Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ChiquitaFyffes: verleden, heden, toekomst

Dagelijks is er genoeg AGF-nieuws te vermelden, maar dat de sector hoog scoort in de internationale economierubrieken is een zeldzaamheid. Gisteren was zo'n dag met de aangekondigde fusie van Chiquita en Fyffes. Het gecombineerde concern, dat de naam ChiquitaFyffes gaat dragen, heeft dan ook een jaarlijkse omzet van 3,3 miljard euro. De CEO van Chiquita, Ed Lonergan benaderde de Fyffes-CEO tijdens de PMA in New Orleans in oktober over een mogelijke deal, zo blijkt uit interviews. De fusie is volgens analisten nodig omdat er steeds minder te verdienen valt met de verkoop van bananen. Supermarkten in Nederland, maar ook elders in Europa, gebruiken de banaan steeds vaker als lokkertje en stunten met de prijzen.

Beide bedrijven hebben een lange historie. Fyffes begon in 1880 al met het verschepen van bananen naar Bristol en introduceerde haar beroemde blauwe label in 1929. De historie van Chiquita gaat terug tot 1870 toen Lorenzo Dow Baker 160 trossen bananen kocht in Jamaica en daarmee terugzeilde naar New Jersey. In de afgelopen decennia heeft Chiquita veel concurrentie gekregen van twee andere Amerikaanse fruitconcerns: Del Monte en Dole. Hierdoor is het marktaandeel gehalveerd. Dole overtroefde Chiquita de laatste jaren zelfs als de grootste bananenproducent ter wereld met een marktaandeel van 19 procent. De afgelopen jaren kampte Chiquita steevast met verlies, terwijl de omzet en winst van het half zo grote Fyffes stevig groeiden. Fyffes is de vierde producent ter wereld. Met de fusie worden beide bedrijven in één keer weer de grootste. Het hoofdkantoor van ChiquitaFyffes komt in het Ierse Dublin, dat bekend is voor zijn ondernemingsvriendelijke belastingwetgeving.



De plannen moeten nog goedgekeurd worden door de mededingingsautoriteiten, maar analisten verwachten daarbij weinig problemen. Reden is dat geografisch relatief weinig overlap in de activiteiten zit. Chiquita is dominant in de Verenigde Staten, Fyffes in Europa. De Amerikanen hebben meer eigen plantages dan Fyffes, dat momenteel weinig zelf produceert. De aanstelling van de CEO van Fyffes David McCann en de Nederlandse COO Coen Bos toont het belang dat de 'bananengigant in wording' stelt aan de Europese markt. De vraag is wat de gevolgen van de fusie zijn op de Europese bananenmarkt. Momenteel is Univeg de grootste distributeur van Chiquita-bananen in Europa en daarmee vormde het een directe concurrent van Fyffes op de Europese markt. De rol van Brian Kocher, de voormalige baas van Chiquita Europa en momenteel Chiquita 's COO, ziet zijn rol veranderen in het run van de tak van de salades en gezonde snacks.

COO Coen Bos van Fyffes liet zich in het vakblad Primeur van afgelopen najaar al voorzichtig duidelijk uit over de toekomstplannen van de Ierse multinational. "De laatste jaren groeien we zo'n beetje met 8 tot 10%. Ik denk niet dat het onmogelijk is om de komende zeven jaar 70 tot 80% te groeien, vooral door acquisitie en nieuwe markten aan te boren."


Coen Bos

Over de positie van Fyffes in Europa zei Bos destijds het volgende. "Als je gaat kijken naar het marktaandeel in Europa, is Fyffes op dit moment de grootste op het gebied van bananen. Daarna zal Chiquita komen, gevolgd door Dole en dan Del Monte. Dat is op dit moment, denk ik, de volgorde in Europa. Chiquita heeft de afgelopen jaren nogal wat marktaandeel verloren, zeker in Europa, maar ook in Amerika. Met het huidige management lijkt de focus weer een beetje meer gericht op de bananen, wat wellicht kan leiden tot verbetering van het marktaandeel."

Op de vraag, hoe Fyffes staat tegenover overnames, antwoordde Bos: "We houden van partners. Vandaar dat onze geschiedenis veel gedeeltelijke overnames kent. Bij een (gedeeltelijke) overname zijn we in eerste instantie geïnteresseerd in het bedrijf. Het allereerste wat we proberen, is om het management en het liefst ook de eigenaar te behouden. We streven ernaar dat het bedrijf haar eigen identiteit behoudt en dat wij alleen maar daar aanvullen waar synergieën te vinden zijn, waar het zin heeft. Ze blijven het dus veelal autonoom opereren. Daarnaast zijn we natuurlijk ook niet benauwd voor algehele overnames van bedrijven. Overnames zijn een belangrijke factor geweest in de groei, die Fyffes de afgelopen decennia heeft doorgemaakt."