Metro eindigt achter Aldi
Ook de statistieken van de afzonderlijke bedrijven zien er positief uit. Ze groeiden bijna allemaal. Bij slechts vier van hen ging de omzet volgens de marktonderzoekers van Trade Dimensions achteruit. De belangrijkste van deze vier is Metro: het concern uit Düsseldorf ging volgens de statistieken vergeleken bij 2014 meer dan 3 miljard euro achteruit en kwam daarmee op een omzet van 26,13 miljard euro in Duitsland. Achtergrond is de verkoop van de Galeria Kaufhof warenhuizen aan het Canadese bedrijf HBC. In de ranglijst zijn de omzetten van Galeria Kaufhof weliswaar volledig weggelaten, maar desondanks kwam Metro nog steeds uit op een minus van 0,5 procent.
Als gevolg hiervan is Metro in de ranglijst onder Aldi uitgekomen (nu plaats 4) en moet Metro zich tevreden stellen met de vijfde plaats. Aldi groeide weliswaar met slechts 1,5 procent, maar ligt nu met een omzet van 27,80 miljard euro duidelijk voor de concurrent uit Düsseldorf. Elf jaar geleden voerde Metro de ranglijst van Duitse levensmiddelhandelaren nog aan.
Op de eerste plaats in de ranglijst staat net als vorig jaar Edeka. De brancheprimus wist in 2015 opnieuw de afstand tot de concurrentie te vergroten. De omzet van Edeka steeg naar 53,28 miljard euro. Inmiddels ligt de omzet van Edeka in Duitsland 13,7 miljard euro hoger dan de omzet van de nummer twee op de markt: Rewe. De Schwarz Group eindigde net als vorig jaar op de derde plaats.
Bron: www.dfv.de