DISQ roept Kaufland uit tot beste Duitse levensmiddelenmarkt
Welke keten biedt de beste mix tussen lage prijzen en een goede service? Dat zocht DISQ in opdracht van de Duitse nieuwszender n-tv uit door 17 levensmiddelenwinkels te testen, waaronder zeven discounters, vier supermarkten met een compleet assortiment en zes grote hypermarkten. Het resultaat: bij de prijstest eindigden - zoals verwacht - de discounters bovenaan. Aldi Nord was het goedkoopst bij een winkelmand met 27 alledaagse producten. Het winkelmandje bij Aldi Nord was twee euro en daarmee zo'n zeven procent goedkoper dan het mandje bij de duurste aanbieder. Het betrekkelijk kleine prijsverschil toont echter, aldus DISQ, dat supermarkten met een volledig assortiment en hypermarkten met hun eigenmerken zoals 'ja!' of 'Gut&Günstig' goed kunnen concurreren met discounters.
Qua service overtuigden echter vooral de hypermarkten. Zij scoorden in de geteste categorieën 'productaanbod' en 'kwaliteit' beter dan de concurrentie. De competentie en vriendelijkheid van de medewerkers werd gemiddeld met een 'goed' beoordeeld, net als bij de traditionele supermarkten met een compleet assortiment. Anders was dit bij de discounters: zij kregen voor de competentie van het personeel gemiddeld slechts de beoordeling 'voldoende'. De medewerkers gaven bij vragen over de verkochte producten vaak onvolledige en deels zelfs foutieve informatie.
Hypermarkt Kaufland kwam als winnaar uit de test en werd uitgeroepen tot de 'beste levensmiddelenmarkt'. Real behaalde de tweede plaats en op de derde plaats volgde Marktkauf, die van alle bedrijven de meeste punten scoorde op het gebied van service.