Auchan beschuldigd van verkoop niet-lokale AGF | Carrefour stimuleert lokaal

Online verkoop van fruit kopen gaat groeien

Roemenië: Lokale AGF gestimuleerd door nieuw Carrefour
Carrefour heeft zijn eerste hypermarkt geopend in het Shopping City-complex in Timişoara. Het is de 29ste vestiging van Carrefour in dit land en heeft een oppervlakte dat ongeveer tien keer zo groot is als een normale supermarkt. Volgens de burgemeester van Timisoara zorgt de aanwezigheid van Carrefour voor een stimulans van de lokale AGF-sector. (adevarul.ro)

Foodland opent 22 nieuwe winkels
In de komende 5 jaar zullen 2500 banen worden gecreëerd, als Foodland 22 nieuwe vestigingen opent in Zuid-Australië. In McLaren Vale ten zuiden van Adelaide en in Wallaroo op het schiereiland Yorke zijn al twee winkels geopend als onderdeel van de uitbreiding van AU$200 miljoen (€136 miljoen). Nog twee locaties in Adelaide zijn momenteel in aanbouw. Rond medio 2017 hoopt het bedrijf de helft van het aantal nieuwe vestigingen geopend te hebben. © AAP 2015/ 9news.com.au

Auchan beschuldigd van niet lokaal inkopen AGF
In Chelyabinsk oblast te Rusland heeft een overheidsorgaan tegen monopolies een zaak aangespannen tegen Auchan, op grond van een overtreding van de handelswet, zo meldt 116almet.ru. Het overheidsorgaan is van mening dat Auchan telers uit Chelyabinsk discrimineert. Zo klaagt het management van Churilova Agro over vertragingen in de afronding van leveringscontracten, waarover de onderhandelingen al begonnen zijn in 2013. Zodoende wordt Auchan ervan beschuldigd om discriminatoire omstandigheden te creëren voor leveranciers in de zuidelijke Oeral, die zich bij de leveringsketen aan willen sluiten. Het anti-monopolieorgaan heeft informatie die zegt dat Auchan op illegale wijze deze bedrijven uitsluit van deelname. Churilova is echter nog niet in staat geweest dit te bewijzen. Het bedrijf claimt dat het heeft geprobeerd om zijn producten te promoten bij Auchan, die weigerde te onderhandelen. Auchan ontkent echter dat er enig contact is geweest.

Lobby-groep voor buurtsupermarkten opgericht in Frankrijk
Er is in Frankrijk een nieuwe organisatie opgericht die de belangen behartigt van buurtwinkelretail. De organisatie zal vestigingen vertegenwoordigen onder de merken van Carrefour, Auchan, Système U, Groupe Casino en anderen, zo meldt lsa-conso.fr. The organisatie heet voluit la Fédération de l'épicerie et du commerce de proximité (FECP) en is een samenvoeging van de Syndicat de l'épicerie et de l'alimentation générale en de Fédération du commerce de proximité.

Voorzitter Morrisons geeft toe contact met consument kwijt te zijn geraakt
Een daling van 14% in like-for-like-omzet over de afgelopen vier jaar was een teken dat het in Bradford gevestigde Morrisons zijn contact met de consument is kwijtgeraakt, zo zegt de voorzitter van de raad van bestuur van Morrisons. Voormalig Tesco-baas Andrew Higginson, die zich in januari bij Morrisons voegde en de bezem haalde door het senior management, zei op het jaarlijks diner van de Kamer van Koophandel van Bradford dat het nieuwe beleid vastberaden was om de zaken te hervormen en om de consument terug te winnen. (thetelegraphandargus.co.uk)

Online AGF-verkoop gaat groeien volgens Rabobank
Australische consumenten zijn terughoudend geweest om online boodschappen te doen, maar volgens een rapport van de Rabobank is er geen twijfel mogelijk over dat dit steeds aantrekkelijker zal worden. Volgens het rapport koopt nu slechts 3% van alle Australiërs zijn boodschappen online. (weeklytimesnow.com.au)

Walmart wil rijkere consumenten aantrekken
CEO Doug McMillon heeft bij meerdere recente gelegenheden aangegeven dat het aantrekken van consumenten met een breder besteedbaar inkomen de sleutel is tot groei voor de retailer. McMillon gaf aan dat hij wenst dat een "mix van inkomensniveaus" wordt bereikt. "We bedienen al consumenten vanuit alle inkomensniveaus uit de hele wereld, maar we hebben mogelijkheden om sterker te worden," zei McMillon. Ongeveer 30% van de Walmart-consumenten verdient tussen de $50.000 en $99.999 (€47.250 en €94.500). Dit percentage komt relatief overeen met het aantal huishoudens in de VS dat tussen de $50.000 en $99.999 verdient. Ongeveer 21% van de consumenten van Walmart verdient $100.000 (€95.000) of meer, wat iets minder is dan de 23% van de Amerikaanse bevolking die zoveel verdient. Een raport van Kantar Retail uit 2014 omschreef de gemiddelde Walmart-consument als iemand van 50 jaar oud met een jaarinkomen van $53.125 (€50.212). De gemiddelde consument van Target is volgens datzelfde verslag 38 jaar oud en verdient ongeveer $65.125 (€61.555) per jaar. (arkansasonline.com)

