Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Canadese supermarkten vertrouwen GMO-AGF

Tesco krijgt kritiek op nep-Britse AGF

Canadese supermarkten hebben vertrouwen in GMO-AGF
De organisatie, die de grootste Canadese supermarkten vertegenwoordigt, zegt dat de sector alle vertrouwen heeft iin het verkopen van genetisch gemodificeerde AGF als de Innate-aardappel of de Arctic-appel. Deze producten zijn goedgekeurd door het Canadese bureau voor voedselinspectie (CFIA). "We hebben vertrouwen in het reguleringsproces en in de CFIA om ervoor te zorgen dat genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen veilig voor consumptie zijn. Alleen producten die veilig zijn krijgen een goedkeuring," zei David Wilkes van de brancheorganisatie. Er is op dit moment in Canada geen wettelijke verplichting om GMO-AGF als zodanig van labels te voorzien. (news1130.com)

Publix wil uitbreiden in Virginia
De in Florida gevestigde supermarktketen Publix wil nieuwe locaties openen in de omgeving van Virginia. Het bedrijf had een stand op de Mid-Atlantic Dealmaking and Conference-beurs, die gehouden werd door de internationale raad van winkelcentra en die bedoeld is om retailers in contact te brengen met verhuurders van locaties. Virginia is de eerste nieuwe staat in vier jaar, waar Publix op de markt actief wordt. De keten heeft momenteel meer dan 1.100 vestigingen in zes verschillende staten. (Source: Washington Business Journal / FOX 5 / nbcwashington.com)

Tesco krijgt kritiek op nep-Britse AGF

Tesco heeft zware kritiek gekregen op zijn nieuwe "farms"-assortiment, dat gebruik maakt van Brits klinkende namen om AGF te verkopen in zowel het buitenland als in het Verenigd Koninkrijk. De zeven nieuwe merken zijn genoemd naar boerderijen die of niet echt bestaan, of volgens Tesco in het verleden actieve boerderijen zijn geweest. De merken zijn "Rosedene Farms" (fruit), "Nightingale Farms" (salade-groenten), "Redmere Farms" (veldgroenten), "Suntrail Farms" (geïmporteerd fruit zoals citroenen en sinaasappels) en wat merken voor vlees. De producten van Britse leveranciers laten duidelijk de Britse vlag zien. Dezelfde boerderij-naam wordt echter ook gebruikt om producten te verkopen uit andere landen, hoewel de verpakking wel het land van herkomst vermeldt. De AGF-sector heeft boos gereageerd op de merken en beschuldigt Tesco van misleidende reclame en het misbruik maken van het vertrouwen dat Britse telers hebben opgebouwd. (fwi.co.uk)

Aeon Mall plant uitbreiding in Zuid-Oost-Azië
Het Japanse Aeon Mall wil zijn aanwezigheid in Azië vergroten en streeft ernaar om de grootste retailer in Zuid-Oost-Azië te worden. Het bedrijf gaat daarom investeren in 10 nieuwe winkelcentra in deze regio, waaronder een in Thailand. "Met onze strategie voor 2020 zijn we van plan om 5 nieuwe winkelcentra te openen in Jakarta, nadat we vorig jaar onze eerste Aeon Mall in Indonesië hebben geopend. Ook voegt het bedrijf drie vestigingen toe aan Ho Chi Minh-stad en openen we een locatie in Hanoi," zei directeur Mitsugu Tamai van de Zuid-Oost-Aziatische afdeling. Het bedrijf onderzoekt verder de haalbaarheid van meer bedrijfsactiviteit in Thailand, Laos en Myanmar en hoopt dat het zijn eerste Thaise Aeon Mall met 2020 heeft geopend. (nationmultimedia.com)

EBRD leent €35,4 miljoen aan Georgische Carrefour-franchise

De Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD) heeft een lening van €35,4 miljoen) toegewezen aan een Georgische dochteronderneming van Majid Al Futtaim. Dit bedrijf heeft exclusieve rechten op de Carrefour-franchise. De lening zal gebruikt worden om een nieuw Carrefour-netwerk op te zetten in Georgië. (fox5dc.com)

Analist: teveel te snel van Tesco

Analist James Collins heeft gezegd dat Tesco misschien te veel te snel wil doen met betrekking tot zijn hervormingsplannen voor de thuismarkt. Collins schaalt zijn aanbeveling van Tesco omlaag van "aanhouden" naar "verkopen". "We denken dat Tesco het veel beter doet in de Britse markt, met een sterk verbeterde waardepropositie die zich waarschijnlijk zal doorzetten in meer handel. We denken echter ook dar de markt te optimistisch is over hoe snel deze veranderingen zich gaan vertalen naar een relevante verbetering van de winst."(esmmagazine.com)

VS: Instacart actief met H Martt

De Aziatische supermarktketen H Mart gaat in Philadelphia diensten voor bestelling en thuisbezorging aanbieden met behulp van Instacart. Ook gaat de keten in de komende weken met 6 nieuwe vestigingen uitbreiden.De prijzen op Instacart van H Mart komen overeen met de prijzen van de vestigingen. (supermarketnews.com)

Cambodja niet in trek bij retailers
Een nieuw onderzoek van het Amerikaanse vastgoedbedrijf CBRE laat zien dat Cambodja een van de minst gewilde locaties is voor buitenlandse retailbedrijven die actief willen zijn in Zuid-Oost-Azië. Het verslag laat zien dat 26% van alle internationale retailers Zuid-Oost-Aziatische landen als potentiële markten voor 2016 ziet. Slechts 2% van deze retailers ziet echter Cambodja als zo'n mogelijke markt. Dat is nog net iets hoger dan Laos dat slechts op 1% aan geïnteresseerde retailers kon rekenen. Elk ander land in de regio scoorde aanzienlijk hogere percentages. (phnompenhpost.com)

"Combinatie Argos/Sainsbury's kan Amazon-concurrent creëren"

Bezorgdienst Fastlane International gelooft dat de overname van Argos door Sainsbury's een krachtige retailorganisatie kan creëren, die verkoop via meerdere kanalen kan combineren met uitstekende opties voor thuisbezorging.
Klik hier om meer te lezen.

Indonesië: omzet omhoog, winst omlaag voor Matahari in 2015
Matahari Putra Prima, een retailbedrijf dat meerdere formats in Indonesië beheert, heeft in 2015 een omzetstijging behaald van 2,5% tot IDR 13,9 biljoen (€940 miljoen). De netto winst daalde echter met 67% tot IDR 183 miljard (€12,4 miljoen). (igd.com)

Australië: Coles waarschuwt voor hogere prijzen door overheid
Consumenten moeten misschien meer betalen voor hun boodschappen als de Australische overheid zijn plannen doorzet voor een zogeheten "effecten-test", aldus supermarktketen Coles. Directeur John Durkan zegt dat effecten-test de mogelijkheden van de grote supermarktketens zou kunnen beperken om kortingen aan hun klanten te bieden. (news.com.au)

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer