Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje: Dia en Lidl groeien het snelst

Netto Marken-Discount verkoopt /lelijke' Duitse appelen en wortels
De Duitse supermarktketen Netto Marken-Discount verkoopt afwijkend uitziende appelen en wortels. De smaak en kwaliteit van de Duitse producten zijn prima, maar ze beantwoorden niet aan de schoonheidsidealen van de doorsnee versafdeling. De supermarkt begon dit duurzaamheidsinitiatief twee jaar geleden en herhaalt het regelmatig. Hiermee wil het bedrijf de waardering vergroten voor verse AGF.

Voedselafval als protest bij Britse retailkantoren geparkeerd
Een vuilcontainer vol voedselafval is afgeleverd bij de hoofdkantoren van diverse supermarktketens in het Verenigd Koninkrijk. Dit is onderdeel van een protestcampagne die mede wordt ondersteund door de beroemde chefkok Hugh Fearnley-Whittingstall en milieuactivist George Monbiot. De Stop The Rot-actiegroep bracht de containers samen met een petitie met 190.000 handtekeningen naar de kantoren van Tesco en Sainsbury's, waarbij de actievoerders een beroep doen op de retailketens om zich toe te leggen op het doel van minstens 30% minder voedselverspilling met 2025. (edie.net)

Dia en Lidl zijn de snelst groeiende FMCG-retailers in Spanje
Grupo DIA en Lidl zijn de snelst groeiende retailers op het gebied van Fast Moving Consumer Goods (FMCG). Dit blijkt uit een rapport dat is vrijgegeven door Kantar Worldpanel. Grupo Dia, dat onder andere de ketens Dia, El Árbol, La Plaza en Clarel beheert, is de tweede grootste FMCG-retailer van Spanje. Het bedrijf bereikte een marktaandeel van 8,7% in de periode van januari tot september in 2015, wat een toename is van 0,5 punten ten op zichte van het jaar ervoor. Lidl trekt meer consumenten aan en vergrootte zijn marktaandeel met 0,4 punten tot 3,5%. Mercadona blijft het FMCG-landschap van Spanje domineren en groeide met 0,2 punten dit jaar, 22,7% in 2014 naar 22,9% in dit jaar. Carrefour steeg van 8,3% naar 8,5%. Grupo Eroski nam in marktaandeel af met 0,1 punt. (kantarworldpanel.com)


Source: Kantar Worldpanel

Supermarkten moeten selderij terugroepen wegens E.coli
Een E.coli-uitbraak heeft al 19 mensen ziek gemaakt in zeven Amerikaanse staten. De uitbraak is in verband gebracht met besmette selderijproducten die afkomstig zijn van Taylor Farms. Tot nu toe zijn de meeste E.coli-gevallen gelinkt aan de rotisserie chicken salad, die door Costco verkocht wordt, maar 71 producten die door andere ketens worden verkocht zijn ook teruggeroepen. De winkelketens die hiervoor getroffen zijn, zijn onder andere Walmart, 7-Eleven, Target, Costco, King Soopers, Pantry, Savemart, Safeway, Vons, Albertons, Tony's en Starbucks. De teruggeroepen producten omvatten onder andere voorverpakte salades, salade-kits, sandwiches en wraps. (foodpoisoningbulletin.com)

Metcash-winst daalt met 23% 
Supermarkt-groothandelaar Metcash heeft zijn winst in het eerste halfjaar verhoogd met 20% ondanks een daling in de omzet van voedingsmiddelen en boodschappen. Metcash had een verlies van AU$384 miljoen (€261,7 miljoen) in 2014/15, maar zegt dat zijn netto winst steeg tot AU$122 miljoen (€83,2 miljoen) in het eerste halve jaar tot 31 oktober, wat een jaar eerder nog AU$101,7 miljoen (€69,3 miljoen) was. Het bedrijf levert aan IGA, Foodland en Foodworks. De omzet van voedingsmiddelen en non-food-producten daalde met 22,9% tot AU$91,9 miljoen (€62,6 miljoen), terwijl er bij drank en apparatuur sprake was van een solide winst. (news.com.au)

Carrefour onthult nieuw merk
Carrefour test momenteel het Contact Marché-merk in een aantal voormalige DIA-vestigingen in Frankrijk. Het bedrijf past het bestaande Contact-format aan voor een grotere focus op AGF, desnoods ten koste van non-food-producten. (igd.com)

Zuid-Amerika: Omzet stijgt in derde kwartaal Cencosud 

Cencosud heeft onlangs zijn resultaten voor het derde kwartaal van 2015 bekend gemaakt. De omzet steeg met een bescheiden 2% tot CLP2,6 biljoen (€791 miljoen), beïnvloed door de devaluering van de Colombiaanse peso en de Braziliaanse real.. (stockhouse.com)

Grootste Carrefour-vestiging van Azië opent in Beijing
Carrefour heeft zijn grootste vestiging in Azië geopend in Bejing. Hiermee speelt het bedrijf in op de groeiende vraag naar geïmporteerde voedingsmiddelen voor consumenten met een gemiddeld tot hoog besteedbaar inkomen. (chinadaily.com.cn)

Simply Italia opent eerste premium-vestiging in Milaan
De Italiaanse supermarktketen Simply Italia (onderdeel van de Auchan Group) heeft zijn eerste Simply City-winkel geopend in Milaan. De supermarkt bevindt zich in het stadscentrum en heeft een groot deel van zijn ruimte gereserveerd voor AGF. (esmmagazine.com)

Supermarkten in de Verenigde Arabische Emiraten verminderen in omvang
Klik hier om het artikel te lezen.

Spanje's gefragmenteerd supermarkten persen samen in fusies
Klik hier om het artikel te lezen.


Publicatiedatum: