Nedato ziet grotere exportvraag naar Nederlandse aardappelen
"De afzet richting de binnenlandse markt loopt dit seizoen goed, daar zijn we heel tevreden over. Er wordt in de retail van alles gedaan, ook richting Kerst, om de aardappelverkoop te stimuleren. Dat is natuurlijk een goede zaak, die ook aansluit bij de succesvolle promotiecampagne Power to the Pieper om de consumenten te attenderen op de gezonde en gevarieerde mogelijkheden die de aardappelen bieden. Wat dat betreft zijn er de afgelopen jaren goede stappen gezet", vertelt Heero.
Elektronische aardappel
Vorig jaar heeft Nedato een meerjarig kwaliteitsplan neergezet met als doelstelling de kwaliteit van haar afgeleverde product steeds verder te verbeteren. Deze extra focus op kwaliteit werpt bij Nedato de eerste vruchten af. "Dit seizoen starten we met een redelijk goede kwaliteit, er is in ieder geval voldoende goede kwaliteit aanwezig. Een vertrekpunt met de juiste rassen en professionele aardappeltelers is de basis van onze kwaliteitsinspanningen. Daarnaast zijn er vele metingen in ons bedrijf uitgevoerd met een elektronische aardappel om punten die eventueel beschadiging kunnen veroorzaken op te sporen", vertelt de directeur.
In combinatie met de in de zomer uitgevoerde verbeteringen in ons sorteer- en verpakkingsbedrijf leidt dit tot zichtbaar betere kwaliteitsaardappelen in onze verpakkingen. Dit leidt tot omzetvergrotingen met Nederlandse aardappelen in onze exportmarkten. Wij zien inmiddels goede importvraag ontstaan in Zuid-Europa, van Portugal tot de Balkan. Daarnaast zijn er weer goede mogelijkheden in het Midden-Oosten en Irak. Al deze markten vragen mooie kwaliteitsaardappelen en dat is vandaag de enige manier om extra volume aardappelen te exporteren naar die landen", besluit Heero.
Voor meer informatie:
Nedato
Heero Gramsma
hgramsma@nedato.nl
www.nedato.com