Israël: nieuwe supermarktketen belooft lage prijzen

Walmart onthult nieuwe mogelijkheden

Israel: nieuwe supermarktketen belooft lage prijzen
Israël's eerste discountsupermarkt ooit, Tzarchaniyat Ha'Ir ("CityMart"), gaat binnenkort in Sderot van start. Het CityMart-project omvat 41 vestigingen die in de periferie van Israëlische steden geopend gaan worden. Het plan voor de supermarktketen was ontstaan aan de hand van sociale protestacties in 2011. De winkel in Sderot zal ongeveer 200 vierkante meter beslaan en net als alle andere CityMart-winkels zal er sprake zijn van een gemeenschappelijk plein dat voor lokale activiteiten zal worden gebruikt. Het doel is om met een paar jaar alle 41 winkels geopend te hebben. CityMart belooft een prijsgarantie met betrekking tot de lokale concurrentie. De keten zal in staat zijn om goederen voor goedkoop aan te bieden, omdat er gebruik wordt gemaakt van kleine tot middelgrote producenten die via distributiecentra in de regio aan de vestigingen leveren. Ook zal er zoveel mogelijk geleund worden op lokale teelt. Verder biedt CityMart een lidmaatschap, waarmee leden een extra korting van 15% kunnen verkrijgen. De supermarktketen zal opereren als een non-profit onderneming, waarvan alle winst gestoken wordt in het openen van extra vestigingen, het verlagen van prijzen en het aanmoedigen van lokale activiteiten en sociale hervorming. Jonge sociale ondernemers en activisten zullen aangetrokken worden om de lokale activiteiten te leiden. Lees verder

Walmart onthult nieuwe mogelijkheden
Walmart sleepte zich door 2015 heen met sterkere resultaten dan in 2014, maar dat was dan ook niet zo moeilijk met de beroerde cijfers van dat vorige jaar. Per segment zijn de prestaties afwisselend, hoewel Walmart US een verrassende groei vertoonde. "Going urban" was een goede zet van Walmart, samen met het ontplooien van online activiteiten. Het topmanagement van Walmart is waarschijnlijk tevreden met 2015. De vergelijkbare winkelomzet is omhoog gegaan, de bruto winst is stabiel en sommige takken van het bedrijf hebben zich duidelijk verbeterd ten opzichte van 2014. De aandelenkoers viel echter tegen in dit jaar. Walmart US was verantwoordelijk voor 59% van de totale omzet in dit jaar, gevolgd door 28% van overzeese afdelingen, die goed zijn voor 54% van de totale aanwezigheid van Walmart in de wereld. Dat is geen indrukwekkend resultaat, als er vergeleken wordt met Costco dat 27% van zijn omzet uit zijn internationale bedrijfsvoering haalt, terwijl die slechts 30% vormt van het totaal aantal vestigingen van de keten. Lees verder

Bron: www.seekingalpha.com


Winst Costco problematisch voor investeerders van Woolworths
De goedkope supermarktketen Costco zag in 2015 zijn Australische omzet stijgen met 50% tot AUD$1,323 miljard (€872 miljoen), terwijl de vergelijkbare winkelomzet steeg. Voor investeerders in Woolworths Limited en in Metcash Limited, dat IGA beheert, is dit een teken aan de wand. Costco is een Amerikaanse discount groothandelsmarkt, dat populaire merken verkoopt voor veel lagere prijzen als dan bij reguliere supermarkten als Woolworths of Coles. Costco heeft nu acht vestigingen in bedrijf in Australië en is waarschijnlijk van plan uit te breiden. Costco heeft onlangs melding gemaakt van een kwartaalresultaat van USD$480 miljoen (€442 miljoen). Lees verder

Sir Ken Morrison en zoon William beheren samen 4,7 miljoen aandelen in concurrent Sainsbury's
De aandelen van Sainsbury's doen het momenteel beter dan die van Morrisons, met een stijging in de koers van 8,6% ten opzichte van het vorige jaar. Sir Ken Morrison, voormalig voorzitter van Morrisons heeft geleidelijk aan samen met zijn zoon William een aandeel in Sainsbury's verkregen. Samen hebben ze 4,7 miljoen aandelen in hun concurrent, met een gecombineerde waarde van £11,9 miljoen (€16,3 miljoen). Terwijl de voormalige voorzitter 2,6 miljoen aandelen beheert met een waarde van £6 miljoen (€8,2 miljoen) en Sainsbury's CEO Mike Coupe publiekelijk steunt, heeft William Morrison Junior het resterende deel in bezit, aldus The Times. Lees Verder 

LuLu opent vestigingen in Indonesië en Egypte
De Lulu-groep heeft grote ambities. Zo heeft het bedrijf Great Scotland Yard overgenomen voor £110 miljoen (€151 miljoen) om zich in het hotelwezen te ontwikkelen en is er een vijfsterrenhotel geopend in Dubai. Ook heeft de onderneming geïnvesteerd in de Britse East India Company. LuLu is nu van plan om 15 vestigingen te openen in Indonesië als onderdeel van een uitbreiding van $300 miljoen (€276 miljoen). Daarnaast wil het bedrijf met een even zo grote investering in de komende twee jaar 10 hypermarkten openen in Egypte. De LuLu-groep opende zijn eerste hypermarkt in Egypte in 2010 en ziet het land als een sterke economie met een hoog marktpotentieel. Verder zal in het komende jaar het bedrijf zijn investeringen in Zuid-Oost-Azië opschroeven. Het plan is dat er in totaal $500 miljoen (€460 miljoen) in de komende vijf jaar geïnvesteerd wordt en dat er onder andere in maart volgend jaar in Maleisië een hypermarkt wordt geopend. Lees verder

Pakistan: Imtiaz Super Market plant internationale uitbreiding
Imtiaz Super Market (ISM), de grootste retailketen in Karachi te Pakistan, maakt zich klaar om met medio 2016 zich te introduceren in Punjab te India, aldus directeur Imtiaz Hussain. Het bedrijf is ook internationale uitbreiding van plan door middel van een beursgang die met drie à vier jaar plaats moet vinden. De lokale retailreus ISM richt zich voornamelijk op de middenklasse en staat op het punt zijn zesde vestiging te openen in de stad Gulshan-e-Iqbal. Ook deze opening is onderdeel van de plannen voor uitbreiding. In 2016 is het bedrijf van plan om drie extra winkels te openen in Karachi en vestigingen in de steden Gujranwala, Faisalabad, Multan, Sialkot, Hyderabad en Lahore. Lees verder 

TENGELMANN stopt plan om retailketen in Rusland op te zetten
De Duitse Tengelmann-groep, die onder andere de doe-het-zelf-keten OBI beheert, heeft zijn plannen voor de ontwikkeling in Rusland van een nieuwe discountketen onder de naam Plus gepauzeerd. Het werk aan de eerste vestiging in Pushkino bij Moskou was bijna afgerond, maar wordt toch opgegeven. Lees verder

Monoprix verwacht recordjaar in 2016
Volgens Le Figaro is Monoprix van plan om 70 supermarkten te openen in 2016, net zoals het bedrijf dit al gedaan had in 2015. Een van de supermarkten die geopend gaan worden zal een oppervlak beslaan van 4.000 vierkante meter in Les Halles in het centrum van Parijs en zal de grootste supermarkt in het stadscentrum worden. Monoprix heeft momenteel 315 conventionele supermarkten en 300 kleinere vestigingen in beheer. Lees verder

Hongarije: Miljoeneninvestering van Spar
SPAR Hungary heeft vier vestigingen gerenoveerd, waarmee het aantal opgewaardeerde winkels in dit jaar neerkomt op 13. SPAR heeft meer dan HUF3 miljard (€9,5 miljoen) uitgegeven in het verbeteren van klanttevredenheid, uitbreiding van het assortiment en het organiseren van een meer kosteneffectieve bedrijfsvoering. De gerenoveerde winkels bevinden zich in de hoofdstad en in de regio Pest en zijn uitgerust met nieuwe schappen voor de vers- en broodafdeling, als ook een delicatessen-afdeling en een moderner interieur. Alle verlichting is ook vervangen, waarmee de overstap is gemaakt van gloeilampen naar LED. Bron: trademagazin.hu

Frankrijk: Marktaandeel Leclerc neemt toe in november 2015
Volgens informatie van Kantar Worldpanel zijn de prestaties van de Leclerc-groep toegenomen met een significante 20,5% en is het marktaandeel toegenomen met +0,6 punten. De Casino-groep zag een toename van +0,2 punten dankzij zijn twee discountketens Géant Casino en Leader Price, die beiden toenamen met +0,1 punten. Lidl zag zijn marktaandeel toenemen met 5,3% door een stijging van 0,1 punten, wat Kantar Worldpanel zag als een goede prestatie omdat november 2014 al een record was geweest. Lees verder
 
Billa Czech Republic lanceert Billa Premium-merk
Billa Czech Republic heeft de introductie aangekondigd van een nieuw merk dat een assortiment aan kwalitatief hoogwaardige voedingsmiddelen voor redelijke prijzen aan gaat bieden. De naam van het nieuwe huismerk is Billa Premium en is zo vormgegeven dat het altijd past bij een feestelijke tafel. Onder het assortiment van Billa Premium bevinden zich groenten en fruit, zoals Red Chief-appelen, avocado's, mango's, kiwi's en Abate-peren. Bron: marketingovenoviny.cz


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven