Coop-dochter Transgourmet nog geen succesverhaal
Coop nam Transgourmet in 2011 over om van de marktsituatie in Polen, Roemenië en Rusland te kunnen profiteren. Markten, waarvan men aannam dat ze zich sneller zouden ontwikkelen dan de westerse markten. De bewoners van deze landen, zo zei men, zouden een enorme inhaalbehoefte op het gebied van buitenshuisconsumptie hebben. Men nam aan, dat gastronomiebedrijven en vervolgens ook de groothandels als Transgourmet die aan deze bedrijven leveren, het voortouw zouden nemen op dit gebied.
De ontwikkeling in het afgelopen jaar laat echter zien dat een dergelijke 'megatrend' nog geen garantie is voor een continue groeiende handel. Zowel in Polen (-1% naar 861 miljoen Zwitserse frank) als in Roemenië (-7% naar 860 miljoen Zwitserse frank) nam de omzet van Transgourmet in 2013 af. Alleen in Rusland was er sprake van een omzetgroei van 10% naar 343 miljoen Zwitserse frank (282 miljoen euro).