Overname Hamburg Süd door Maersk definitief
Het gaat om de routes tussen Noord-Europa en Centraal-Amerika en de Cariben, Noord-Europa en de Zuid-Amerikaanse westkust, Noord-Europa en Midden-Oosten, Mediterrane en de Zuid-Amerikaanse westkust, Mediterrane en de Zuid-Amerikaanse oostkust. Volgens de autoriteiten zou er na de overname onvoldoende concurrentie overblijven op deze routes. Daarom moet Maersk een vijftal routes laten varen. De Europese Commissie concludeerde na onderzoek dat de combinatie van de rederijen de concurrentie op deze routes zal verminderen. De positie zou zelfs zo stevig zijn dat Maersk te veel invloed zou krijgen op bijvoorbeeld de capaciteit op de routes.
Om aan de voorwaarden van de Commissie te voldoen stemde Maersk er mee in om Hamburg Süd terug te trekken uit vijf allianties: Eurosal 1/SAWC, Eurosal 2/SAWC, EPIC 2, CCWM/MEDANDES en MESA. Voorlopig blijft de rederij nog wel onderdeel van de consortiums, maar er wordt gewerkt aan een ordelijk vertrek.
Eurocommissaris Margrethe Vestager: "Concurrerende scheepvaart is essentieel voor Europese bedrijven en voor de Europese economie als geheel. De toezeggingen van Maersk en Hamburg Süd voorzien in een gezonde concurrentie in het voordeel van de vele Europese bedrijven die afhankelijk zijn van deze containerrederijen."
In december deed Maersk een bod van ruwweg 4 miljard dollar op de Duitse rederij. Eerder liet Maersk al weten dat het haar Mercosul Line in Brazilië zal afstoten om de concurrentiewaakhonden in het Zuid-Amerikaanse land tegemoet te komen.