Jaarrapportage 2016: resultaten van een oogstjaar
Het meest in het oog springende voorbeeld van dit oogstjaar vormen de brancheverduurzamingsplannen, die nu 88 procent van het in Nederland op de markt gebrachte verpakkingsgewicht vertegenwoordigen. In 2016 hebben vijf branches een verduurzamingsplan opgesteld, dat door het KIDV is getoetst en vastgesteld. In hun verduurzamingsplan hebben de branches concrete doelen opgenomen die circulariteit in de verpakkingsketen bevorderen.
Met de kennis die het KIDV ontwikkelt, wordt een bijdrage geleverd aan een meer gesloten verpakkingsketen. Zo hebben wij in 2016 twee kwaliteitseisen opgesteld voor gesorteerd kunststof verpakkingsafval, die verbetering van de kunststofrecycling tot doel hebben. Daarnaast hebben we een verkenning naar de marktsituatie van PET-trays uitgevoerd, die de aanzet geeft tot een oplossing voor de problematiek rond deze nu nog lastig te recyclen bakjes.
Ook het vermelden waard zijn de publicaties die in 2016 zijn opgeleverd, uiteenlopend van de factsheet Minerale oliƫn in verpakkingen van gerecycled papier en karton tot het groeidocument Improve the recyclability of five types of plastic packaging dat onder anderen ontwerpers en inkopers moet helpen bij het verduurzamen van verpakkingen. Daarnaast heeft CE Delft in opdracht van het KIDV een onderzoek uitgevoerd, waaruit blijkt dat de overgang naar een circulaire economie een significante daling van de uitstoot van CO2 teweeg kan brengen.
Op het Meldpunt Verpakkingen kwamen in 2016 bijna 30 procent meer meldingen binnen dan in 2015. Het aantal bezoekers van onze website is in 2016 met 4 procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. De opkomst bij onze Verdiepingsbijeenkomsten bleef onverminderd hoog. Die lijn lijkt zich in 2017 door te zetten; bij de eerste twee Verdiepingsbijeenkomsten van het jaar, over het chemisch recyclen van kunststof verpakkingen en over trends in verpakken, zat de zaal vol. Deze ontwikkelingen sterken ons in het idee dat gedegen en onafhankelijke kennis over duurzaam verpakken voorziet in een duidelijke behoefte, zowel bij professionals als bij consumenten.
Bekijk hier de online Jaarrapportage 2016.
Een PDF van de Jaarrapportage 2016 vind je hier.