Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Een banaan uit Ecuador heeft een streepje voor op andere origines"

Bonita wil plek in West-Europese bananenmarkt heroveren

Tholen - Het was een tijdje stil rondom het merk Bonita, met hoofdkantoor in Antwerpen, wat niet betekent dat de bananenorganisatie heeft stilgezeten. Begin dit jaar heeft Bonita een strategische verandering doorgevoerd met focus op de toekomst. Vanaf medio mei worden vanuit Ecuador wekelijks +/- 250 reefercontainers (40-feet) bananen via een toegewijde MSC containerdienst verscheept vanuit Ecuador naar Europa binnen de 16 dagen ter vervanging van hun eigen Islands Class lijndienst onder de vlag van 'Ecuadorian Line'. Bonita, als werelds grootste bananenproducent in privé handen, is ervan overtuigd dat deze wijziging zal resulteren in een duurzaam business model om de Europese supermarkten aan te leveren met kwalitatieve bananen.



Duurzaam business model

Eén van de grote voordelen van het duurzaam business model is volgens Lode De Roo, Sales Director North-Europe bij Bonita, te vinden is in het flexibel(ere) afstemmen van wekelijks aanbod op de vraag van de markt. "Dit met behoud van een 16 dagen transit om het vers fruit van Ecuador naar Antwerpen te verschepen en een verbeterde 'cold chain' staat garant voor een kwalitatief product." Bovendien geeft dit model Bonita de mogelijkheid om andere havens flexibel aan te leveren, en zodoende beter te kunnen afstemmen op de vraag van onze klanten/supermarkten die verspreid zitten over gans Europa."



Bonita is in de afgelopen jaren sterk ontwikkeld in Oost-Europa. Tegelijkertijd bleef de focus erop gericht de aanwezigheid in West-Europa te versterken. Lode geeft aan dat de bananenhandel uitdagend is. "Enerzijds heb je de prioriteiten van diverse supermarkten in Europa met haar specifieke wensen. Anderzijds zijn er de importeurs en producenten met eveneens hun specifieke strategieën. Het afstemmen van beide werelden op elkaar is uitdagend en boeiend. Elementaire bouwstenen hiervoor zijn betrouwbaarheid, wekelijkse aankomsten, van vers fruit en een punctuele klantenservice."

Uitdagend jaar
Volgens Lode was 2014 een jaar vol uitdagingen, gekenmerkt door boeiende en onvoorspelbare situaties voor de globale en de Europese markt. "Wereldwijde klimatologische omstandigheden in 2014 zorgden voor een verminderde productie in diverse bananenproducerende landen. Dit gaf onmiddellijke gevolgen op de wereldbalans tussen groen aanbod en gele vraag.



Bewuster
Bijkomstig heeft de ban op EU-importen van groenten, fruit en vlees naar Rusland direct klanten te lokken in de hoop de verkoop van andere producten te verhogen. "Afhankelijk van de promotionele prijs, kan men zich de vraag stellen of dit op lange termijn duurzaam is, rekening houdend met het feit dat een banaan een wekelijks just-in-time product is : tussen het oogsten, koelen binnen de 48u, verschepen binnen de 16 dagen van Ecuador naar de Europese markt, rijpen, transporteren naar de supermarkten binnen de 7 dagen en aankopen van de consument binnen de 3 dagen. Met andere woorden, het kost heel wat moeite van diverse actoren in de supply chain om een banaan in de supermarkt te krijgen." Lode ziet de recente tendens van hogere vraag naar lokale productie van fruit en groenten als een mogelijke kans. "Als consumenten meer waarde beginnen te hechten aan een regionaal product, zoals appels en peren, zou dit kansen kunnen creëren voor bananen. Consumenten zouden daardoor bewuster kunnen worden dat overzees fruit een correcte(re) prijs mag verdienen."

Oncontroleerbare parameters
"Naar 2015 toe, is één van de belangrijke factoren voor de Europese markt de evolutie van de dollarkoers. En zeker voor 'dollardriven economies', zoals onder meer Ecuador. De evolutie van de conversievoet kan grote gevolgen hebben voor de algemene handel. Daarnaast zijn klimatologische omstandigheden onvoorspelbaar en recentelijk steeds minder goed te voorspellen, maar kan de impact op globale balans groot zijn."

Focus op strategische partner-relaties

Bonita legt de focus op de Europese supermarkt. "We volgen op de voet hoe de retail zich zal ontwikkelen in functie van het veranderend consumentengedrag. Supermarkten en leveranciers die zich zullen aanpassen aan de veranderende omgeving, zullen zich onderscheiden op lange termijn, Het salesteam van Bonita zal hun huidige (en toekomstige) partners blijvend ondersteunen in een gezamenlijke groeistrategie die toegevoegde waarde brengt voor alle actoren." Naast Antwerpen, heeft Bonita verkoopkantoren in Servië, Kroatië, en Italië. Om hun marktaandeel te vergroten en de customer service verder naar hogere niveaus te brengen, zal het huidig gevestigd salesteam binnenkort uitgebreid worden. In het licht daarvan, gaf Lode mee dat Bonita binnenkort een nieuw kantoor zal openen in Hamburg.

Voor meer informatie:
Lode de Roo
Bonita Headquarters Antwerp
Zeevaartstraat 3
2000 Antwerp Belgium
T: 32 (0) 3 234 0393
www.bonita.com