Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Duitse top 30 retailers

Metro eindigt achter Aldi

De 30 grootste Duitse levensmiddelhandelaren konden onder de streep tevreden zijn met het jaar 2015: hun omzet steeg met 2,5 procent naar 244 miljard euro. Hun omzetaandeel aan de totale branche, die bijna 250 miljard euro omzet behaalde, ligt op 97,7 procent. Tot deze conclusie komt de Duitse 'Lebensmittel Zeitung' in haar exclusieve ranglijst van de grootste bedrijven binnen de Duitse levensmiddelenhandel. Deze ranglijst werd opgesteld door marktonderzoeksbureau Trade Dimensions uit Frankfurt.

Ook de statistieken van de afzonderlijke bedrijven zien er positief uit. Ze groeiden bijna allemaal. Bij slechts vier van hen ging de omzet volgens de marktonderzoekers van Trade Dimensions achteruit. De belangrijkste van deze vier is Metro: het concern uit Düsseldorf ging volgens de statistieken vergeleken bij 2014 meer dan 3 miljard euro achteruit en kwam daarmee op een omzet van 26,13 miljard euro in Duitsland. Achtergrond is de verkoop van de Galeria Kaufhof warenhuizen aan het Canadese bedrijf HBC. In de ranglijst zijn de omzetten van Galeria Kaufhof weliswaar volledig weggelaten, maar desondanks kwam Metro nog steeds uit op een minus van 0,5 procent.

Als gevolg hiervan is Metro in de ranglijst onder Aldi uitgekomen (nu plaats 4) en moet Metro zich tevreden stellen met de vijfde plaats. Aldi groeide weliswaar met slechts 1,5 procent, maar ligt nu met een omzet van 27,80 miljard euro duidelijk voor de concurrent uit Düsseldorf. Elf jaar geleden voerde Metro de ranglijst van Duitse levensmiddelhandelaren nog aan.

Op de eerste plaats in de ranglijst staat net als vorig jaar Edeka. De brancheprimus wist in 2015 opnieuw de afstand tot de concurrentie te vergroten. De omzet van Edeka steeg naar 53,28 miljard euro. Inmiddels ligt de omzet van Edeka in Duitsland 13,7 miljard euro hoger dan de omzet van de nummer twee op de markt: Rewe. De Schwarz Group eindigde net als vorig jaar op de derde plaats.

Bron: www.dfv.de
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer