Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Metcash 342 miljoen euro verlies | Tesco en Morrisons ontvangen meeste klachten van leveranciers

Lidl investeert 190 miljoen euro in vestiging VS

Woolworths en eBay breiden click-and-collect uit
Woolworths stelt dat de kosten van Simply Collect meevallen, omdat eBay-verkopers de kosten voor de levering aan Woolworths-winkels dragen. Daarbij heeft de retailer al verzamelfaciliteiten voor haar onlineretail en BIG W klanten, zo meldt smh.com.au. De service, genaamd Simply Collect, is sinds februari beschikbaar.

Tesco en Morrisons ontvangen meeste klachten van leveranciers
Tesco en Morrison hebben volgens een analyse van Daily Telegraph de meeste klachten ontvangen van leveranciers over hun handelingswijze in de supermarktsector, zo meldt telegraph.co.uk. De retailers kregen allebei 18 klachten van leveranciers met betrekking tot mogelijke inbreuken op de Groceries Supply Code of Practice (GSCOP). Dit in vergelijking met slechts vier klachten voor Marks & Spencer. Sainsbury's ontving een "klein aantal" klachten.

IGA groothandel Metcash 342 miljoen euro verlies
Metcash leed een jaarverlies van 342 miljoen euro met zijn IGA-divisie door de hevige concurrentie van de grote supermarkten, zo meldt businessinsider.com.au. De voedsel- en boodschappenomzet daalde in de 12 maanden tot eind april met meer dan 26% tot 193,31 miljoen euro. Metcash schreef af op goodwill en andere activa van 570 miljoen euro, voornamelijk met betrekking tot de supermarktbusiness van de groep. Metcash stelde dat het resultaat het gevolg was van concurrentiedruk, de lopende prijsdeflatie en een verandering in het gedrag van de consument. Consumenten kopen meer verse en 'eigen merk'-producten. Metcash is hierin ondervertegenwoordigd.

Zuid-Koreanen doen online boodschappen door MERS
De online-omzet van de grote retailers is gestegen met 60% nu klanten vanwege het coronavirus, het Middle East Respiratory Syndrome (MERS), online boodschappen doen, zo meldt koreatimes.co.kr. Volgens Emart steeg de online-omzet, in de 10 dagen na de eerste dode op 1 juni, met 63,1% en de bestellingen stegen met 51,9%. Kant-en-klare maaltijden stegen 90,1%, gevolgd door versproducten (83%) en bewerkte voedingsmiddelen (69,9%). De 'home plus'-omzet steeg 48,1% en de bestellingen klommen met 37,5%. De bestellingen bij de retailer Lotte Mart stegen 61,8%, de online-omzet met 26,8%. Offline daalde de omzet met 10%.

Lidl installeert Amerikaans hoofdkantoor in Virginia
Lidl zal haar Amerikaanse hoofdkantoor en een apart distributiecentrum in Virginia bouwen waardoor er 700 nieuwe banen worden gecreëerd. Dit kondigde gouverneur Terry McAuliffe afgelopen vrijdag aan, zo meldt newsobserver.com. Lidl zal bijna 69 miljoen euro investeren in het hoofdkwartier, Arlington County, en 111 miljoen euro in de bouw van een distributiecentrum en enkele regionale hoofdkantoren in Spotsylvania County, aldus McAuliffe.

Zuid-Koreaanse retailer Orion overweegt bod op Tesco-eenheid
De Zuid-Koreaanse Orion Corp stelde afgelopen maandag dat de retailer overweegt om de Zuid-Koreaanse eenheid van de Britse retailer Tesco PLC's, ter waarde van ongeveer 5,35 miljoen euro, over te nemen, zo meldt Reuters. Orion, een snackmaker en fabrikant van het "Choco Pie"-dessert, stelde dat het nog geen besluit heeft genomen over het feit of er een formeel bod wordt uitgedragen. Orion ontving slechts informatie over de verkoop van Tesco's Homeplus.

