Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

DISQ roept Kaufland uit tot beste Duitse levensmiddelenmarkt

Goedkoop boodschappen doen - dat gaat niet alleen bij een discounter, zo blijkt uit een actueel onderzoek van het Duitse Instituut voor servicekwaliteit (DISQ). De eigenmerken van de traditionele supermarkten hebben concurrerende prijzen. Het onderzoek toont echter ook dat discounters nog iets aan hun service kunnen verbeteren.

Welke keten biedt de beste mix tussen lage prijzen en een goede service? Dat zocht DISQ in opdracht van de Duitse nieuwszender n-tv uit door 17 levensmiddelenwinkels te testen, waaronder zeven discounters, vier supermarkten met een compleet assortiment en zes grote hypermarkten. Het resultaat: bij de prijstest eindigden - zoals verwacht - de discounters bovenaan. Aldi Nord was het goedkoopst bij een winkelmand met 27 alledaagse producten. Het winkelmandje bij Aldi Nord was twee euro en daarmee zo'n zeven procent goedkoper dan het mandje bij de duurste aanbieder. Het betrekkelijk kleine prijsverschil toont echter, aldus DISQ, dat supermarkten met een volledig assortiment en hypermarkten met hun eigenmerken zoals 'ja!' of 'Gut&Günstig' goed kunnen concurreren met discounters.

Qua service overtuigden echter vooral de hypermarkten. Zij scoorden in de geteste categorieën 'productaanbod' en 'kwaliteit' beter dan de concurrentie. De competentie en vriendelijkheid van de medewerkers werd gemiddeld met een 'goed' beoordeeld, net als bij de traditionele supermarkten met een compleet assortiment. Anders was dit bij de discounters: zij kregen voor de competentie van het personeel gemiddeld slechts de beoordeling 'voldoende'. De medewerkers gaven bij vragen over de verkochte producten vaak onvolledige en deels zelfs foutieve informatie.

Hypermarkt Kaufland kwam als winnaar uit de test en werd uitgeroepen tot de 'beste levensmiddelenmarkt'. Real behaalde de tweede plaats en op de derde plaats volgde Marktkauf, die van alle bedrijven de meeste punten scoorde op het gebied van service.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer