Picnic krijgt investering 100 miljoen
Picnic bezorgt nu alleen boodschappen aan huis in het midden van Nederland waar het bedrijf ongeveer 30.000 klanten bedient. Om landelijke bezorging mogelijk te maken wil Picnic vijf nieuwe distributiecentra openen. "We zijn een moderne melkboer die alles heeft, voor iedereen betaalbaar is en altijd voor je klaarstaat", zegt Joris Beckers, een van de oprichters van Picnic.
In Amersfoort, de stad waar Picnic begon, wordt inmiddels vijf procent van de boodschappenomzet online behaald. Picnic heeft daarin een aandeel van 83 procent. In heel Nederland wordt slechts 1 procent van de boodschappenuitgaven online gedaan. Volgens Michiel Muller, een van de oprichters van de online supermarkt, zijn er daarom nog veel groeimogelijkheden.
Duurzaamste supermarkt
Er komen 2000 elektrische wagentjes, waarmee bezorgers langs de deuren gaan. "We willen de meest duurzame supermarkt ter wereld worden." Het bedrijf verwacht dit jaar 2000 nieuwe banen te creëren. Op termijn zou dat kunnen oplopen tot 10.000 arbeidsplaatsen. Het bedrijf draait nu ongeveer 30 miljoen omzet en wil in 2017 richting de 100 miljoen euro.
Silicon Valley
Het geld van de familiefondsen wordt over een periode van drie jaar in het bedrijf gestoken. Volgens Picnic waren er ook 'een hele lijst' partijen uit het buitenland, bijvoorbeeld uit Silicon Valley, die in het bedrijf wilden investeren. Vanwege het langetermijnkarakter van de investering kregen de Nederlandse fondsen de voorkeur. Met de investering krijgen de families een belang van enkele tientallen procenten in het bedrijf.