Global Tomato Congress 2019

Op 26 november 2019 vond in Rotterdam het Global Tomato Congress plaats, voor eenieder met interesse in de tomatenketen. Begonnen werd met een tomatenweetjesquiz.
Op 26 november 2019 vond in Rotterdam het Global Tomato Congress plaats, voor eenieder met interesse in de tomatenketen. Begonnen werd met een tomatenweetjesquiz.
Joe Shaw-Roberts van Kantar Worldpanel gaf de aftrap voor het inhoudelijke gedeelte. Hij riep onder meer op om de consument nog beter te betrekken bij het gehele, diverse tomatenassortiment door bijvoorbeeld beter gezondheidsvoordelen te communiceren op verpakkingen.
Joe Shaw-Roberts van Kantar Worldpanel gaf de aftrap voor het inhoudelijke gedeelte. Hij riep onder meer op om de consument nog beter te betrekken bij het gehele, diverse tomatenassortiment door bijvoorbeeld beter gezondheidsvoordelen te communiceren op verpakkingen.
Arend Schot van Syngenta ziet een romantic retrotrend, oftewel de wens van de consument om weer net zo met tomaten te koken als grootmoeder vroeger deed. Veredelingsbedrijven spelen daar met nieuwe, ouderassen op in.
Arend Schot van Syngenta ziet een ‘romantic retro’ trend, oftewel de wens van de consument om weer net zo met tomaten te koken als grootmoeder vroeger deed. Veredelingsbedrijven spelen daar met nieuwe, ‘oude’ rassen op in.
Tussen de presentaties door en ook af en toe tijdens de presentaties was er genoeg ruimte om te netwerken. Op de foto Gert-Jan Van Geest van Eminent Food en Niels Koolstra van Eminent Seeds
Tussen de presentaties door en ook af en toe tijdens de presentaties was er genoeg ruimte om te netwerken. Op de foto Gert-Jan Van Geest van Eminent Food en Niels Koolstra van Eminent Seeds
Jessica Mulder van Sunset of Holland, de dit jaar gelanceerde samenwerking tussen Sunset en Soho Produce. Op de foto met Johan Knoll van TNI Holland
Jessica Mulder van Sunset of Holland, de dit jaar gelanceerde samenwerking tussen Sunset en Soho Produce. Op de foto met Johan Knoll van TNI Holland 
Peter Klapwijk (2Harvest) en Henk van Tuijl (KUBO)
Peter Klapwijk (2Harvest) en Henk van Tuijl (KUBO)
Fabio Andres van Yuksel op de foto met Dean Taylor van Mastronardi Produce
Fabio Andres van Yuksel op de foto met Dean Taylor van Mastronardi Produce
Martijn Kesteloo (DOOR Partners) en Anne Jancic (BASF Vegetable Seeds)
Martijn Kesteloo (DOOR Partners) en Anne Jancic (BASF Vegetable Seeds)
Robert van den Berg (Bakker Barendrecht), Suzanne van der Werff (Bakker Barendrecht) en Cornvan Winsen (ZON Fruit and Vegetables)
Robert van den Berg (Bakker Barendrecht), Suzanne van der Werff (Bakker Barendrecht) en Corné van Winsen (ZON Fruit and Vegetables)
Stefan den Hollander (Harvest House), Mark Versluis (Harvest House), Stephan Schneider (Cre8tives) en Gert-Jan Tamerus (Harvest House)
Stefan den Hollander (Harvest House), Mark Versluis (Harvest House), Stephan Schneider (Cre8tives) en Gert-Jan Tamerus (Harvest House)
Petra Veldman en Paul Stoffels van Stoffels Tomaten
Petra Veldman en Paul Stoffels van Stoffels Tomaten
Jorge Molina Martin Ignazio Manca, Azienda Privata
Jorge Molina Martin & Ignazio Manca, Azienda Privata
Andrew Burke Emma Burke van APS Salads met in het midden Michael Barker van Fresh Produce
Andrew Burke & Emma Burke van APS Salads met in het midden Michael Barker van Fresh Produce 
Robert Malinowsky van Lenzing, Josef Prinz van Joro Verde Jeremy Geay (Azura)
Robert Malinowsky van Lenzing, Josef Prinz van Joro Verde & Jeremy Geay (Azura) 
Harm-Jan Eikelenboom van The Greenery, Hans Verwegen van Enza Zaden Paco Borras, consultant
Harm-Jan Eikelenboom van The Greenery, Hans Verwegen van Enza Zaden & Paco Borras, consultant
Marc Beckmann, Landgard, Carsten Knodt, Gemsebau Carsten Knodt, Jurgen Werner van Rijk Zwaan, Dennis de Wit van Priva en Jeroen Driessen van Greenyard
Marc Beckmann, Landgard, Carsten Knodt, Gemüsebau Carsten Knodt, Jurgen Werner van Rijk Zwaan, Dennis de Wit van Priva en Jeroen Driessen van Greenyard 
Kris Goen Jermie Chabanis van Syngenta
Kris Goen & Jermie Chabanis van Syngenta
Joost Haenen van Ludvig Svensson, Giama Corbelli van Messe Berlin, Thomas Karl van Fruit Logistica, Andreas Hofland van Hortikey, Martien Penning van Hillenraad Nele Indevuyst van AHK Debelux Messe Berlin
Joost Haenen van Ludvig Svensson, Giama Corbelli van Messe Berlin, Thomas Karl van Fruit Logistica, Andreas Hofland van Hortikey, Martien Penning van Hillenraad & Nele Indevuyst van AHK Debelux & Messe Berlin
Marcel Groenewegen van Axia Vegetable Seeds met Geert van der Wel Marcel van Kester van Hazera
Marcel Groenewegen van Axia Vegetable Seeds met Geert van der Wel & Marcel van Kester van Hazera
Pieter Vermeulen van Sakata, Hellen Barnes van Tomatoes NZ, Andrea Disco van HortiServices, Rene Zwinkels van Greenco en Bart Sosef van Biobest
Pieter Vermeulen van Sakata, Hellen Barnes van Tomatoes NZ, Andrea Disco van HortiServices, Rene Zwinkels van Greenco en Bart Sosef van Biobest 
Victor Folk Juan Gallego van La Palma laten de Adora tomaat zien
Victor Folk & Juan Gallego van La Palma laten de Adora tomaat zien
Stand van Carton Pack
Stand van Carton Pack
Team Axia Vegetable Seeds paraat - niet alleen voor de tomaten maar ook om de verjaardag van Cees Kortekaas te vieren!
Team Axia Vegetable Seeds paraat - niet alleen voor de tomaten maar ook om de verjaardag van Cees Kortekaas te vieren!  
Wilfred Scheffers Eviek van der Arend, Plant Factory WPK Vegetable Plants.
Wilfred Scheffers & Eviek van der Arend, Plant Factory & WPK Vegetable Plants.
Clive Garrett van ZZ2 uit Zuid-Afrika vertelde over de markt op het Zuidelijk halfrond
Clive Garrett van ZZ2 uit Zuid-Afrika vertelde over de markt op het Zuidelijk halfrond
Peter Orrell van MycoNourish
Peter Orrell van MycoNourish
Nick Hall van Tomra Jesus Cruz van BBC Technologies
Nick Hall van Tomra & Jesus Cruz van BBC Technologies
Gerrit Tijhof van Sismatec
Gerrit Tijhof van Sismatec
De diverse tomaten van Hoogstraten stonden fraai uitgestald
De diverse tomaten van Hoogstraten stonden fraai uitgestald
En team Hoogstraten natuurlijk zelf ook paraat!
En team Hoogstraten natuurlijk zelf ook paraat! 
Een echt international gezelschap: Ciacomo Ballandi (Checci e Magli), Arie Verhaas (Bos Brothers/Morrisons), Jesus en Richard Diplock (Eric Wall Ltd)
Een echt international gezelschap: Ciacomo Ballandi (Checci e Magli), Arie Verhaas (Bos Brothers/Morrisons), Jesus en Richard Diplock (Eric Wall Ltd)
Jo Lambrecht (BelOrta) en Tom Lombaerts (Semillas FitSA)
Jo Lambrecht (BelOrta) en Tom Lombaerts (Semillas Fitó SA)
Wim Rodenburg (Fresh Produce Center) en Ton Janssen (Tasty Tom)
Wim Rodenburg (Fresh Produce Center) en Ton Janssen (Tasty Tom)
Petra Veldman (Royal Brinkman) en Jean Luc Delcasse (Induser Poniente SL)
Petra Veldman (Royal Brinkman) en Jean Luc Delcasse (Induser Poniente SL)
Johan Knoll (Harvest House) en Wout van Es (Van Nature)
Johan Knoll (Harvest House) en Wout van Es (Van Nature)
Massimiliano Persico (Carton Pack), Pedro Martinez Lazaro (Induser) en Massimo Bellotti (Carton Pack)
Massimiliano Persico (Carton Pack), Pedro Martinez Lazaro (Induser) en Massimo Bellotti (Carton Pack)
Wilco van den Berg (GroentenFruit Huis), Sandra van der Veer (Van Nature) en Frits Verbeek (The Greenery)
Wilco van den Berg (GroentenFruit Huis), Sandra van der Veer (Van Nature) en Frits Verbeek (The Greenery)
Georg Czerny (Al Dahra Baywa), Benedikt Mangold (Baywa AG), Dominik Hartl (Baywa AG)
Georg Czerny (Al Dahra Baywa), Benedikt Mangold (Baywa AG), Dominik Hartl (Baywa AG)
Sharon Van Alphen (Coperatie Hoogstraten), Chris Dibble (Total Produce) en Luc Bruneel (Coperatie Hoogstraten)
Sharon Van Alphen (Coöperatie Hoogstraten), Chris Dibble (Total Produce) en Luc Bruneel (Coöperatie Hoogstraten)
Twan Jacobs (Enza Zaden), Maria del Mar Peralta (Enza Zaden), Maarten van den Heuvel (Enza Zaden) en Mari Carmen Manjon Rodriguez (Enza Zaden)
Twan Jacobs (Enza Zaden), Maria del Mar Peralta (Enza Zaden), Maarten van den Heuvel (Enza Zaden) en Mari Carmen Manjon Rodriguez (Enza Zaden)
Jeroen de Weerdt (Incotec), Ofer Ben-Zvi (Tomatech), Klaus Bchel (Klaus Bchel Anstalt), Wilfred Scheffers (Plantfactory) en Brechje Veerman (Incotec)
Jeroen de Weerdt (Incotec), Ofer Ben-Zvi (Tomatech), Klaus Büchel (Klaus Büchel Anstalt), Wilfred Scheffers (Plantfactory) en Brechje Veerman (Incotec)
Alexander Scheufen (Landgard) en Aad van Dijk (The Greenery)
Alexander Scheufen (Landgard) en Aad van Dijk (The Greenery)
Marcel van Kester (Hazera), Marc Groenewegen (Axia Vegetable Seeds) en Geert van der Wel (Hazera)
Marcel van Kester (Hazera), Marc Groenewegen (Axia Vegetable Seeds) en Geert van der Wel (Hazera)
Koen Lauwerysen (Den Berk Dlice) en Peter Klapwijk (2Harvest)
Koen Lauwerysen (Den Berk Délice) en Peter Klapwijk (2Harvest)
Een teamfoto bij Syngenta
Een teamfoto bij Syngenta
Emma Burke van APS Salads vertelde dat ze niet gelooft het volledig automatiseren van de teelt, al bieden onder meer sensoren en robots wel kansen voor het verder automatiseren van de teelt.
Emma Burke van APS Salads vertelde dat ze niet gelooft het volledig automatiseren van de teelt, al bieden onder meer sensoren en robots wel kansen voor het verder automatiseren van de teelt.
David Del Pino (Freshstrategy) opteerde voor market integrated breedingen toverde diverse modellen op het scherm.
David Del Pino (Freshstrategy) opteerde voor ‘market integrated breeding’ en toverde diverse modellen op het scherm.
Antonio Domene van CASI kwam naast David Del Pino van Freshstrategy op het podium zitten. David vertelde dat door de moeilijke tijden die de Spaanse tomatensector doormaakt de bereidheid om te samenwerken stijgt. Dat onderschreef ook Antonio, terwijl hij ook nogmaals zijn zorgen uitte over de toenemende niet-Europese concurrentie (lees: Noord-Afrikaanse tomatenteelt).
Antonio Domene van CASI kwam naast David Del Pino van Freshstrategy op het podium zitten. David vertelde dat door de moeilijke tijden die de Spaanse tomatensector doormaakt de bereidheid om te samenwerken stijgt. Dat onderschreef ook Antonio, terwijl hij ook nogmaals zijn zorgen uitte over de toenemende niet-Europese concurrentie (lees: Noord-Afrikaanse tomatenteelt).
Op het Fresh Ideas-podium nam Eric van der Meer van FoodVentures de luisteraars mee in het proces dat bij het opzetten van teeltbedrijven in onontgonnentuinbouwlanden komt kijken. Een van de tips: Betaal nooit steekpenningen!
Op het Fresh Ideas-podium nam Eric van der Meer van FoodVentures de luisteraars mee in het proces dat bij het opzetten van teeltbedrijven in ‘onontgonnen’ tuinbouwlanden komt kijken. Een van de tips: “Betaal nooit steekpenningen!”
Luc Bruneel van Coperatie Hoogstraten vertelde over de consumentenonderzoeken die gedaan zijn om beter te kunnen anticiperen op consumentenbehoeften, juist ook van Generatie Z.
Luc Bruneel van Coöperatie Hoogstraten vertelde over de consumentenonderzoeken die gedaan zijn om beter te kunnen anticiperen op consumentenbehoeften, juist ook van Generatie Z.
Karel Welten van Hazera. Het veredelingsbedrijf gooit hoge ogen met de 27468 en de 48240.
Karel Welten van Hazera. Het veredelingsbedrijf gooit hoge ogen met de 27468 en de 48240.
Chris Panagiotis, Kaasten Reh van Fruchthandel Magazine Bettina Doehnert van AMI
Chris Panagiotis, Kaasten Reh van Fruchthandel Magazine & Bettina Doehnert van AMI
Veredelingsbedrijven waren goed vertegenwoordig op het Global Tomato Congress, maar ook de handel en retailers waren present. Bijvoorbeeld Stephan Weist van de Duitse REWE Group. Hij vindt dat er momenteel bij zijn supermarkten veel te veel SKUs (voorraadbeheereenheden) zijn als het om tomaten gaat. Dat maakt het de consument moeilijk om te kiezen in het schap en het zorgt ook voor retailers voor hoofdbrekens. Van de 870 SKUs die Rewe momenteel heeft zou Stephan terug willen naar slechtseen stuk of 24 SKUs.
Veredelingsbedrijven waren goed vertegenwoordig op het Global Tomato Congress, maar ook de handel en retailers waren present. Bijvoorbeeld Stephan Weist van de Duitse REWE Group. Hij vindt dat er momenteel bij zijn supermarkten veel te veel SKU’s (voorraadbeheereenheden) zijn als het om tomaten gaat. Dat maakt het de consument moeilijk om te kiezen in het schap en het zorgt ook voor retailers voor hoofdbrekens. Van de 870 SKU’s die Rewe momenteel heeft zou Stephan terug willen naar ‘slechts’ een stuk of 24 SKU’s.
Hans Christoph Behr (AMI) besprak gedurende de dag elke keer in tien minuten een land en de stand van de tomatenteelt en -handel daar.
Hans Christoph Behr (AMI) besprak gedurende de dag elke keer in tien minuten een land en de stand van de tomatenteelt en -handel daar.
Mike Knowles van organisator Fruitnetopende het dagvullende evenement.
Mike Knowles van organisator Fruitnet  opende het dagvullende evenement.
Naast het hoofdpodium waren er ook twee andere, kleinere podia. Op het Launchpad-podium is hier Massimo Bellotti van Carton Pack aan het woord.
Naast het hoofdpodium waren er ook twee andere, kleinere podia. Op het Launchpad-podium is hier Massimo Bellotti van Carton Pack aan het woord.
Jos Looije sprak ondertussen vrijwel gelijktijdig op het Fresh Ideas-podium over het pad dat Looye Kwekers over merken bouwen in de tomatenwereld. Negentig procent van een tomaat is water, dus je moet als teeltbedrijf emotie verkopen.
Jos Looije sprak ondertussen vrijwel gelijktijdig op het Fresh Ideas-podium over het pad dat Looye Kwekers over merken bouwen in de tomatenwereld. “Negentig procent van een tomaat is water, dus je moet als teeltbedrijf emotie verkopen.”
Op het hoofdpodium was het om 12 uur tijd voor een paneldiscussie met een viertal veredelingsbedrijven, vertegenwoordigd door Jrg Werner (Rijk Zwaan), Pilar Checa (Syngenta), Cees Kortekaas (Axia Vegetable Seeds) en Hans Verwegen (Enza Zaden). Het ging onder meer over het communiceren bij de verkoop van een product. Wij als veredelingsbedrijven kunnen dat stukje communicatie wel zo goed mogelijk voorbereiden, maar wij zijn niet de partij die het moet uitvoeren. Dat is een taak voor de retail, waarbij wij wel kunnen helpen.
Op het hoofdpodium was het om 12 uur tijd voor een paneldiscussie met een viertal veredelingsbedrijven, vertegenwoordigd door Jörg Werner (Rijk Zwaan), Pilar Checa (Syngenta), Cees Kortekaas (Axia Vegetable Seeds) en Hans Verwegen (Enza Zaden). Het ging onder meer over het communiceren bij de verkoop van een product. “Wij als veredelingsbedrijven kunnen dat stukje communicatie wel zo goed mogelijk voorbereiden, maar wij zijn niet de partij die het moet uitvoeren. Dat is een taak voor de retail, waarbij wij wel kunnen helpen.”
Dean Taylor sprak over het Canadese Mastronardi Produce en alle merken die er onder de paraplu Sunset Produce hangen. Bang om door de retail te worden vervangen als het om merken gaat zijn we niet. De retail wil juist met ons samenwerken, omdat wij de kracht hebben om merken te bouwen met alles, onder meer aan materialen en kennis, wat wij in huis hebben.
Dean Taylor sprak over het Canadese Mastronardi Produce en alle merken die er onder de paraplu Sunset Produce hangen. “Bang om door de retail te worden vervangen als het om merken gaat zijn we niet. De retail wil juist met ons samenwerken, omdat wij de kracht hebben om merken te bouwen met alles, onder meer aan materialen en kennis, wat wij in huis hebben.”
Jan Doldersum van Rijk Zwaan vertelde over de ontwikkelingen in de Chinese en Aziatische markt
Jan Doldersum van Rijk Zwaan vertelde over de ontwikkelingen in de Chinese en Aziatische markt
Tom Beyens van Den Berk en Yvo Lens van Gautier.
Tom Beyens van Den Berk en Yvo Lens van Gautier. 
Nico van Vliet van De Ruiter en Jo Lambrecht (BelOrta)
Nico van Vliet van De Ruiter en Jo Lambrecht (BelOrta)
Randor Cena en Nico van der Spek van HSI met in het midden Bart Sosef van Biobest
Randor Cena en Nico van der Spek van HSI met in het midden Bart Sosef van Biobest
Massimo Bellotti van Carton Pack vertelde over trends in verpakkingen
Massimo Bellotti van Carton Pack vertelde over trends in verpakkingen
De dames van Looye Kwekers: Katja Kamp, Fleur van Ravensteijn, Marjolijn Put en Marinka van der Ark
De dames van Looye Kwekers: Katja Kamp, Fleur van Ravensteijn, Marjolijn Put en Marinka van der Ark
Duitse tomatenteler Carsten Knodt op de foto met Landgard-collega Alexander Scheufen
Duitse tomatenteler Carsten Knodt op de foto met Landgard-collega Alexander Scheufen
Drukbezochte lezing van Jos Looije
Drukbezochte lezing van Jos Looije
Danny Mucci Joe Spano van Mucci Farms met in het midden Cees Kortekaas van Axia Vegetable Seeds.
Danny Mucci & Joe Spano van Mucci Farms met in het midden Cees Kortekaas van Axia Vegetable Seeds.
Czander Dubbeld Nathalie van den Ende van KUBO greenhouse projects
Czander Dubbeld & Nathalie van den Ende van KUBO greenhouse projects
Peter Colbers, Ruud Kaagman en Pieter Stijnen van Syngenta met rechts Joost Haenen van Svensson.
Peter Colbers, Ruud Kaagman en Pieter Stijnen van Syngenta met rechts Joost Haenen van Svensson.
Henk van Tuyl van KUBO vertelde meer over duurzaam telen met behulp van techniek.
Henk van Tuyl van KUBO vertelde meer over duurzaam telen met behulp van techniek.
Ofer Ben Zvi van Tomatech met Dean Taylor van Mastronardi Produce
Ofer Ben Zvi van Tomatech met Dean Taylor van Mastronardi Produce
Discussie over de rol van nieuwe rassen met Pilar Checa van Syngenta, Cees Kortekaas van Axia Vegetable Seeds, Hans Verwegen van Enza Zaden en Jorg Werner van Rijk Zwaan Duitsland.
Discussie over de rol van nieuwe rassen met Pilar Checa van Syngenta, Cees Kortekaas van Axia Vegetable Seeds, Hans Verwegen van Enza Zaden en Jorg Werner van Rijk Zwaan Duitsland.
Chris Groot en Marc Mens van Enza Zaden met in het midden Ton Janssen van Tasty Tom, die misschien wel de kwekerij verkocht heeft maar nog niet bepaald een rustig jaar heeft gehad.
Chris Groot en Marc Mens van Enza Zaden met in het midden Ton Janssen van Tasty Tom, die misschien wel de kwekerij verkocht heeft maar nog niet bepaald een rustig jaar heeft gehad. 
Asmund Bjertnsvan BjertnsHoel vertelt over nieuwe verkoopmanieren in Noorwegen.
Asmund Bjertnæs van Bjertnæs & Hoel vertelt over nieuwe verkoopmanieren in Noorwegen.
Jurnjan van den Bremer van MJ Tech
Jurnjan van den Bremer van MJ Tech
Jasper Verhoeven van Royal Brinkman vertelt over hoe ToBRFV uit te bannen
Jasper Verhoeven van Royal Brinkman vertelt over hoe ToBRFV uit te bannen
Alberto Cuadrado Salmeron van Rijk Zwaan Spanje over de tomatenketen en het toevoegen van waarde
Alberto Cuadrado Salmeron van Rijk Zwaan Spanje over de tomatenketen en het toevoegen van waarde
Tussendoor pluisde Hans-Christoph Behr alle ontwikkelingen in de tomatenmarkten uit
Tussendoor pluisde Hans-Christoph Behr alle ontwikkelingen in de tomatenmarkten uit
Niek Finaut (Reo Veiling), Leen Matthe (Cooperatie Hoogstraten), Philiep Willems (Reo Veiling) en Loes van der Velden van Den Berk
Niek Finaut (Reo Veiling), Leen Matthe (Cooperatie Hoogstraten), Philiep Willems (Reo Veiling) en Loes van der Velden van Den Berk
Stephan Schneider van Cre8tives vertelde over verschillende manieren om markt te vergroten en waarde toe te voegen.
Stephan Schneider van Cre8tives vertelde over verschillende manieren om markt te vergroten en waarde toe te voegen.
Joost Haenen van Ludvig Svensson over de werking van diffuus licht.
Joost Haenen van Ludvig Svensson over de werking van diffuus licht.
Roberto della Casa van Agroter over de beschikbare testen om de productieketen te verbeteren.
Roberto della Casa van Agroter over de beschikbare testen om de productieketen te verbeteren.
Ruud Kaagman van Syngenta over het belang van betere rassen voor de hele keten.
Ruud Kaagman van Syngenta over het belang van betere rassen voor de hele keten.
Wilco van den Berg van het Groentenfruit Huis
Wilco van den Berg van het Groentenfruit Huis
Piet Hein van Baar van Signify laat zien hoeveel LED er ondertussen hangt.
Piet Hein van Baar van Signify laat zien hoeveel LED er ondertussen hangt.
Theo Tekstra en Leo Lansbergen van Fluence
Theo Tekstra en Leo Lansbergen van Fluence 
Forum over licht in de tuinbouw met Peter Klapwijk (2Harvest), Piet Hein van Baar (Signify), Theo Tekstra en Leo Lansbergen (Signify)
Forum over licht in de tuinbouw met Peter Klapwijk (2Harvest), Piet Hein van Baar (Signify), Theo Tekstra en Leo Lansbergen (Signify)
Luc Bruneel van Cooperatie Hoogstraten
Luc Bruneel van Cooperatie Hoogstraten
En last but not least, de lancering van de nieuwe campagne van Prominent / Door Partners: een uitdaging voor de hele keten om consumenten op meer momenten meer waardevolle tomaten te laten eten.
En last but not least, de lancering van de nieuwe campagne van Prominent / Door Partners: een uitdaging voor de hele keten om consumenten op meer momenten meer waardevolle tomaten te laten eten.

© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven