Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Open dag Sensation en Dazzling Gold

Met clubrassen ook jongere Britse consument bereiken

Afgelopen vrijdag, 28 juni, vond bij Westende Fruitteelt de Open Dag van Sweet Sensation en Dazzling Gold plaats. Op deze dag werd de ontwikkeling van deze rassen besproken met de nadruk op de teelt en de afzetmogelijkheden.



Voor de lunch werd de al wat oudere aanplant bij Westende Fruitteelt bezocht. Hier was goed te zien dat met de juiste aandacht een goede productie kan worden gerealiseerd, ook onder hagelnetten. Na de lunch werden de Zeeuwse teelbedrijven van Fruitbedrijf Korstanje, Mts. Rietveld - Schipper en M.J. Riemens, bezocht waar een jonge aanplant Sweet Sensation te zien was. De dag werd afgesloten met een borrel en buffet bij Westende Fruitteelt.



Voor de lunch sprak ook John-Paul Burton van The Greenery UK over de kansen op de Engelse markt en het belang van lokale samenwerking in relatie tot de stijging van aankoop van Brits product bij de Britse retailers. The Greenery heeft met voormalig dochteronderneming Jover - nu geïntegreerd in de Productunit Hardfruit van The Greenery - al meer dan 30 jaar ervaring met het beleveren van hardfruit aan de Britse supermarkten en daarmee een goede uitgangspositie op de Engelse markt. De nieuwe rassen ondersteunen een verdere versterking van deze marktpositie.


John-Paul Burton


Uit onderzoek blijkt dat de Britse perenmarkt wordt gedomineerd door de Conference peer en dat de binnenlandse productie een aandeel heeft van 17,5%. 55% van de klanten koopt één perenras.



De Sweet Sensation valt in de smaak bij de Britse consument vanwege de hoogwaardige uitstraling, haar rode blos, opvallende grootte en goede smaak. Met de clubrassen wil The Greenery toegevoegde waarde creëren voor telers en retailers. Continuïteit in de aanvoer en standaardisering op het gebied van kwaliteit, smaak en uitstraling geven extra waarde aan het ras. Tot nu toe bestaan de Britse perenkopers veelal uit oudere, traditionele consumenten. Met de opvallende uitstraling en een goed marketingconcept wordt ook de jongere generatie aangespreken om meer peren te eten.


Ronald Vermeulen


Ronald Vermeulen, Agronomist van Licenced Variety Editors (de raseigenaar van Sweet Sensation) , hield een presentatie over de actuele ontwikkelingen in de teelt, onder meer over de toepassing van bestuiving en het telen onder hagelnetten.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer