Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kroger breidt uit | Meer verkocht fruit in winkels

50% van de wereldwijde consumenten houdt van online shoppen

Meer dan een op de drie Amerikanen zeggen dat ze in het afgelopen jaar meer snacks hebben gekocht, in convenience stores, die beschouwd worden als "gezonde keuzes", zo meldt nacsonline.com naar aanleiding van een onderzoek van National Association of Convenience Stores. De retailomzet van vers fruit steeg in 2014, volgens gegevens van Nielsen, met 10,3% tot 323 miljoen euro. 

Publix ondersteunt telers
Florida's commissaris van Landbouw, Adam H. Putnam, kondigde gisteren aan dat Publix, de grootste supermarktketen in Florida, samen met het Florida Department of Agriculture and Consumer Services werkt aan de campagne "Fresh From Florida" voor een record van 1 miljoen winkeladvertenties, zo meldt southeastagnet.com. Publix is in 2006 toegetreden tot de retailcampagne en heeft consequent aangetoond dat de retailer een sterke betrokkenheid heeft met Florida's verse groenten en fruit.

Kroger bouwt 11 nieuwe Indy-winkels: 3.440 banen
In de steeds agressievere supermarktoorlog stelde Kroger gisteren dat de retailer van plan is om 11 nieuwe winkels te bouwen in de Indianapolis. Ook wil de retailer 22 andere winkels verbouwen. Dit enorme uitbreidingsplan kost 415 miljoen euro, zo meldt internationalsupermarketnews.com. De uitbreiding is een poging om haar leidende marktaandeel in Indianapolis te vergroten nu de concurrentie toeneemt.

Dan's Supermarket-keten in Bismarck-Mandan verkocht
SpartanNash Co koopt Dan's Supermarket-keten. De retailer was al 65 jaar actief in Bismarck-Mandan, zo meldt thedickinsonpress.com. De zes winkels worden gekocht door hetzelfde bedrijf dat de winkels van Dickinson kocht in december 2013. De winkels zullen blijven opereren onder de naam van Dan's. De aankoop zal naar verwachting begin juni worden afgerond. Medewerkers van Dan's blijven werkzaam, maar dan bij SpartanNash.

Dansk Supermarked Gruppen verhoogt controle vers voedsel
Dansk Supermarked Gruppen (DSG) heeft ADC's Fresh Item Management software geïmplementeerd om de prestaties op zijn vers voedselafdelingen in Føtex-supermarkten en Bilka-hypermarkten te verhogen, zo meldt retailtimes.co.uk. Dansk Supermarked Gruppen wendde zich tot ADC om versproducten te beheren met een 'SAP roll out' in de gehele onderneming.

Schending van arbeidswetten door El Super
Ongeveer honderd medewerkers van de in Mexico gevestigde supermarktketen El Super en hun medestanders vierden afgelopen woensdag de overwinning na een strijd van 19 maanden met de retailer voor een nieuw arbeidscontract, zo meldt labusinessjournal.com. De National Labor Relations Board beweert dat de supermarktketen, die is gevestigd in Paramount en onderdeel van de Mexicaanse retailconglomeraat Grupo Chedraui, federale arbeidswetten hebben geschonden toen de retailer de onderhandelingen met de vakbond voor een nieuw arbeidscontract stopte.

Fiesta verkocht aan Acon
Fiesta Mart, een bekende Texaanse keten van Spaanse supermarkten, is verkocht aan een in Washington, DC gevestigde private beleggingsonderneming, zo meldt chron.com. Acon Investments verwierf de 60 winkels uit de familie Levit die onlangs zijn wholesale business aan C & S Wholesale verkocht. C & S blijft volgens berichten van afgelopen woensdag de winkels van Fiesta leveren. Fiesta's nieuwe eigenaar heeft Michael Byars aangesteld als president en CEO van de supermarktketen.

De helft van de wereldwijde consumenten houdt van online shoppen
Volgens de nieuwe Global E-commerce en de New Retail Survey van Nielsen geeft een kwart van de wereldwijde respondenten aan dat zij online boodschappen doen voor levering aan huis. Meer dan de helft (55%) is bereid om de service in de toekomst te willen gebruiken, zo meldt yahoo.com. De bereidheid om digitale middelen te gebruiken voor het boodschappen doen is prominent aanwezig in de opkomende markten van de regio Azië-Pacific (60% gemiddeld), Latijns-Amerika (60%), regio's van Afrika en Midden-Oosten(59%), regio's in Europa (45%) en Noord- Amerika (52%).

Swanson breidt online biologisch aanbod uit
Swanson Health Products, een toonaangevende online-retailer van vitaminen, supplementen en natuurlijke en biologische producten, breidt in de komende zes maanden haar biologische supermarktlijn uit met bijna een verdubbeling van het aantal aangeboden artikelen, zo meldt businesswire.com verslagen. "De biologische supermarkt is 51 miljard euro waard en groeit ieder jaar met 12% per," aldus CEO van Swanson, Ken Harris.

Tesco draagt 3,3 miljard euro per jaar bij aan economie
Retailer Tesco draagt volgens een nieuw rapport zowel direct als indirect bij aan de economie met een bedrag van 3,27 miljard euro per jaar, zo meldt irishexaminer.com. Dit cijfer werd berekend door Indecon Economic Consultants. Het houdt rekening met alles, van de omzet tot aan de economische impact van de uitgaven van de onderneming, van grondstoffenbesteding tot aan transacties met Ierse leveranciers.

Metcash benoemt voorzitter
Voormalig CEO van Lion Co en Nestle, Rob Murray, is benoemd tot voorzitter bij Metcash om de expertise van consumptiegoederen te vergroten. De groothandelaar probeert de daling van omzet en winst van de afgelopen twee jaar hoofd te bieden, zo meldt smh.com.au.

Greenman sluit deal van 95 miljoen euro met Duitse retailer
Greenman Investments, een Iers bedrijf dat gespecialiseerd is in het kopen van Duitse retailactiva, heeft 95 miljoen euro betaald voor een portefeuille van 29 winkels van Edeka, de grootste retailer van Duitsland, die 26% van de Duitse markt bezit, zo meldt irishtimes.com. Greenman stelde dat de deal de totale waarde van Greenman's Duitse retailassets brengt op 270 miljoen euro.

Duitse retailomzet daalt onverwacht; voedselomzet groeit
De retailomzet daalde 2.3% ten opzichte van februari. Toen daalde de omzet met 0,1%, zo meldt rttnews.com verslagen. De voedselomzet groeide jaarlijks met 2,5%.

Save-A-Lot leidt Supervalu's groei
Save-A-Lot blijft de starperformer voor Supervalu, zo meldt retailanalysis.igd.com. Tijdens het vierde kwartaal steeg de omzet van de retailer met 10,4% tot 3,92 miljard euro, inclusief het voordeel van een 53ste week, en met 2,5% op een jaar-op-jaar vergelijking van 52 weken, presteerde Save-A-Lot uitzonderlijk. De identieke omzet steeg met 3,6% in vergelijking met het segment als geheel en tot 6,6% in zijn eigen winkels. In het komende jaar is Supervalu van plan om 100 nieuwe Save-A-Lot-winkels toe te voegen, waarvan 60% 'corporately' eigendom zal blijven. De nadruk zal liggen op de uitbreiding van het bereik van het merk in nieuwe geografische gebieden.

Prijsverlagingen brengen Coles' omzet naar meer dan 6,25 miljard euro
Forse prijsdalingen op een scala van producten heeft zijn vruchten afgeworpen voor Coles die zijn driemaandelijks voedsel- en drankomzet met 5,4% heeft vergroot tot 6,33 miljard euro, zo meldt sbs.com.au. De vergelijkbare omzet, ontdaan van de effecten van openingen en sluitingen van winkels, steeg met 3,8%: iets minder dan de stijging van 4% in de voorgaande drie maanden.

Jerónimo Martins heeft solide eerste kwartaal
De Portugese retailer Jerónimo Martins rapporteerde een groei van 9,4% in de totale netto-omzet van 3,2 miljard euro in het eerste kwartaal van 2015, zo meldt esmmagazine.com. In Polen (Biedronka) steeg de omzet met 11,2% en de vergelijkbare omzet groeide met 2,9%, ondanks de verdere daling van de voedselprijzen. In Portugal, waar het de tweede grootste retailer is, registreerde de Pingo Doce-keten een stijging van 4,2% in de vergelijkbare omzet (exclusief brandstof). Groep EBITDA steeg met 4,7% tot 165,7 miljoen euro en de nettowinst toekomend aan JM steeg met 3,9% tot 64,8 miljoen, met inbegrip van de start-up kosten voor Ara (Colombia) en Hebe (drogisterijketen in Polen). De geconsolideerde omzet bereikte 3,18 miljard euro, een stijging van 9,4% ten opzichte van het eerste kwartaal van het vorige jaar. Zowel in Polen en Portugal bleven promoties en prijsconcurrentie de foodretailsector domineren.

Overname van Superconti door Italiaanse Coop goedgekeurd
De Italiaanse mededingingsautoriteit (AGCM) heeft de aankoop van regionale supermarktketen Superconti door de Italiaanse coöperatieve en retailer Coop Centro Italia goedgekeurd, zo meldt esmmagazine.com. De Superconti Group bestaat uit drie bedrijven, die eigendom zijn van de Conti en Antognoli families. In 2013 bedroeg de omzet 142 miljoen euro.

Russisch O'Key meldt breder verlies
O'Key zag zijn nettoverlies uitbreiden tot 2,65 miljoen euro ten opzichte van 380.000 euro vorig jaar. Dit resultaat is toe te schrijven aan de kosten van het openen van nieuwe winkels, evenals de gestegen kosten van de financiering, zo meldt kamcity.com. De EBITDA steeg met 5,1% tot 31 miljoen euro, terwijl de omzet steeg met 7,4% naar 654 miljoen euro. O'Key merkte ook op dat de like-for-like omzet steeg met 1,1%, een verbetering ten opzichte van de 5,1% daling in het voorgaande kwartaal.

Italianen verhogen bezoeken aan discounters
Uit een marktonderzoek, uitgevoerd door Nielsen, blijkt dat in vergelijking met 12 maanden geleden 22% van de Italiaanse consumenten naar discounters gaan voor de boodschappen, zo meldt esmmagazine.com. 80% van de Italianen brengt een bezoek aan lokale markten en traditionele winkels naast hypermarkten en supermarkten, waar 97% van de bevolking naartoe gaat voor de boodschappen.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer