Een Britse winkel waar mensen voedingsmiddelen kunnen kopen voor elke prijs die zij zelf geschikt achten, is in problemen verzeild geraakt. De problemen zijn ontstaan omdat men ervan uit is gegaan dat de producten gratis zijn. De in Sheffield gevestigde Sharehouse Market van het Real Junk Food Project was bedoeld als een manier om verspilling tegen te gaan door overschotten van supermarkten en lokale ondernemingen over te nemen. De sociale onderneming merkt echter nu dat het betaal-wat-je-wil-beleid misbruikt wordt. "Als dit zo doorgaat, houden wij op te bestaan," zegt projectleider Jo Hercberg. (BBC)
Leclerc vergroot voorsprong op Carrefour in Frankrijk
Leclerc staat op dit moment qua marktaandeel in de Franse thuismarkt een vol percentagepunt voor op directe concurrent Carrefour. Dit blijkt uit statistieken van Kantar Worldpanel over de periode van 12 weken tot 19 september. Het marktaandeel van Leclerc bedraagt nu 21,2%, terwijl dat van Carrefour op 20,2% staat. Intermarché heeft een marktaandeel van 14,7%. Casino, Système U en Auchan zitten qua marktaandeel vrij dicht op elkaar met respectievelijk 11,6%, 10,8% en 10,4%. De discountketens Lidl en Aldi hebben respectievelijk een aandeel van 5,3% en 2,2%, terwijl Delhaize op 3,3% staat. Lidl wist in de afgelopen periode dankzij een sterke campagne via radio en TV 450.000 meer klanten te trekken. (esmmagazine.com)
Britse supermarkt laat betalen met vingerafdruk
Consumenten bij Costcutter op de Brunel University kunnen nu voor hun boodschappen betalen door middel van een vingerafdruk. De winkel maakt gebruik van het zogeheten "Fingopay"-systeem van het bedrijf Sthaler. Het bedrijf is in gesprek met andere grote Britse supermarktketens om dit systeem over te nemen. Het Fingopay-systeem maakt een infrarood-scan van iemands vingers, dat vervolgens wordt gekoppeld aan de bankgegevens van dit persoon. (standard.co.uk)
België: Colruyt Group lanceert site voor informatie over voeding
De Colruyt-groep is onder de naam Product Finder een eigen website begonnen. Het digitale platform van Product Finder geeft informatie over de huismerkproducten van Colruyt, zoals Boni Selection and Everyday. Het betreft producten die beschikbaar zijn bij de ketens Colruyt, OKay, Bio-Planet, Spar Colruyt Group en Collect & Go. (eprretailnews.com)
Kroatië: Tien grootste ketens hebben aandeel van 82%
De tien grootste supermarktketens van Kroatië hebben in 2016 een omzet behaald van HRK 27,8 miljard (€3,72 miljard). Volgens de Kroatische mededingingsautoriteit AZTN waren deze tien ketens goed voor een marktaandeel van 82,1%. Vorig jaar was het marktaandeel van de tien grootste ketens echter iets groter met een percentage van 82,4%. Met een aandeel van tussen de 20% en 30% is Konzum net als vorig jaar de marktleider. (esmmagazine.com)
Filipijnen: Agressieve uitbreiding van 7-Eleven
Klik hier om het artikel te lezen.
VS: Albertsons neemt maaltijdkitbedrijf over
Albertsons gaat de maaltijdkit-bezorgdienst Plated overnemen. De Amerikaanse keten wil op deze manier meer consumenten aantrekken. Vooralsnog zijn er geen financiële details over de overname bekend gemaakt. Plated is een dienst die pakketten bij leden bezorgt, waarin alle verse ingrediënten aanwezig zijn om een eigen maaltijd voor te bereiden. De overname van Albertsons komt in minder dan een maand nadat bekend werd dat Whole Foods door Amazon zou worden overgenomen. (Reuters)
VS: IGA neemt nieuwe CEO aan
Independent Grocers Alliance heeft John Ross benoemd tot nieuwe CEO. Hij volgt daarmee per medio oktober Mark Batenic op. Batenic blijft actief als voorzitter van de raad van bestuur, totdat hij op 31 december 2018 met pensioen gaat, waarna hij een adviserende rol aan zal nemen. (supermarketnews.com)
Walmart versimpelt houdbaarheidslabels
Walmart gaat de labels versimpelen, waarop te zien is hoe lang een product houdbaar is. Hierdoor wil de keten verwarring omtrent de houdbaarheid tegengaan en zo de verspilling van voedingsmiddelen verminderen. Het nieuwe gestandaardiseerde label maakt gebruik van een enkele houdbaarheidsdatum voor bederfelijke producten en een enkel kwaliteitskenmerk voor niet-bederfelijke producten, aldus het Consumer Goods Forum. Naast Walmart wordt het nieuwe label ook geïmplementeerd door leveranciers als Kellogs Co. (Reuters)