Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Coop-dochter Transgourmet nog geen succesverhaal

Coop hoopte door de volledige overname van Transgourmet in 2011 vooral in de jonge industrielanden in Oost-Europa te kunnen groeien. In de afgelopen twee jaar zijn de impulsen echter zwak gebleven. Bij Transgourmet loopt het momenteel niet gesmeerd. Het groothandelsbedrijf uit het Duitse Neu-Isenburg, dat Coop in 2011 voor een bedrag van (vermoedelijk) 1,8 miljard Zwitserse frank (1,48 miljard euro) overnam, werd oorspronkelijk als 'groeiverhaal' aangeprezen. Inmiddels is er echter sprake van stagnatie. Terwijl de omzet in 2011 nog met 5% steeg naar 8,23 miljard Zwitserse frank (6,75 miljard euro), is de omzet in de afgelopen twee jaar niet meer toegenomen. Als de omzet van de buitenlandse handel van de Coop group tot 2017 moet groeien van momenteel 28% naar 40%, zoals drie jaar geleden aangekondigd, moet er dus nog behoorlijk wat gebeuren.

Coop nam Transgourmet in 2011 over om van de marktsituatie in Polen, Roemenië en Rusland te kunnen profiteren. Markten, waarvan men aannam dat ze zich sneller zouden ontwikkelen dan de westerse markten. De bewoners van deze landen, zo zei men, zouden een enorme inhaalbehoefte op het gebied van buitenshuisconsumptie hebben. Men nam aan, dat gastronomiebedrijven en vervolgens ook de groothandels als Transgourmet die aan deze bedrijven leveren, het voortouw zouden nemen op dit gebied.

De ontwikkeling in het afgelopen jaar laat echter zien dat een dergelijke 'megatrend' nog geen garantie is voor een continue groeiende handel. Zowel in Polen (-1% naar 861 miljoen Zwitserse frank) als in Roemenië (-7% naar 860 miljoen Zwitserse frank) nam de omzet van Transgourmet in 2013 af. Alleen in Rusland was er sprake van een omzetgroei van 10% naar 343 miljoen Zwitserse frank (282 miljoen euro).
Publicatiedatum: