Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hein Deprez over het verleden, heden en de toekomst van Univeg

Univeg opent importkantoren in Brazilië, Azië en Dubai

Dertig jaar geleden, in de zomer van 1983, schreef Hein Deprez zijn eerste factuur uit. Hij had dertig jaar nodig om Univeg te bouwen tot het bedrijf wat het nu is. "Je kunt geen boom planten en denken dat hij na twaalf maanden rendement gaat geven, maar het is belangrijk om op lange termijn te denken", geeft hij aan in een interview in ons magazine Primeur. Ondertussen wordt de tweede generatie klaargestoomd en Hein heeft alle vertrouwen in zijn kinderen. "Zij komen in een droomsituatie terecht. In een bedrijf dat niet enkel afhangt van zijn aandeelhouders maar dat gedragen wordt door het management."



Opkomende landen
In dit interview vertelt Hein over het heden, verleden en de toekomst van Univeg. Francis Kint, de CEO van van de Univeg-groep, vult hem regelmatig aan. Hein geeft een relaas over de groei van Univeg en hoe het bedrijf er nu voor staat. Ook zegt hij dat ze in Europa en andere landen hele interessante posities hebben opgebouwd. Onlangs opende Univeg importkantoren in Brazilië, Azië en Dubai. In deze opkomende landen zien ze mooie perspectieven. "Met de juiste contacten kun je daar de bouwstenen voor de toekomst leggen." Als het gaat om productiegebieden voor de komende jaren gelooft Hein sterk in droge klimaten, waar voldoende water aanwezig is. "Voorbeelden daarvan zijn Peru, Argentinië en Chili. Natuurlijk blijven we wel afhankelijk van de natuur."

Drang naar sourcing bij retailers
Volgens Deprez bestaat in de toekomst de mogelijkheid dat de retailer zich met andere schakels gaat bezighouden. "Maar dan doet hij zijn vak niet meer. Het is mogelijk dat ze specialist worden tot in de details, maar daar heeft een retailer te veel productgroepen voor. Voor hen is dat onbeheersbaar. Retailers hebben, in bepaalde onderdelen zoals AGF, nood aan topbedrijven die een heel breed zicht hebben op de ganse markt. De drang naar sourcing bij retailers is er, maar die zien wij niet als een bedreiging."

Kennis van begin tot einde keten

Logistiek en handel zijn twee facetten die evident zijn, vindt Hein. "Als je daar al niet in mee kunt, dan heb je zeker geen plaats meer. Univeg vandaag is een bedrijf die haar kennis heeft vanaf het begin tot het einde van de keten. Wij participeren hier ook voor een deel in mee. We willen ervoor zorgen dat van de 100 kilo appelen die we telen er 95 kilo daadwerkelijk naar de markt gaat en er geen waste is van 35 kilo."

Groenten en fruit: oplossing van het voedselprobleem

Groenten en fruit gaan volgens Hein Deprez het gemakkelijkst het voedselprobleem oplossen. "De consument denkt niet meteen zo, want als de koopkracht stijgt, is het eerste dat men koopt, vlees. Groenten en fruit kunnen een oplossing bieden voor de voedselproblematiek en de schaarste in de toekomst, dat weet ik zeker."

Toekomst
Ook weidt Hein in het interview uit over welke schakels in de keten hij nutteloos vindt. De belangrijkste speerpunten van de komende jaren, de kansen en bedreigingen in nieuwe markten en veel andere onderwerpen komen aan bod. We krijgen bijvoorbeeld antwoord op de vraag of België het met de veilingsstructuur beter voor elkaar heeft dan Nederland met meerdere aparte afzetkanalen.

Wil je het hele artikel lezen? Neem nu een jaarabonnement op Primeur en wij sturen het november-nummer nog gratis op!