Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ahold Delhaize koopt obligaties terug | Coles- en Woolworths-leverancier buit illegale arbeiders uit

Snellere groei voor Tesco; Aldi en Lidl trager

FamilyMart verdubbelt aantal winkels in Thailand
Het aantal buurtwinkels van de keten FamilyMart wordt in de komende vijf jaar verdubbeld tot meer dan 2.000. De keten wil de afstand tussen het bedrijf zelf en de marktleider 7-Eleven verkleinen. Ook wil de keten meer consumenten aantrekken met unieke producten en dienstverleningen. Het Thaise Central FamilyMarkt is voor 51% in handen van Thaise bedrijven als Central Group en voor 49% in bezit van het Japanse FamilyMart Uny Holdings. (asia.nikkei.com)

VK: Snellere omzetgroei voor Tesco; Aldi en Lidl trager
Tesco had in het kwartaal tot 6 november zijn snelste omzetgroei in drie jaar. Het marktaandeel van de keten is groter geworden en ook de koerswaarde van de aandelen van Tesco is gestegen. De omzet van Tesco steeg in deze periode jaar op jaar met 2,2%, terwijl het marktaandeel groeide van 27,9% tot 28,2%. De omzetgroei van de discountketens Lidl en Aldi staat nu op zijn traagste punt sinds 2011 op respectievelijk 10,2% en 6,1%. (Reuters)

VS: Kroger test nieuw concept bij Fred Meyer-vestigingen
Kroger Co. probeert een nieuw concept bij een aantal Fred Meyer-vestigingen in Spokane in Washington en in Coure d'Alene in Idaho. Het nieuwe concept heeft een grotere nadruk op voedingsmiddelen en maakt gebruik van een nieuw loyaliteitsprogramma voor consumenten onder de naam "My Freddy's." Ook wordt er gebruik gemaakt van een nieuwe winkel-layout, een toevoeging aan het assortiment van meer dan 1.000 nieuwe producten en meer biologische voedingsmiddelen. (supermarketnews.com)

Eigenaar Mercadona is tweede rijkste van Spanje

Uit een verslag van Forbes blijkt dat Mercadona-directeur Juan Roig en zijn vrouw Hortensia Herrero het tweede rijkste koppel vsan Spanje is met een vermogen van €8 miljard. Inditex-eigenaar Amancio Ortega staat nog boven het echtpaar. De ranglijst bevat verscheidene namen die gerelateerd zijn aan de Spaanse supermarktsector. (esmmagazine.com)

Ahold Delhaize koopt obligaties terug

Ahold Delhaize heeft obligaties terug gekocht met een waarde van ¥‎33 miljard (€280 miljoen). De obligaties waren geldig tot mei 2031 en worden wel de "JPY Notes" genoemd. Ook heeft het bedrijf als onderdeel van dit besluit een valuta-uitwisseling tussen yens en euro's teruggedraaid. De uitwisseling en de JPY notes waren samen goed voor een lange termijnslening van €299 miljoen met een jaarlijkse rente van 7,065%. Ahold-Delhaize heeft ingestemd met een terugkoopprijs van 108,1%. De transactie vond plaats op 15 november, wat tevens de dag is waarop de JPY Notes werden geannuleerd. (esmmagazine.com)

Australië: Amazon opent vestigingen met uitsluitend versproducten

De online retailgigant Amazon is van plan om binnen twee jaar in Australië fysieke winkels en een online supermarkt te openen. De winkels van Amazon zouden kleiner zijn dan Woolworths- of Coles-vestigingen en een vergelijkbare grootte hebben met Aldi-winkels. De winkels zullen producten hebben die consumenten doorgaans graag zelf willen inspecteren voor aanschaf. Dit betreft zodoende versproducten zoals groenten en fruit, zuivel en vlees. (gizmodo.com.au)

Israël: Winst- en omzetgroei voor Shufersal in derde kwartaal
De grootste supermarktketen van Israël, Shufersal, had in het derde kwartaal een toename in winst en omzet. De resultaten werden gestimuleerd door een sterke online omzet en meer promotie voor het huismerk. Het bedrijf had een netto winst van 51 miljoen shekel (€12,3 miljoen), terwijl dat een jaar eerder nog 47 miljoen shekel (€11,3 miljoen) was. De omzet steeg van 3 miljard shekel (€720 miljoen) tot 3,1 miljard shekel (€750 miljoen). De vergelijkbare winkelomzet steeg met 3,3%. (Reuters)

VS: Fresh Thyme breidt huismerk uit
Fresh Thyme Farmers Market heeft in slechts 2 jaar tijd een huismerkassortiment van bijna 900 producten ingevoerd. Dit werd bekend gemaakt door Robin VanDenabeele tijens een paneldiscussie over veranderend eetgedrag onder consumenten bij de PLMA 2016 Private Label Trade Show.
Klik hier om meer te lezen op supermarketnews.com.

India: Bigbasket plant tweede financieringsronde

De Indiase online supermarkt Bigbasket had in maart al $150 miljoen (€139,2 miljoen) aan financiering verkregen. In het begin van het komende jaar wil het bedrijf opnieuw investeerders aantrekken. De investering wordt gebruikt om het huismerk door te ontwikkelen. Hiermee zou volgens insiders het bedrijf een sterkere omzet kunnen draaien in de grotere steden. (insideretail.asia)

VS: Walmart komt met mobiele check-in
Walmart heeft een mobiele check-in-mogelijkheid toegevoegd aan zijn e-commercediensten. Met de check-in-service kunnen consumenten een bestelling plaatsen bij een vestiging en vervolgens aangeven wanneer ze deze op komen halen. Bij de winkel wordt dan de bestelling door orderpickers samengesteld. De dienst werd eerst getest bij Sam's Club. (igd.com)

VK: Nisa levert aan 298 winkels van McNoll's

De coöperatie Nisa gaat aan 298 buurtwinkels leveren die zijn overgenomen door de McColl's Retail Group. Het contract voor deze samenwerking moet nog toestemming krijgen van de Britse mededingsingsautoriteit. De McColl's Retail Group nam eerder dit jaar de 298 vestigingen over van de Co-op Group. Als er toestemming wordt verleend, begint Nisa vanaf januari 2017 met het leveren aan de winkels. Met juni 2017 moeten alle winkels volledig over zijn genomen. (Co-operative News)

Future Group werkt samen met Booker group voor winkelnetwerk

De Indiase Future Group gaat samenwerken met de Britse groothandelaar Booker group om cash & carry-winkels te openen. Hiermee vormt het bedrijf een directe concurrent voor Walmart India en Metro Cash & Carry. Met de nieuwe joint venture moeten in drie jaar tijd zo'n 60 tot 70 winkels worden geopend, die onder andere aan hotels en cateraars gaan leveren. (economictimes.indiatimes.com)


Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer