Grufesa begint met vermarkten van blauwe bessen onder Mr Blue-merk

"Beschikbaarheid van aardbeien belangrijk in deze periode"

Het in Huelva gevestigde Grufesa is begonnen met zijn eerste aardbeienexport. Het seizoen begon voor het bedrijf in medio november met de extra vroege variëteiten. Momenteel neemt het volume toe, waarmee het ook mogelijk is om de frequentie van de export naar exportmarkten in Europa op te voeren.

Grufesa manager Carlos Cumbreras verzekert dat het erg belangrijk is om genoeg aardbeien beschikbaar te hebben in deze periode. "Het versterkt echt je relatie met de klanten, die de mogelijkheid aangeboden krijgen om zo lang mogelijk aardbeien te blijven kopen. Aardbeien bereiken de tafels op tijd voor kerst en worden daarmee een onmisbaar fruit. Wegens de gedeeltelijke toezegging op vroege variëteiten zijn we in staat geweest om de productieperiode twee maanden vooruit te schuiven in de laatste tien jaren," legt Carlos uit.



Carlos zegt dat de aardbeien een goede kwaliteit hebben, hoewel er sprake was van hogere temperaturen rond deze tijd van het jaar, waardoor de productie iets is versneld.

Grufesa begint met blauwe bessen
Volgens officiële cijfers van de Vereniging van Telers en Exporteurs van Aardbeien uit Huelva (Freshuelva) is het aardbeienareaal van dit jaar in de provincie Huelva afgenomen met 8%. Bij Grufesa is dit areaal echter toegenomen met ongeveer 3%. "Hoewel dit niet heel erg significant is, versterkt het wel onze positie als aardbeienspecialisten," zegt Carlos.

In dit seizoen zal het coöperatief beginnen met het vermarkten van zijn eerste blauwe bessenvolumes onder het merk Mr. Blue. Het volume zal nog klein zijn, maar zal de weg voorbereiden voor deze bes om een integraal onderdeel van het aanbod van Grufesa te worden. "Dit is onze eerste ervaring met dit fruit, dat steeds meer terrein wint in de boodschappenwagen wegens de gezondheidsvoordelen die het levert."

Innovatieve teelttechnologie en nieuwe verpakking
De productie van blauwe bessen is niet de enige nieuwigheid voor Grufesa in dit seizoen. Het bedrijf zal doorgaan met het baseren van zijn bessenteelt op duurzaamheid, waarbij gebruik wordt gemaakt van technologieën als IG4, wat in het vorig seizoen zorgde voor 30% waterbesparing in de irrigatie en de planten alleen de voedingsstoffen gaf die ze nodig hadden. Ook is er sprake van Food Chain Partnership, een programma dat in 2010 gelanceerd werd in samenwerking met Bayer CropScience.

In dit seizoen zal Grufesa een kwalitatief hoogwaardige lijn aan aardbeien introduceren. Dit fruit zal direct van het veld geselecteerd worden en zal een speciale verpakking meekrijgen. Deze verpakking is een van de belangrijkste aspecten van het bedrijf geweest. "De presentatie van ons fruit is erg belangrijk. Het is een aspect dat consumenten erg belangrijk vinden, voordat ze het mee naar huis nemen. Daarom steken we seizoen extra inspanning hierin met wat nieuwe kenmerken. Grufesa presenteert zijn nieuwe verpakkingslijn voor zowel aardbeien als blauwe bessen met een nieuwe vormgeving, die de duurzaamheid van het bedrijf benadrukt. Er zal sprake zijn van een innovatief, doorzichtig label op het deksel."

Tegelijkertijd lanceert het bedrijf opnieuw de speciale LOVE-cadeauverpakking, die in het vorige seizoen werd gepresenteerd. Ook is er sprake van een nieuw design met als onderwerp "Aardbeien als cadeau", in toevoeging tot andere speciale formats voor de feestdagen.

Nieuwe zakenmogelijkheden in het Midden-Oosten en Azië
Grufesa heeft gewerkt aan de uitbreiding van zijn exportmarkten, terwijl de markten die in de laatste seizoenen zijn gevestigd, worden onderhouden. Zodoende is er nu sprake van kleine exxport naar het Midden-Oosten, wat een markt is dat momenteel een vraag naar Spaanse aardbeien kent en waarmee gewerkt kan worden op bepaalde tijden in het seizoen.

Het bedrijf wijst ook naar Azië, hoewel volgens Carlos de introductie van aardbeien op de Aziatische markt nog toekomstmuziek is in vergelijking met andere bessen, zoals blauwe bessen. Ondanks dat zijn de mogelijkheden voor aardbeienconsumptie erg hoog. "Je moet de juiste tijdsramen vinden, die je in staat stellen om het product te leveren in een goede staat en om een echt alternatief te worden voor andere al gevestigde bronnen."

Voor meer informatie:
Carlos Cumbreras
Grufesa
T: +34 959 372335
T: +34 959 372346
info@grufesa.com
sales@grufesa.com
www.grufesa.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven