België: Colruyt goedkoopste supermarkt voor A-merken

Uit het jaarlijkse prijsonderzoek van Test-Aankoop blijkt dat Colruyt de goedkoopste supermarkt van België is. Het verschil met de andere supermarkten wordt wel steeds kleiner. Zo zit Albert Heijn Colruyt dicht op de hielen. Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich Intermarché, Match en Smatch, die 14 à 15 procent duurder dan Colruyt zijn voor de gemengde korf.

710 winkels onderzocht, 118.000 prijzen vergeleken
Aan het jaarlijkse prijsonderzoek van Test-Aankoop namen 710 winkels van twintig supermarktketens deel. In minder dan 3 weken vergeleek de consumentenorganisatie 118 duizend prijzen. Het onderzoek leidde tot drie klassementen, telkens gebaseerd op een andere productkorf. In de eerste korf zitten alleen (inter)nationale merkproducten, in de tweede enkel eigen merken (witte producten en huismerken) en in de derde een mix van de drie. Voor wat betreft de merkproducten komt Colruyt, samen met Red Market, dit jaar opnieuw als goedkoopste supermarkt uit het onderzoek. Albert Heijn komt op de tweede plaats en is 2 procent duurder. Op de derde plaats vinden we Okay, een buurtwinkelketen van de Colruyt-groep, die 5 procent duurder is dan Red Market en Colruyt zelf. Ook de zogenaamde bij 'witte producten' voert Colruyt het klassement aan. Leader Price komt op de tweede plaats (+2 procent) en Albert Heijn op de derde (+4 procent).

Het assortiment van Aldi en Lidl staat qua prijsniveau tussen de witte producten en de huismerken. Tegenover vorig jaar lijken ze iets duurder geworden in vergelijking met de eersteprijsmerken van de andere supermarkten, maar blijven ze een stuk onder de prijs van de huismerken van de concurrentie. Het goedkoopste huismerk vinden we bij Leader Price. De huismerken van Colruyt en Albert Heijn zijn respectievelijk 6 en 7 procent duurder dan bij Leader Price. Daarna volgt het huismerk Boni Selection in de drie andere ketens van de Colruyt-groep en de huismerken van Carrefour, Delhaize, Match en Smatch. Het klassement wordt gesloten door het huismerk van Intermarché.

Tot 300 euro verschil per jaar
Wie een mix koopt van merkproducten, huismerken en eersteprijsmerken, is het goedkoopst af bij Colruyt. Jaarlijks spendeert men daar voor een gemengde korf met vlees, fruit en groenten, zo'n 2035 euro. Bij Albert Heijn betaalt een consument gemiddeld een 2 procent meer, zo'n 2076 euro. Bij Red Market loopt dit op tot 2116 euro. Het duurst winkelt u bij Match en Smatch. In het eerste geval telt u zo'n 2320 euro neer, in het tweede, 2340 euro. Beiden zijn respectievelijk 14 en 15 procent duurder dan Colruyt.

Bron: Test-Aankoop

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven