Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Peter van der Woude: "Costa Rica en West-Afrika speerpunten"

Eimskip Reefer Logistics verlegt focus naar AGF-sector

Tholen - Eimskip heeft de afgelopen 99 jaar furore gemaakt als oudste rederij van IJsland. Inmiddels heeft de logistieke dienstverlener eigen kantoren in zeventien verschillende landen, evenals agentschappen op diverse strategische locaties. Peter van der Woude (general manager) en Martijn van der Velden (sales) houden zich vanuit het Rotterdamse kantoor aan de Waalhaven bezig met de unit Eimskip Reefer Logistics. "Vanouds zijn we vooral gespecialiseerd in seafood, maar ook in de AGF voelen we ons als een vis in het water!"


Martijn van der Velden en Peter van der Woude

In 2004 ging Eimskip Reefer Logistics van start en sindsdien is de unit snel gegroeid. Het bedrijf biedt gespecialiseerde diensten en de afhandeling aan van elk type temperatuur-gereguleerde lading, bevroren of gekoeld. Deze service dekt de gehele logistieke keten, inclusief het lossen van schepen, transport, warehousing en distributie, voorraadbeheer en douaneformaliteiten. "Voorheen bestond 98% van onze lading uit seafood. Vanuit het oogpunt van risicospreiding hebben we onze focus verlegd naar de AGF-sector. Dit jaar bestond 20% van onze vrachten uit AGF. Uiteindelijk willen we naar een verhouding van 50/50% toe", vertelt Peter van der Woude.

Als IJslands bedrijf heeft Eimskip bepaald geen makkelijke jaren achter de rug. Toen de IJslandse bank Icesave in 2008 failliet ging, zat Eimskip met enorme schulden. Door een goede financiële herstructurering kwam het allemaal weer goed. Alle aangekochte bedrijven werden weer verkocht en er kwam een nieuwe directie. In 2009 was het bedrijf weer schuldenvrij en sindsdien wordt er weer vooruit gekoerst. "Als totale groep zijn we nu ontzettend winstgevend met een nettowinst van ruim 12 miljoen euro vorig jaar. We behoren tot één van de weinige winstgevende rederijen in de wereld", vertelt Peter.



De totale reeferunit van Eimskip startte in 2004 met 1.200 TEU, maar groeide uit naar 90.000 TEU vorig jaar, waarvan 18.000 vanuit Rotterdam. Eimskip Reefer Logistics focust zich momenteel op Costa Rica (ananas/meloenen) en West-Afrika (aardappelen/uien). "Het voordeel is dat we een groot netwerk hebben van rederijen en agenten. Daarnaast zijn we bekend met gekoelde en bevroren ladingen en hebben we de beschikking over eigen schepen en een eigen transportbedrijf, waardoor de lading zo snel mogelijk weg kan. Dat kunnen doorslaggevende factoren zijn voor klanten", weet Martijn. "We willen stap voor stap groeien. Costa Rica staat na twee jaar goed op de rit en nu zijn we gestart met het transport van papaya's en fruitsappen vanuit Mexico. Ook Colombia staat op onze targetlijst, maar pas als een gebied stevig staat, kijken we naar nabijgelegen landen."



De toename van het containervervoer ten opzichte van de conventionele schepen, zal volgens de heren alleen maar toenemen. "Richting Afrika gaat er nog redelijk wat conventioneel, maar containervervoer wordt steeds interessanter. Het product zit veilig in de containers en kan in het land van aankomst direct naar plaats van bestemming. Daarbij is het containervervoer prijstechnisch nagenoeg gelijk aan het conventionele vervoer." Hoewel feederlines meer en meer de containers door Europa distribueren, vervalt volgens Peter daarmee niet de functie van Nederland als distributieland. "De Rotterdamse handel heeft nog altijd een spilfunctie als eerste aanloophaven. Negen van de tien containers uit Costa Rica komen hier aan en zelfs voor Duitse afnemers verloopt de import via de Rotterdamse haven."

Natuurlijk heeft Eimskip ook te maken met de snoeiharde concurrentie tussen de containermaatschappijen. "Op de vaargebieden moeten we scheepsruimte inkopen. Op een gebied als Costa Rica zitten de grote carriers niet op ons te wachten, maar op het Verre Oosten zijn we van hen een grote klant. Dan kun je wel het één en ander gedaan krijgen. Met de middelgrote carriers kunnen we goed zaken doen", zegt Martijn. Ook van het intermodale transport verwacht hij veel. "Uien gaan veelal al via binnenvaart naar de haven van Antwerpen en dat zie je een vlucht nemen. Het scheelt aanzienlijk in de kosten en met de barge kun je ook nog eens later laden."



Sinds december 2011 is het bedrijf gevestigd in PortCity 1, het kantoorgebouw van de Broekman Groep, dat wordt gedeeld met andere rederijen. Sindsdien vormt de Waalhaven weer het uitzicht, nadat Eimskip tien jaar lang op een bedrijventerrein in Barendrecht gevestigd was. Hoewel er maandelijks aan het moederbedrijf gerapporteerd wordt, krijgen de Nederlanders veel vrijheid van het beursgenoteerde Eimskip. "Men heeft in IJsland niet veel kennis van de AGF-sector, maar onze initiatieven worden alleen maar toegejuicht. Onze AGF-activiteiten zijn eigenlijk vanuit een lokaal initiatief ontstaan, maar breiden zich als een vlek uit binnen de organisatie. Dat blijkt ook wel aan de deelname aan de Fruit Logistica, die dit jaar direct groot werd aangepakt met vertegenwoordigers uit meerdere landen op de stand. De beursdeelname is ons goed bevallen en heeft een goede spin-off opgeleverd. Volgend jaar zijn we zeker weer van de partij."

Voor meer informatie:
Peter van der Woude
Martijn van der Velden
Eimskip Nederland
Waalhaven Z.Z. 21
3089 JH Rotterdam
Tel: 010-7517777
Fax: 010-7517799
pw@eimskip.nl
www.eimskip.nl