Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Freshfel Europe's Policy Meeting

President Philippe Henri heet iedereen welkom en opent de meeting.
President Philippe Henri heet iedereen welkom en opent de meeting.
Philippe Binard van Freshfel kondigde de sprekers aan
Philippe Binard van Freshfel kondigde de sprekers aan
"Raquel Izquierdo de Santiago van Freshfel sprak over de dalende AGF-consumptie en wat we daaraan kunnen doen. Ze gaf aan dat daarbij zeker hulp nodig was van de publieke sector. "We moeten onze plannen vertalen in concrete acties."
"Raquel Izquierdo de Santiago van Freshfel sprak over de dalende AGF-consumptie en wat we daaraan kunnen doen. Ze gaf aan dat daarbij zeker hulp nodig was van de publieke sector. "We moeten onze plannen vertalen in concrete acties."
Tijd voor lunch: Bertrand Guély van Compagnie Fruitière en Gilles Lagache van CSIF (Vereniging van Franse AGF-importeurs)
Tijd voor lunch: Bertrand Guély van Compagnie Fruitière en Gilles Lagache van CSIF (Vereniging van Franse AGF-importeurs)
David Patte (SNIFL, Franse Nationale Unie AGF-importeurs en exporteurs), Philippe Binard (Freshfel), Veerle van der Sypt (Fresh Trade Belgium) en Emilie Jorda (CSIF)
David Patte (SNIFL, Franse Nationale Unie AGF-importeurs en exporteurs), Philippe Binard (Freshfel), Veerle van der Sypt (Fresh Trade Belgium) en Emilie Jorda (CSIF)
Gezelligheid aan een tafel met Duitsers. Met de klok mee: Stephan Weist (REWE), Andreas Brügger (DFHV, nationale Duitse vereniging voor AGF-handel), Jürgen Boruszewski (Cobana Fruchtring), Gabriele Bastian (Fruchthandel), Kaarsten Reh (Fruchthandel) en Alexandra Krenzler (REWE).
Gezelligheid aan een tafel met Duitsers. Met de klok mee: Stephan Weist (REWE), Andreas Brügger (DFHV, nationale Duitse vereniging voor AGF-handel), Jürgen Boruszewski (Cobana Fruchtring), Gabriele Bastian (Fruchthandel), Kaarsten Reh (Fruchthandel) en Alexandra Krenzler (REWE).
V.l.n.r.: Jean-François Proust (Coop de France Ouest, Franse unie van agro-cooperaties), Sophie Huvier-Boutin (Bayer CropScience), Eddy De Reys (Tomra), Saida Barnat (Interfel), Vincent Holveck (Terrazur Groupe Pomona)
V.l.n.r.: Jean-François Proust (Coop de France Ouest, Franse unie van agro-cooperaties), Sophie Huvier-Boutin (Bayer CropScience), Eddy De Reys (Tomra), Saida Barnat (Interfel), Vincent Holveck (Terrazur Groupe Pomona)
Bart Takkenkamp (Weyers) en Salvo Laudani (Fruitimprese - Oranfrizer)
Bart Takkenkamp (Weyers) en Salvo Laudani (Fruitimprese - Oranfrizer)
Hans van den Heuvel (Hillfresh) en Marco Salvi (Fruitimprese)
Hans van den Heuvel (Hillfresh) en Marco Salvi (Fruitimprese)
Linda Bloomfield (Freshfel), Michael Claessens (AgriFood Skills Australia) en Paco Borras (Anecoop)
Linda Bloomfield (Freshfel), Michael Claessens (AgriFood Skills Australia) en Paco Borras (Anecoop)
Wim Dillen (Port of Antwerp) en Luc Adriaensen (International Distribution Partners)
Wim Dillen (Port of Antwerp) en Luc Adriaensen (International Distribution Partners)
Rick Klaaijsen (Pura Natura) en Jacco Vooijs (Fruitmasters)
Rick Klaaijsen (Pura Natura) en Jacco Vooijs (Fruitmasters)
Maurice Wubben (PuraNatura) en Filip Fontaine (BelOrta)
Maurice Wubben (PuraNatura) en Filip Fontaine (BelOrta)
Ramon Rey (ARC Eurobanan S.L.) en Vanessa Garrido Murciano (Tecnidex)
Ramon Rey (ARC Eurobanan S.L.) en Vanessa Garrido Murciano (Tecnidex)
Vanessa Garrido Murciano (Tecnidex) en haar collega Sergio Blasco Herraiz
Vanessa Garrido Murciano (Tecnidex) en haar collega Sergio Blasco Herraiz
Daniel Alabadi (DECCO) en Frédéric Rosseneu (Univeg)
Daniel Alabadi (DECCO) en Frédéric Rosseneu (Univeg)
Rob Baan (Koppert Cress) en Willem Baljeu (Best Fresh Group)
Rob Baan (Koppert Cress) en Willem Baljeu (Best Fresh Group)
Ben Burgers (Roveg), Hans van Es (DPA) en Peter Verbaas (FrugiVenta)
Ben Burgers (Roveg), Hans van Es (DPA) en Peter Verbaas (FrugiVenta)
Nancy Goovaerts van Univeg, met haar nieuwe collega Frédéric Rosseneu
Nancy Goovaerts van Univeg, met haar nieuwe collega Frédéric Rosseneu
"Spreker Olivier de Schutter is een Belgisch hoogleraar en was tot eind mei 2014 de speciale rapporteur van de Verenigde Naties over het recht op voedsel. Hij sprak over "Promoting a healthy diet in EU policy." Volgens hem zijn ongezonde eetgewoontes een grotere bedreiging dan tabak. "Het bestrijden van obesitas brengt enorme kosten met zich mee en er gaat al veel van het EU-budget naar dit probleem. Volgens hem zijn er verschillende niveaus waarop actie kan worden ondernomen, zoals op maatschappelijk en persoonlijk level."
"Spreker Olivier de Schutter is een Belgisch hoogleraar en was tot eind mei 2014 de speciale rapporteur van de Verenigde Naties over het recht op voedsel. Hij sprak over "Promoting a healthy diet in EU policy." Volgens hem zijn ongezonde eetgewoontes een grotere bedreiging dan tabak. "Het bestrijden van obesitas brengt enorme kosten met zich mee en er gaat al veel van het EU-budget naar dit probleem. Volgens hem zijn er verschillende niveaus waarop actie kan worden ondernomen, zoals op maatschappelijk en persoonlijk level."
"Joeri Van den Bergh van Insites Consulting sprak op een levendige manier over 'branding to generation Y'. Hij gaf aan dat het de bedoeling is dat je tegenwoordig dichtbij de jongere consument moet komen om ze te begrijpen en te beïnvloeden. "Een merk of product moet voor een jongere een soort vriend zijn. De Millennials gebruiken merken om meer 'fun' in het leven te hebben. Generatie Y zijn jongeren die geboren zijn tussen 1980 en 1996 en worden ook wel 'Millennials' genoemd. Deze generatie heeft over het algemeen nog weinig verantwoordelijkheden, houdt van het leven en wil dit vieren."
"Joeri Van den Bergh van Insites Consulting sprak op een levendige manier over 'branding to generation Y'. Hij gaf aan dat het de bedoeling is dat je tegenwoordig dichtbij de jongere consument moet komen om ze te begrijpen en te beïnvloeden. "Een merk of product moet voor een jongere een soort vriend zijn. De Millennials gebruiken merken om meer 'fun' in het leven te hebben. Generatie Y zijn jongeren die geboren zijn tussen 1980 en 1996 en worden ook wel 'Millennials' genoemd. Deze generatie heeft over het algemeen nog weinig verantwoordelijkheden, houdt van het leven en wil dit vieren."
Iedereen zit aandachtig te luisteren naar het verhaal van Joeri van den Bergh. Er waren ruim 80 aanwezigen op het event afgekomen
Iedereen zit aandachtig te luisteren naar het verhaal van Joeri van den Bergh. Er waren ruim 80 aanwezigen op het event afgekomen
Joeri van den Bergh heeft de nodige humor in zijn powerpoint, zoals op de gezichten af te lezen is.
Joeri van den Bergh heeft de nodige humor in zijn powerpoint, zoals op de gezichten af te lezen is.
Na een sessie waar gezonde voeding centraal stond, is het tijd voor een lunch. Deze ziet er heerlijk gezond uit, maar van het zoete dessert wordt minder genuttigd. Dat kan ook niet anders, als je net gecofronteerd bent met obesity cijfers en het feit dat er zoveel ongezonde voeding is.
Na een sessie waar gezonde voeding centraal stond, is het tijd voor een lunch. Deze ziet er heerlijk gezond uit, maar van het zoete dessert wordt minder genuttigd. Dat kan ook niet anders, als je net gecofronteerd bent met obesity cijfers en het feit dat er zoveel ongezonde voeding is.
Er is ruim de tijd om te genieten van het eten en te praten met elkaar over wat er in de ochtend verteld werd.
Er is ruim de tijd om te genieten van het eten en te praten met elkaar over wat er in de ochtend verteld werd.
Af en toe ook een hapje nemen tussen het praten.
Af en toe ook een hapje nemen tussen het praten.
Patrick Bartlett van EU Food Policy, Michel Bicheron van Green Giant Fresh, Lukasz Woznicki van European Crop Protection Association, Sergio Blasco Herráiz van Tecnidex en Filip Cnudde van DowAgroSciences
Patrick Bartlett van EU Food Policy, Michel Bicheron van Green Giant Fresh, Lukasz Woznicki van European Crop Protection Association, Sergio Blasco Herráiz van Tecnidex en Filip Cnudde van DowAgroSciences
Ramón Rey van Eurobanan en Alessandro Canalella van Simba/GF Group
Ramón Rey van Eurobanan en Alessandro Canalella van Simba/GF Group
Josselin Saint-Raymond en Daniel Sauvaitre van ANPP en François Lafitte van Prim'Land
Josselin Saint-Raymond en Daniel Sauvaitre van ANPP en François Lafitte van Prim'Land
Yvonne Harz-Pitre van Agrofresh en Ralph Ernst van Messe Berlin (België en Luxemburg)
Yvonne Harz-Pitre van Agrofresh en Ralph Ernst van Messe Berlin (België en Luxemburg)
Rob Baan van Koppert Cress en Mart Valstar van Best Fresh Group willen wel op de foto als er maar wat tegenover staat.
Rob Baan van Koppert Cress en Mart Valstar van Best Fresh Group willen wel op de foto als er maar wat tegenover staat.
Impressie foto van de lunchzaal
Impressie foto van de lunchzaal
Raquel Izquierdo de Santiago van Freshfel Europe en Saida Barnat van Interfel
Raquel Izquierdo de Santiago van Freshfel Europe en Saida Barnat van Interfel
Vincent Dolan van Total Produce liet een filmpje zien ter waarschuwing van obesitas. Hij sprak ook over het initiatief 'Consumer Compass 2015' een initiatief van de sector en Freshfel waarbij dieper onderzoek wordt gedaan waarom consumenten minder AGF consumeren. Er wordt gezocht naar de onderliggende gedachten bij AGF, waarom consumenten wel of niet kiezen voor AGF en hoe de de boodschappen uit de AGF-sector interpreteren.
Vincent Dolan van Total Produce liet een filmpje zien ter waarschuwing van obesitas. Hij sprak ook over het initiatief 'Consumer Compass 2015' een initiatief van de sector en Freshfel waarbij dieper onderzoek wordt gedaan waarom consumenten minder AGF consumeren. Er wordt gezocht naar de onderliggende gedachten bij AGF, waarom consumenten wel of niet kiezen voor AGF en hoe de de boodschappen uit de AGF-sector interpreteren.
Na de lunch gaat het programma verder in de zaal
Na de lunch gaat het programma verder in de zaal
Iedereen zit weer aandachtig te luisteren.
Iedereen zit weer aandachtig te luisteren.
"Spreker Jonathan Holslag heeft een grote kennis over Aziatische landen. Hij schreef het boek: De kracht van het paradijs. Jonathan vertelde dat het hoog tijd is dat Europa zich gaat herpositioneren. "Het inkomen is Europa is namelijk nog nooit zo hard gedaald sinds de Tweede Wereldoorlog. We zijn nog lang niet aan het einde van de crisis-tunnel. Daarom moet er wat gebeuren in Europa. Volgens hem is het belangrijk dat we focussen op nieuwe markten, maar moeten we zeker niet te veel verwachten van China en India."
"Spreker Jonathan Holslag heeft een grote kennis over Aziatische landen. Hij schreef het boek: De kracht van het paradijs. Jonathan vertelde dat het hoog tijd is dat Europa zich gaat herpositioneren. "Het inkomen is Europa is namelijk nog nooit zo hard gedaald sinds de Tweede Wereldoorlog. We zijn nog lang niet aan het einde van de crisis-tunnel. Daarom moet er wat gebeuren in Europa. Volgens hem is het belangrijk dat we focussen op nieuwe markten, maar moeten we zeker niet te veel verwachten van China en India."
"Hans van Es van DPA sprak over het belang van het internationaliseren. "Op meerdere plaatsen aanwezig zijn is een groot voordeel. Europese bedrijven die nu bijvoorbeeld een vestiging in Marokko hebben, kunnen zo wel producten blijven sturen."
"Hans van Es van DPA sprak over het belang van het internationaliseren. "Op meerdere plaatsen aanwezig zijn is een groot voordeel. Europese bedrijven die nu bijvoorbeeld een vestiging in Marokko hebben, kunnen zo wel producten blijven sturen."
En er kwamen nog meer sprekers die in enkele minuten wat actuele zaken besproken: Vincent Holveck uit Frankrijk, directeur van TerreAzur (Groupe Pomona)
En er kwamen nog meer sprekers die in enkele minuten wat actuele zaken besproken: Vincent Holveck uit Frankrijk, directeur van TerreAzur (Groupe Pomona)
Herbert Scholdei van Kolla (Hamburg)
Herbert Scholdei van Kolla (Hamburg)
Paco Borras van Anecoop
Paco Borras van Anecoop
Stephan Weist van REWE
Stephan Weist van REWE
Daniel Sauvaitre (ANPP, de Franse nationale appel- en perenvereniging)
Daniel Sauvaitre (ANPP, de Franse nationale appel- en perenvereniging)
Jesus Zorilla van de Europese Commissie
Jesus Zorilla van de Europese Commissie
Jim Prevor, Tommy Leighton en Gill McShane van London Produce Show. Deze beurs krijgt een vervolg in 2015.
Jim Prevor, Tommy Leighton en Gill McShane van London Produce Show. Deze beurs krijgt een vervolg in 2015.