"Over een jaar misschien pas nieuwe Woolworths-CEO"
De Australische supermarktketen Woolworths zoekt naar een nieuwe baas. Het bedrijf heeft aangegeven dat het misschien nog 12 maanden zal duren voor er een nieuw leiderschap is geïnstalleerd. Dit bemoeilijkt de hervormingen, waarvan het bedrijf verwacht dat deze al jaren zullen duren. Voorzitter Gordon Cairns, die in september zich bij Woolworths voegde, zei dat hij tot nu toe drie externe kandidaten heeft geïnterviewd. Als echter rekening gehouden wordt mer concurrentiebeding-periodes, kan het negen maanden en een jaar duren voor de vertekkende CEO Grant O'Brien wordt vervangen, aldus Cairns. (esmmagazine.com)

Al Meera gaat 14 nieuwe winkels openen in Qatar
Al Meera's onderdirecteur Mohamed Naser al-Qahtani heeft gezegd dat het bedrijf op de middellange termijn 14 nieuwe winkels zal openen in Qatar. Momenteel beheert Al Meera 42 vestigingen in het land. Al-Qahtani benadrukte hoe de uitbreiding van de retailer sinds 2006 het bedrijf in staat heeft gesteld om de omzet sterk te laten groeien en hoe men graag breder in het land het tempo van de stedelijke groei bij wil houden. (igd.com)

Smile Hypermarket opent eerste winkel in Oman
Smile Hypermarket heeft in Oman zijn eerste vestiging te geopend te Saham, een kuststad in het noordoosten van het land. Smile zei dat het zijn aanwezigheid in de thuismarkt van Qatar en in Oman wil uitbreiden op de middellange termijn. Daarom mikt het bedrijf op het toevoegen van winkels in de commerciële gebieden van Al Khuwayr (Qatar), Salalah (Oman), Al Falaj (Oman) en Ma'abela (Oman). In reactie op de aanbiedingen van andere retailers, zei Smile dat het in een enkele winkel een breed assortiment aan voedingsmiddelen en non-food-producten aan wil bieden. (igd.com)

Sobeys lanceert nieuw Extra-merk voor de oostkust van Canada.
Sobeys heeft onlangs zijn nieuwe merk Extra geïntroduceerd bij consumenten aan Atlantisch Canada bij de grote heropening van het Tantallon te Nova Scotia. Sobeys biedt extra afdelingen, extra producten, extra experts en dienstverleningen en extra korting. (ngnews.ca)

Walmart en Target beginnen vroeg met Black Friday-aanbiedingen
Walmart en Target zijn enkele van de grote retailers die voor het eerst hun Black Friday-aanbiedingen vroeg voor Thanksgiving online bekend hebben gemaakt, ruim voordat de winkels gaan openen. De reden hiervoor is om te concurreren met enorme omzetgroei die Amazon.com maakt in online retail. Volgens de huidige verkoopcijfers lijkt dit een slimme zet geweest te zijn van de grote retailers. (fortune.com)

Poolse supermarkten willen dat omzetbelasting ook buitenlandse concurrentie beïnvloedt.
Poolse supermarktketens zeggen dat de door de overheid voorgestelde omzetbelasting grote aanpassingen nodig heeft als het als wapen moet dienen tegen de buitenlandse concurrenten die de Poolse markt domineren. De eurosceptische Wet en Gerechtigheids-partij (PiS), die vorige maand de verkiezingen won, heeft niet expliciet gezegd dat de nieuwe belasting bedoeld is om het Britse Tesco, de Franse ketens Carrefour en Auchan, de Duitse supermarkten Kaufland en Metro of andere buitenlandse spelers te benadelen. Velen zien echter dit als het doel van de geplande omzetbelasting van 2% voor winkels die groter zijn dan 250 m2. De PiS schat dat dit €820 miljoen zal opbrengen.. (afp.com)

7-Eleven's bruto winst in derde kwartaal daalt tot RM22m 
De bruto winst van 7-Eleven Malaysia voor het derde kwartaal tot 30 september 2015 daalde tot RM22,56 miljoen (€5,0 miljoen) van RM23,99 miljoen (€5,31 miljoen) in het vorige jaar. De omzet in het kwartaal nam echter met 6,6% toe tot RM519,23 miljoen (€115,0 miljoen). (themalaysianinsider.com)

Kero en Nosso Super werken samen in 2016
De managementteams van twee leidende supermarktketens in Angola, Kero en Norro Super, hebben toegestemd in een partnerschap dat vanaf januari 2016 van kracht zal zijn. Het partnerschap is ontstaan wegens de verkoop van een aandeel in Nosso Super door het Braziliaanse Odebrecht conglomeraat, dat in schulden verkeert. Het aandeel is overgenomen door de eigenaars van Kero, de Zahara Group. De twee ketens benadrukten dat hun winkels niet onder een nieuw merk komen te staan. De managementteams zullen zich richten op het verbeteren van de relaties met alle leveranciers. (igd.com)

Brazilië: Mogelijkheden voor groei in Atacarejo
Klik hier om het artikel te lezen. 




Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven