Uit het jaarlijkse prijsonderzoek van Test-Aankoop blijkt dat Colruyt de goedkoopste supermarkt van België is. Het verschil met de andere supermarkten wordt wel steeds kleiner. Zo zit Albert Heijn Colruyt dicht op de hielen. Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich Intermarché, Match en Smatch, die 14 à 15 procent duurder dan Colruyt zijn voor de gemengde korf.
710 winkels onderzocht, 118.000 prijzen vergeleken
Aan het jaarlijkse prijsonderzoek van Test-Aankoop namen 710 winkels van twintig supermarktketens deel. In minder dan 3 weken vergeleek de consumentenorganisatie 118 duizend prijzen. Het onderzoek leidde tot drie klassementen, telkens gebaseerd op een andere productkorf. In de eerste korf zitten alleen (inter)nationale merkproducten, in de tweede enkel eigen merken (witte producten en huismerken) en in de derde een mix van de drie. Voor wat betreft de merkproducten komt Colruyt, samen met Red Market, dit jaar opnieuw als goedkoopste supermarkt uit het onderzoek. Albert Heijn komt op de tweede plaats en is 2 procent duurder. Op de derde plaats vinden we Okay, een buurtwinkelketen van de Colruyt-groep, die 5 procent duurder is dan Red Market en Colruyt zelf. Ook de zogenaamde bij 'witte producten' voert Colruyt het klassement aan. Leader Price komt op de tweede plaats (+2 procent) en Albert Heijn op de derde (+4 procent).
Het assortiment van Aldi en Lidl staat qua prijsniveau tussen de witte producten en de huismerken. Tegenover vorig jaar lijken ze iets duurder geworden in vergelijking met de eersteprijsmerken van de andere supermarkten, maar blijven ze een stuk onder de prijs van de huismerken van de concurrentie. Het goedkoopste huismerk vinden we bij Leader Price. De huismerken van Colruyt en Albert Heijn zijn respectievelijk 6 en 7 procent duurder dan bij Leader Price. Daarna volgt het huismerk Boni Selection in de drie andere ketens van de Colruyt-groep en de huismerken van Carrefour, Delhaize, Match en Smatch. Het klassement wordt gesloten door het huismerk van Intermarché.
Tot 300 euro verschil per jaar
Wie een mix koopt van merkproducten, huismerken en eersteprijsmerken, is het goedkoopst af bij Colruyt. Jaarlijks spendeert men daar voor een gemengde korf met vlees, fruit en groenten, zo'n 2035 euro. Bij Albert Heijn betaalt een consument gemiddeld een 2 procent meer, zo'n 2076 euro. Bij Red Market loopt dit op tot 2116 euro. Het duurst winkelt u bij Match en Smatch. In het eerste geval telt u zo'n 2320 euro neer, in het tweede, 2340 euro. Beiden zijn respectievelijk 14 en 15 procent duurder dan Colruyt.
Bron: Test-Aankoop



Abonneren
Vacatures
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
- Activiteiten Joko Impex per 1 juni overgenomen door N&K
- 'Ouderwets' gezellig op de jaarvergadering van VBT, LAVA en KDT
- Tomatenmarkt volop in beweging; gesprekstof genoeg op Global Tomato Congress
- "We zitten in de grootste crisis die de tuinbouw ooit heeft gekend"
- Nieuwe wet in Frankrijk voor duurzame verpakkingen
Top 5 - afgelopen week
- Surseance van betaling aangevraagd door ontwikkelaar eerste selectieve asperge-oogstmachine
- Fotoreportage ALV GroentenFruit Huis op Floriade
- AGF-groothandel Gebrs van Aarle viert zonnig 55-jarig jubileum
- "Hier is echt nog veel meer uit te halen"
- Greenyard haalt 90 miljoen euro op met vastgoedtransactie
Top 5 - afgelopen maand
- "Klokprijzen asperges en aardbeien onder de kostprijs"
- Groente- en fruitbewerkingsmachines, rollend materieel en inventaris van J.M. Levarht & Zonen B.V. in online veiling
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Fortuna Frutos UK in surseance van betaling
- The Greenery behaalt positief resultaat over 2021, winstuitkering voor leden
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-25 Kingfisher krijgt boost door verkoop 'kweek je eigen' planten
- 2022-05-25 Aldi zet de shopper centraal op de AGF-afdeling
- 2022-05-25 Geldschieters flitsbezorger Gorillas trappen op de rem
- 2022-05-25 Spar kondigt ruimschootse verdubbeling van verkooppunten in Nederland aan
- 2022-05-24 VK: CEO Rowe stapt op bij M&S
- 2022-05-23 Lidl doorbreekt omzetgrens van € 100 mld
- 2022-05-23 "Supermarkten zijn door inflatie ook genoodzaakt prijzen te verhogen"
- 2022-05-23 ACM geeft groen licht voor overname Plus-en Coopwinkels door Boni
- 2022-05-23 Lidl combineert winkels en appartementen in Brussel
- 2022-05-20 Tesco introduceert Better Baskets-gezondheidscampagne
- 2022-05-19 Eigen loyalty-app voor supermarktondernemers
- 2022-05-19 Een op de vier Britten slaat maaltijden over vanwege inflatie
- 2022-05-18 Britten switchen van winkel en product vanwege hoge kosten voor levensonderhoud
- 2022-05-18 Na vijf jaar is het zover: supermarkt Lidl opent in Schuytgraaf, met veel groente en fruit
- 2022-05-18 Kosten gezinsmaaltijdbox jaarlijks gemiddeld €2.477
- 2022-05-18 Dirk stopt met TV-reclame en breidt uit met nieuwe winkels en Scan&Go kassa's
- 2022-05-18 Duurzaam Home Shop Center Albert Heijn Utrecht feestelijk geopend
- 2022-05-17 Tsjechische tak van Britse supermarktketen Iceland vraagt faillissement aan
- 2022-05-16 Lidl verhoogt minimum startloon in Duitsland
- 2022-05-16 Tesco wil e-commerceruimte opvullen met verhuur flexplekken