Tesco "heeft meer dan 7 miljard euro nodig om balans te herstellen"
Tesco moet volgens een analyse van Moody's meer dan 7 miljard euro genereren om de druk op de gestrekte balans te verminderen, zo meldt telegraph.co.uk. De retailer leed in het afgelopen jaar een verlies van bijna 9 miljard euro verlies vóór belastingen, een van de grootste in de Britse geschiedenis van de retailer en wordt ook nog eens geconfronteerd met een schuld van 30 miljard euro voor pensioentekorten en huurverplichtingen.

Australische retailwebsites leveren slechte klantervaring
De belangrijke merken in Australië geven klanten een slechte user experience (gebruikerservaring) in vergelijking met hun wereldwijde tegenhangers, zo blijkt uit een nieuw rapport van Forrester, aldus cmo.com.au. Markets, Woolworths, Target, Big W, David Jones en Myer scoorden gemiddeld 0,14 uit mogelijk 50 punten. Alle retailers presteren ondermaats in de vier categorieën van de evaluatie: Waarde, navigatie, presentatie en vertrouwen.

Directeur van Sainsbury's ontvangt OBE-award voor diensten aan voedsel en landbouw
Judith is al tien jaar directeur van Sainsbury's merk en verantwoordelijk voor alle aspecten van Sainsbury's productaanbod - van de vorming van het beleid op aspecten als dierenwelzijn, ethisch en duurzaam beleid, producttechnologie, productontwikkeling, productveiligheid en -verpakking, zo meldt Sainsbury's. 

Grootste vier retailers onder de loep voor het blokkeren van rivalen

De lease-overeenkomsten tussen Zuid-Afrika's grote vier foodretailers en eigenaren van winkelcentra zullen door de mededingingsautoriteit onder de loep worden genomen, zo meldt moneyweb.co.za. Shoprite, Pick n Pay, Spar en Woolworths bezitten samen meer dan 90% van de foodretailmarkt, die in totaal 16 miljard euro bedraagt. De retailers worden beschuldigd van het blokkeren van rivalen met de leasing van exclusieve winkelcentra.

Chinese werknemers in staking na verkoop Tesco
Tientallen werknemers van een supermarktketen in het zuiden van China, de keten die voorheen eigendom was van de Britse retailgigant Tesco, gingen deze week in staking uit protest tegen de verslechtering van lonen en arbeidsvoorwaarden sinds de keten werd verkocht aan een Chinees bedrijf, zo meldt rfa.org. 

Loblaws brengt online boodschappen naar Ottawa

In een poging om consumenten beter te bedienen, introduceert Loblaw Cos. een nieuwe service in haar winkels in het gebied Ottawa. Dit stelt de klanten in staat om boodschappen online te kopen en vervolgens een ophaaltijd te kiezen bij een winkel die qua reistijd het beste bij hun past, zo meldt ottawacitizen.com. De click-and-collect dienst is sinds een jaar actief in de buitenwijken van Toronto en blijkt enorm populair, aldus Loblaws.

Maleisische 7-Eleven blijft e-commerce platform ontwikkelen
7-Eleven Malaysia Sdn Bhd is van plan om haar e-commerce platform door te ontwikkelen om de service nog gemakkelijker te maken voor de
consument. Dit sluit aan bij de strategie van de retailer om zijn marktleiderschap in de supermarktsector te behouden, zo meldt thesundaily.my. "We gaan ons e-commerce platform verder ontwikkelen waardoor de consumenten in staat zijn om online boodschappen te selecteren en te betalen, want er zijn een heleboel consumenten die niet noodzakelijkerwijs vertrouwen hebben in online-betalen," aldus CEO Gary Brown (pix) in een interview aan SunBiz.

Carrefour: Georges Plassat nog eens 3 jaar CEO
Georges Plassat zal voor nog eens drie jaar CEO van Carrefour zijn nadat de Algemene Vergadering van de Aandeelhouders op 11 juni in Parijs instemden met het besluit, zo meldt retaildetail.eu.

Interessante retail-links:

Lidl: Een belangrijke bedreiging voor de Amerikaanse retailers
Klik hier om het artikel te lezen.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer