Lidl lanceert biologisch huismerk
Onlangs werd bekend dat Amazon volgend jaar van start gaat binnen de Australische supermarktsector (link). Aldi, Coles en Woolworths krijgen hiermee een geduchte concurrent. Aldi ziet dit echter positief in "Australische consumenten zoeken naar alternatieve plekken voor hun boodschappen. Wij geloven dat ze baat hebben bij meer concurrentie in de supermarktsector. We zien concurrentie als een gezond onderdeel van deze sector," aldus een woordvoerder van Aldi.
Klik hier voor de reacties van Woolworths en Coles. (Business Insider)
VK: M&S sluit naar verwachting 30 vestigingen
Marks & Spencer gaat binnenkort naar verwachting de sluiting aankondigen van maximaal 30 vestigingen. De vestigingen bevinden zich waarschijnlijk voornamelijk in winkelcentra en steden waar weinig commercieel succes wordt behaald. Ook zullen een aantal winkels misschien worden verhuisd of in een kleinere versie worden voortgezet. De sluitingen kunnen leiden tot het verlies van duizenden banen. (theguardian.com)
De favoriete supermarkten van Duitsland
De vaste klanten van Aldi Süd zijn het meest tevreden over de prijsverhoudingen van hun favoriete keten. Verder hebben veel consumenten de voorkeur voor Globus, als gekeken wordt naar assortiment, kwaliteit en service. In een enquête kwamen Globus en Kaufland op een gedeelde eerste plaats op het gebied van een combinatie van prijs en uitstraling. (oliverwyman.de)
Aldi lanceert Chinese online supermarkt
Aldi lanceert een online supermarkt in China. Daarmee wordt het Duitse bedrijf een directe concurrent van lokale e-commerce-spelers als JD.com en Alibaba. De nieuwe webwinkel krijgt zijn goederen van het Australische dochterbedrijf Aldi Stores. Een aantal Australische leveranciers zijn al van de plannen op de hoogte gebracht, zodat ze de labels en verpakking waar nodig aan kunnen passen. (retaildetail.eu)
VS: GMA vecht boete aan
De Grocery Manufacturers Association heeft zich voorgenomen om een boete van $18 miljoen (€16,3 miljoen) aan te vechten. Dit is de grootste boete die de organisatie ooit heeft gekregen. De reden van de boete is omdat de GMA regels zou hebben overtreden bij de financiering van een campagne tegen een wetsvoorstel van het bestuur in Washington. Dit wetsvoorstel was gericht op het verplicht labelen van GGO-producten. (supermarketnews.com)
SpartanNash neemt Caito Foods Service over
SpartanNash en Caito Foods Service zijn een overeenkomst aangegaan, waarin SpartanNash onderdelen van Caito Foods Service en Blue Ribbon Transport overneemt. Daarmee wordt SpartanNash eigenaar van het supermarktsegment van Caito, de onlangs opgebouwde Fresh Kitchen-faciliteit voor het verwerken en verpakken van versproducten en van het logistieke onderdeel van BRT. (businesswire.com)
Walmart verdubbelt omzet lokaal geteeld fruit
Walmart-CEO Doug McMillon heeft onlangs de laatste plannen van het bedrijf op het gebied van duurzaamheid bekend gemaakt. De plannen houden onder andere in dat de omzet van lokaal geteeld fruit met 2025 moet zijn verdubbeld. Ook moet er voor 20 belangrijke producten zoals bananen en druiven sprake zijn van duurzame productie. (organicauthority.com)
Italianen hebben liever buurtwinkels dan hypermarkten
Italiaanse consumenten vermijden steeds meer grote hypermarkten en kiezen meer voor buurtwinkels en supermarkten. Dit blijkt uit een onderzoek van Ipsos voor de Italiaanse brancheorganisatie Centromarca. Uit het onderzoek blijkt ook dat de populariteit van discountketens afneemt. Voor veel consumenten is op dit moment het perfecte format de zogeheten superstore. Dit is een middelgrote tot grote supermarkt met een duidelijk aangegeven layout en toegankelijke winkelpaden. (esmmagazine.com)
Italië: Conad richt zich op premium-producten
De Italiaanse keten gaat investeren in productcategorieën met een hoger winstmarge. Dit zijn met name premium-producten en gezonde artikelen. Het bedrijf wil hiermee de stagnerende omzet verbeteren. Conad heeft onlangs nieuwe merken geïntroduceerd, zoals Verso Natura voor consumenten met een vraag naar biologische en sociaal verantwoorde producten. (esmmagazine.com)
VS: Aanhoudende leveringsproblemen bij Mrs. Green's
De vestigingen van Mrs. Green's Natural Market hebben te kampen met lege schappen. Vertegenwoordigers van het bedrijf gaven aan dat ze hadden gehoopt dat de problemen zouden zijn opgelost, maar het lijkt erop dat de situatie juist is verergerd. Analisten denken dat leveranciers bang zijn dat het bedrijf failliet gaat. (supermarketnews.com)
Britse retailers maken verkeerde keuzes qua prijzen
Een onderzoek onder 750 retailmanagers in het Verenigd Koninkrijk laat zien dat veel managers het idee hebben dat ze qua prijzen niet de juiste keuzes voor hun consumenten maken. Het onderzoek is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Blue Yonder. Uit het onderzoek blijkt dat 52% van de senior managers aangaven in de afgelopen twee jaar in prijsoptimalisatie te hebben geïnvesteerd. 25% gaf aan dat ze denken meer prijsoptimalisatie nodig te hebben voor hun winkel. 46% zei dat ze hun prijzen baseren op externe factoren, zoals de prijzen bij de concurrentie. 27% gaf aan dat ze handmatig hun prijzen bepaalden. (esmmagazine.com)
Italië: Lidl lanceert biologisch huismerk
Lidl heeft een biologisch huismerk geïntroduceerd in Italië. Het assortiment bestaat uit meer dan 60 producten, waaronder ook AGF. Het nieuwe assortiment is volgens Lidl ontwikkeld om meer tegemoet te komen aan de behoeftes van de consument met een interesse in verantwoorde voeding. Ook wil de keten met de nieuwe producten, die geheel vrij zijn van toegevoegde kunstmatige ingrediënten, een oplossing bieden voor het toenemende aantal allergieën. (just-food.com)
Australië: Aldi huurt nieuw media-bureau
Aldi is na 14 jaar overgestapt van media-bureau. In plaats van Maxus gaat het bedrijf nu verder met ZenithOptimedia. Het besluit wordt door analisten gezien als onderdeel van het plan om een groter marktaandeel te verkrijgen en om meer te focussen op advertenties. De keten heeft vorig jaar hier AU$42 miljoen (€29,2 miljoen) aan uitgegeven. Aldi blijft nog wel werken met zijn creatieve partner BMF. (thenewdaily.com.au)
Sprouts heeft biologisch assortiment voor de feestdagen
Klik hier om het artikel te lezen.
Whole Foods-aandelhouders plannen hervormingen
Klik hier om het artikel te lezen.
Kroger-CEO praat over de plannen met Roundy's
Klik hier om het artikel te lezen.