zijn 'Beste van de Test' en 'Beste Koop', doet naar de zuivere prijs van producten. De verbruikersunie benadrukt dat deze enquête met andere woorden niets zegt over de kwaliteit of de oorsprong van het aanbod, noch over de openingsuren of de grootheid van het assortiment. 

Colruyt de goedkoopste
Net als de voorbije jaren doet Colruyt zijn naam als echte discounter alle eer aan. In de meest representatieve korf, die met een mengeling van (inter)nationale merken, eerste prijsmerken – en huismerken, is Colruyt 3% goedkoper dan eerste achtervolger Albert Heijn en 4% dan Okay, de buurtwinkelketen van de Colruyt-groep. De hypermarkten van Carrefour zijn zo'n 9% duurder dan Colruyt voor een gemengde korf, voor Delhaize is dat zo'n 10%. Helemaal onderaan vinden we Match en Smatch, die respectievelijk 18% en 20% duurder zijn.

Qua eersteprijsproducten is ook hier Colruyt de goedkoopste keten, van erg nabij gevolgd door Leader Price en Albert Heijn. De merken van Aldi en Lidl bengelen helemaal onderaan. Je betaalt 13 % meer bij Aldi en 11 % meer bij Lidl dan bij Colruyt voor een boodschappenmandje dat met deze witte producten is samengesteld. Het verschil is evenwel minder groot dan vorig jaar. Al moet worden gezegd dat qua kwaliteit de producten van Aldi en Lidl eerder vergelijkbaar zijn met de huismerken van de andere supermarkten. De waren van het merk 365 (Delhaize) en Carrefour Discount (Carrefour) zijn doorgaans zo'n 5% duurder dan het Everydaymerk van Colruyt.

Voor wat de ranking van de goedkoopste huismerken betreft, is het Leader Price dat met de hoofdprijs gaat lopen. Niettemin zijn deze producten gemiddeld zo'n 11 % duurder dan de merken die exclusief bij Aldi en Lidl te koop zijn. Boni van Colruyt is 25% duurder dan die twee. Huismerken van Smatch, zijn maar liefst 57% duurder dan Aldi en Lidl. 

Meest tevreden over Bio-Planet
Ook dit jaar heeft Test Aankoop gepeild naar de tevredenheid van de klanten. Bijna 4000 mensen vulden een enquêteformulier in. Niet alleen werd de klant bevraagd over het winkelcomfort, de kwaliteit van vlees, brood, fruit en groenten, maar ook werd zijn mening gevraagd over het aantal aanbiedingen, de beleefdheid van het personeel, de prijs, de wachttijden aan de kassa en andere parameters. Van de 20 supermarktketens die de organisatie onderzocht, verzamelde Bio-Planet, dat zich specialiseert in biologische voeding, de meeste punten. Op de tweede plaats vinden we Colruyt terug, op de derde plaats staat Okay. Hekkensluiter is Match waar de klanten kennelijk minder tevreden zijn over de kwaliteit van het brood, de groenten en het fruit maar vooral over de prijs. 

Een module om te berekenen wat u kunt besparen 
Test Aankoop stelt op zijn website een module voor waarmee consumenten kunnen berekenen wat ze kunnen besparen op hun boodschappenbudget. Klanten kunnen, op basis van hun koopgedrag en hun adres, nagaan hoeveel ze kunnen besparen door naar de goedkoopste winkel in hun buurt te gaan. De module is te vinden op www.testaankoop.be/supermarkt

Bron: Test Aankoop
Publicatiedatum: