Vincent Dolan, Total Produce over nieuw consumentenonderzoek AGF:

"We moeten weten waarom consument geen AGF eet"

Tholen - Total Produce is één van de sponsors van het nieuwe intiatief 'Consumer Compass' van Freshfel. Hierbij worden consumenten onderzocht op hun gedrag achter de AGF-consumptie. Vincent Dolan van Total Produce vertelde tijdens de Freshfel Europes' Policy Meeting over het Marktonderzoek dat met Freshfel en meerdere initiatiefnemers uit de sector is opgezet. "We zijn erachter gekomen dat we onze consument niet kennen. Daar moeten we verandering in brengen."

Verborgen motieven

"Het Europese onderzoek wordt geleid door de AGF-sector. We gaan zoeken naar 'verborgen' motieven, naar het 'waarom' mensen wel of niet kiezen voor AGF." Hij liet een filmpje zien over het gevaar van kids-obesitas. "Half vier in de middag is het meest belangrijke moment om te gaan 'snacken' en onze concurrenten met ongezonde voeding spelen daar slim op in. We moeten ervoor zorgen dat ouders de juiste keuze maken voor hun kinderen."



Vanuit perspectief sector

"Na een SWOT op de AGF-sector werden we er op gewezen dat ons marktonderzoek niet voldoende is. We kennen onze markt niet zo goed als onze concurrenten." Consumer Compass 2015 is niet weer één of ander marktonderzoek. Er wordt geïnvesteerd in expertise. Daarbij wordt gekeken vanuit het perspectief van de AGF-sector. We gaan zoeken naar de verborgen motieven die consumenten eigenlijk niet willen vertellen. De uitvoering is in handen van het Rheingold Institute in Duitsland."

"Consumer Compass 2015 komt overeen met de omvang en kwaliteit van een vergelijkbaar FMCG-onderzoek. We gaan 6000 Europese consumenten interviewen in 12 Europese landen. Mensen van de overheid, marketeers uit de sector en gezondheidpromotors staan hier achter. Eigenlijk iedereen die geld besteedt aan promoten van AGF."

Waarom?
"Er zijn veel redenen te bedenken waarom mensen geen of weinig AGF consumeren. Bij het onderzoek worden drie hoofdzaken behandeld:
- Onderliggend gevoel bij AGF
- Motivatie, barrières en stimulators van de consumptie
- Hoe de consument de AGF-gezondheidsboodschap interpreteert
"We willen weten wat er gebeurt er als een consument naar de koelkast loopt, aardbeien en Snickers ziet en kiest voor de Snickers. Daarnaast: Wat vinden ze van de boodschap die wij brengen? Komt het niet meer over? Weten ze het al? Promoten we het op een verkeerde manier ? Als medicijn bijvoorbeeld?"

"De kosten van het onderzoek liggen rond een half miljoen euro. "We hebben nu al vijf sponsors, namelijk Total Produce, Univeg, Compagnie Fruitiere, Dole en Fyffes. Een sterk begin, maar we hebben nog meer sponsors nodig om het project op een goede manier te realiseren."

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven