Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jack Groenewegen:

"Prominent al 20 jaar merk van betekenis"

Jack Groenewegen, kweker van 16 hectare trostomaten, is vanaf de start betrokken bij Prominent. Sinds de officiële oprichting van telersvereniging in 1995 zat hij in het bestuur. Sinds 2013 is Jack voorzitter van de werkgroep Groeneweg en vanaf 2000 van de werkgroep die het beleid voor het verpakkingscentrum DC Prominent bepaalt. Hij vertelt over 20 jaar Prominent, een label dat vanaf het allereerste begin als kwaliteitsmerk in de markt is gezet.

In 1993 is Prominent ontstaan door een samenwerking tussen een aantal telers die het ras Cameo teelden. Dat was voor die tijd een onderscheidende tomaat. “Het voordeel van dit ras was, dat deze ook als tros geoogst kon worden. En dat was nieuw. Met als gevolg dat het merk Prominent steeds populairder werd. Eind jaren ‘90 werd een groot deel van de productie bijvoorbeeld naar Amerika geëxporteerd. Later is de export verschoven naar de Duitse markt en nu worden Prominent trostomaten door heel Europa verkocht.”

Schat aan ervaring
De kracht van Prominent is de onderlinge samenwerking. Al vanaf de start zijn er verschillende werkgroepen en is iedere teler die lid is, actief betrokken. Ook investeerden de telers gezamenlijk in een verpakkingscentrum, een productielocatie met belichting en een innovatiecentrum met een gesloten kassysteem. “We leren van elkaar en van dit soort gezamenlijke projecten. Bedrijfsresultaten worden onderling vergeleken en daarbij ligt de focus altijd op de kwaliteit van het product. Alle keurresultaten zijn voor de telers openbaar en er wordt indien nodig direct op bijgestuurd. Op deze manier doen we snel en efficiënt kennis en ervaring op over de teelt en de ontwikkelingen in de markt. Ervaringen die we door vertalen naar onze eigen bedrijfsvoering op de kwekerij.”

Samen sterk
Voor Jack Groenewegen gaan samenwerking en ondernemerschap hand in hand. “Ik zie Prominent als een verlengstuk van mijn eigen bedrijf. Het feit dat ik lid ben van de club heeft mij al veel positiefs gebracht. Zo heb ik directe collega’s waar ik mee kan sparren. Ook kan ik bij hen terecht wanneer ik tegen een probleem aan loop. Het is goed om je te realiseren dat je er dan samen iets aan kunt doen. Succes bereik je tenslotte samen.” Voor Prominent ziet de toekomst er volgens Groenewegen rooskleurig uit. “Prominent is een sterk business to business merk, dat in de markt bekend staat om haar kwaliteit en houdbaarheid. En we blijven focussen op betrouwbaarheid en het leveren van topkwaliteit trostomaten. Het blijft onze strategie om marktgericht te ondernemen, samen met onze partners in de keten.”

 Meer informatie?
Ook trostomatenteler en enthousiast geworden door het verhaal van Jack Groenewegen? Neem dan contact op voor meer informatie of check de site www.prominent-tomatoes.nl.

 
Publicatiedatum: