"Transportsector maakt de meeste winst"

Spanje: bodemprijzen voor citrus in de supermarkt

De citrusafzet is in de eerste week vandecember vertraagd. Bovendien zou een aantal supermarktketens Spaansesinaasappelen verkopen tegen bodemprijzen.

De Valencian Farmers Association(AVA-ASAJA) en La Unió de Llauradors hebben het ministerie van Landbouw en deregionale Directie van Handel gevraagd een onderzoek te openen naar negensupermarkten, die citrus onder de kostprijs zouden verkopen en maatregelen tenemen.


De telersverenigingen hebben verschillendesupermarktketens in de gaten gehouden en daarbij ontdekt dat negen ketens dewet zouden overtreden door citrus met verlies te verkopen. Bovendien viel henop dat een aantal van deze retailers de Overeenkomst over GoedeHandelspraktijken in Voedingscontracten niet getekend heeft. 

Ook Asaja Córdoba gaf onlangs eenpersbericht uit, waarin het de promotieactiviteiten van Carrefour aan de kaakstelde. Bij een aankoopbedrag vanaf €40 kregen consumenten gratis een zak van 4kilo sinaasappelen. Het bericht werd vergezeld door een bonnetje, waarop de actiewordt aangeprezen.

Het Ministerie van Landbouw stelt dat hetbreak-evenpunt op retailniveau op €1,08 per kilo ligt voor sinaasappelen en op€1,19 voor mandarijnen. Alle prijzen onder dit niveau betekenen een verliesvoor de teler. De meeste supermarkten, zo niet alle, stellen hun prijzen vastonder dit punt. Prijzen zitten tussen de €0,59 en €0,99 per kilo voorsinaasappelen en tussen de €0,89 en €0,99 per kilo voor mandarijnen. 

De afzet is vertraagd en transportkostenprofiteren van de marges
De gevolgen van deze acties door supermarkten zijn duidelijk. De afzet van citrus bij telers is al aanzienlijk afgenomen. Telers zijn bang dat dit tot lage telersprijzen zal leiden.


"Het gedrag van de supermarkten is niet te rechtvaardigen. De handelsstrategie heeft een negatieve invloed op de structuur van de citrusmarkt en kan een seizoen in gevaar brengen dat voor alle partijen in de keten goed had kunnen zijn," aldus de organisaties. 

Ook exporteurs merken dat prijzen dalen. "We hopen dat het niet erger wordt. Het slaat nergens op in een seizoen met een volumedaling van bijna 25%. De consumentenprijzen zijn hoger dan vorig jaar, maar die marges komen niet terecht bij de telers, maar bij de transportsector. In deze tijd van het jaar nemen de exportvolumes toe en is er veel vraag naar transport, dus gooien zij hun prijzen omhoog. Op dit soort momenten realiseren we ons dat we hoe belangrijk het is dat we verdergaan met het creëren van een Europees treinnetwerk," aldus een exporteur uit Valencia.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven