Conad opent drie nieuwe winkels in Italië

Spar keert terug naar Griekenland

Conad opent drie nieuwe winkels in Italië
De Italiaanse supermarktketen Conad heeft drie nieuwe vestigingen geopend in de regio's Abruzzo, Molise en Liguria. Conad Adriatico heeft een nieuwe winkel geopend in Martinscuro, waarbij sprake is van 600 vierkante meter aan winkelruimte voor versproducten. De winkel is uitgerust met energiebesparende technologie, zoals water dat wordt verwarmd met behulp van een systeem dat op zonne-energie werkt. Ook opende COnad een hypermarkt in Montenero di Bisaccia, waar 900 vierkante meter is gereserveerd voor versproducten. De winkel maakt gebruik van LED-technologie om tot 70% aan energieverbruik te besparen. Verder opende Conad zijn zevende supermarkt in Viareggio. De supermarkt heeft alle gebruikelijke afdelingen en heeft met name veel aandacht besteed aan lokale, biologische versproducten. (esmmagazine.com)

Spar keert terug in Griekenland
Spar maakt zijn rentree op de Griekse supermarktsector. De retailgroep heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met het lokale bedrijf Asteras. Spar vertrok in 2015 uit Griekenland, waar de groep toen al sinds 1969 actief was in samenwerking met het bedrijf Veropoulos. De overeenkomst met Asteras krijgt vorm onder het merk Spar Hellas, waarbij 200 voormalige Asteras-vestigingen als Sparwinkels worden heropend. Alle winkels in het huidige netwerk worden gerenoveerd naar de standaarden van Spar. Hiermee wordt aan het einde van dit jaar begonnen, waarna twee jaar nodig zal zijn om de complete renovatie af te ronden. (ekathimerini.com)

Israël: Meer winst in derde kwartaal Shufersal 
De grootste supermarktketen van Israël, Shufersal, had in het derde kwartaal een netto winststijging. De grotere winst kwam met name door het huismerk en door maatregelen die kosten hebben verminderd. De netto winst kwam neer op 65 miljoen shekel (€15,6 miljoen), wat een toename is ten opzichte van de 51 miljoen shekel (€12,3 miljoen) van vorig jaar. De omzet daalde met 0,7% tot 3,02 miljard shekel (€725,9 miljoen). De reden hiervoor was de timing van het Joodse nieuwe jaar en de datum waarop de feestdag Yom Kippur in september viel. Dit zorgde ervoor dat de winkels in de periode minder dagen open waren. De vergelijkende winkelomzet daalde wegens deze feestdagen ook met 1,9%. (Reuters)

Nieuw-Zeeland: iets meer omzet in derde kwartaal
De totale retailomzet van Nieuw-Zeeland nam in het derde kwartaal toe met 0,2%, aldus Statistics New Zealand. Op voorhand was een stijging van 0,1% verwacht. Ondanks dat de omzet hoger uitviel dan verwacht, is de omzet lager dan in het vorige kwartaal. In die periode was sprake van een groeipiek van 1,8%. De grootste omzettoename was te zien bij supermarkten. De omzet van het supermarktsegment steeg met 1,6%, oftewel met NZ$78 miljoen (€45,4 miljoen). De prijzen binnen de supermarktsector stegen met 1,0%. (markets.businessinsider.com)

Australië: Woolworths opent vier distributiecentra
Woolworths gaat voor het einde van volgend jaar vier zogeheten "dark stores" openen. Dit zijn distributiecentra die puur gericht zijn op het verwerken en leveren van online bestellingen van consumenten. Woolworths bereidt zich daarmee voor op de komst van Amazon in Australië. Volgens voorzitter Gordon Cairns stelt zijn bedrijf zich op in een positie waar vanuit het Woolworths beter met de e-commerce-gigant kan concurreren.
(smh.com.au)

Carrefour onder druk door samenwerking Auchan en Alibaba
Het samenwerkingsverband tussen de Franse retailer Auchan en de Chinese internetgigant Alibaba zet de positie van Carrefour in China onder druk. Mogelijk besluit Alexandre Bompard, de nieuwe CEO van Carrefour, om zich uit China terug te trekken. Bompard werd in juli aangesteld als nieuwe directeur van Carrefour. Op 23 januari zal hij zijn plannen voor de toekomst uitleggen. Daarbij zal een besluit vallen over of Carrefour nog wel in China actief wil blijven. Carrefour werkt al jaren aan zijn positie in het land, maar ondanks dat daalde de omzet in het derde kwartaal met 5,4%. De reden hiervoor is de felle concurrentie met lokale retailers en de online supermarktsector. De Chinese markt is goed voor 5% van de totale omzet van Carrefour. Eerder was Carrefour in China volgens analisten teveel gefocust op hypermarkten. Sindsdien breidde de groep zich uit op het gebied van e-commerce en buurtwinkels. Ook werden er distributiecentra geopend om kosten te verminderen. (Reuters)

SPAR China Partners breidt verder uit
SPAR China partners heeft in de afgelopen maanden in verschillende regio's nieuwe vestigingen geopend. De formats van deze winkels variëren van SPAR Neighbourhood en een SPAR Lifestyle Supermarket tot grote SPAR-hypermarkten, wat laat zien hoe divers de formats van SPAR in de Chinese sector zijn. 
Klik hier om meer te lezen op eprretailnews.com

Canada: Metro heeft meer omzet in vierde kwartaal
De Canadese supermarktketen Metro had in het vierde kwartaal een positieve groei qua vergelijkende winkelomzet. Ook nam de inhoud van de gemiddelde winkelwagen toe, ondanks dat de concurrentie in de Canadese supermarktsector steeds feller wordt. De vergelijkende winkelomzet steeg in de periode van 12 weken tot 30 september met 0,4%. Er was iets minder sprake van winkelverkeer en inflatie nam met 0,3% toe. De totale omzet in deze periode kwam neer op CA$3,23 miljard (€2,15 miljard), wat jaar op jaar een toename is van 10,2%. Als de extra week in 2017 buiten beschouwing wordt gelaten, nam de omzet toe met 1,4%. Metro is verder van plan om zijn pilot met thuisbezorging in Ontario aan het einde van 2018 of in het begin van 2019 uit te breiden. Thuisbezorging van Metro is op dit moment beschikbaar in de regio's van Quebec, Gatineau en rondom de thuisbasis in Montreal. Op zeven locaties wordt een afhaalservice aangeboden. (supermarketnews.com)

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven