Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Remie Dewitte: "Druk op de preimarkt door buitenlandse concurrentie"

"Met Vivo by REO bieden we een commerciële oplossing voor prei met lichte tripsschade"

Tholen - Met de lancering van Vivo by REO zet REO een nieuwe stap binnen het preisegment. Dat gebeurt in een seizoen dat allesbehalve vanzelfsprekend verloopt. "2025 kunnen we moeilijk een denderend jaar noemen", vertelt Remie Dewitte van REO. "De prijzen lagen voor heel wat groenten duidelijk lager dan in de voorbije seizoenen, waardoor we hopen dat de laatste weken van het jaar alsnog voor enig herstel kunnen zorgen. Het voorspelde koudere weer zou de vraag naar wintergroenten moeten aanwakkeren."

© REO

Die kou liet tot nu toe grotendeels op zich wachten, en dat had een duidelijke impact op o.a. de preimarkt. "Zonder een echte winterprik blijft de vraag achter en is het moeilijk om tot een gezonde prijsvorming te komen. We hebben kou en een daaropvolgende vraagmarkt nodig om de afzet opnieuw vlot te krijgen", legt hij uit.

Druk van buitenlandse concurrentie
Naast het weer speelde ook de internationale concurrentie het hele seizoen een rol. "Bijna het volledige jaar was er druk vanuit het buitenland. Verschillende landen konden continu product aanbieden, wat de markt extra onder spanning zette. Ondanks mooie volumes op REO bleef de prijszetting in heel wat producten onder de verwachtingen."

Om de export van prei toch te ondersteunen, speelde REO flexibel in op de vraag vanuit de markt. "In bepaalde periodes konden we extra volumes verhandelen dankzij alternatieve verpakkingsvormen. Zo verkochten we in 2025 drie keer zoveel houten preikratten als in 2024. Ook de nieuwe REO Flandria-preidoos werd bijzonder positief onthaald door de markt."

Trips als blijvende uitdaging
Een terugkerend aandachtspunt dit seizoen was de tripsdruk. "In enkele kritieke periodes was die aanzienlijk, en het is onder de huidige omstandigheden zeker dat dit ook in de toekomst een rol blijft spelen. Producenten hebben steeds minder middelen om die druk volledig onder controle te houden."

© REO

Volgens REO ligt hier een duidelijke opdracht voor de hele keten. Philiep Willems, sales manager bij REO: "Zaadhuizen zoeken actief naar rassen met een betere tripsresistentie en wij volgen die evoluties van nabij. Tegelijk zullen ook afnemers en consumenten moeten leren leven met lichte tripsschade. Kwalitatief is er niets mis met deze prei, alleen het uitzicht is iets minder perfect. Correcte informatie richting consument is daarbij cruciaal."

Vivo by REO als commerciële oplossing
Met Vivo by REO wil de coöperatie net daar een antwoord op bieden. "Onder dit nieuwe merk vermarkten we onder meer kwalitatieve, ongesorteerde prei in maat 2–4, waarbij lichte tripsschade is toegestaan. Het product wordt dagelijks via bemiddeling aangeboden en verpakt in standaard preikratten op grote verloren paletten, voorzien van een VIVO-kistenkaartje."

Tegelijk blijft Sublime prei, dat met de nieuwe strategie de opvolger van het merk Fine Fleur is, het topsegment binnen het REO-aanbod. "Dit product moet honderd procent voldoen aan de strengste kwaliteitseisen. Dat betekent ook dat we op bepaalde momenten bewust geen Sublime prei kunnen aanbieden. Alleen zo kunnen we garanderen dat het om het meest kwalitatieve product op de markt gaat."

De basis van de preiverkoop blijft echter REO Flandria-prei. "Die bieden we dagelijks via de veilingklok aan. Het Flandria-keurmerk is in heel Europa gekend en blijft een sterke troef, zowel voor telers als voor afnemers."

© REO

Vooruitblik op hydroprei en REO NOVA
Ook op innovatief vlak zit REO niet stil, stelt Remie. "Met hydroprei bevinden we ons nog in een opstartfase. De installatie in Ieper blijft een onderzoeksopstelling. In 2025 kregen we te maken met onvoorziene omstandigheden die de oogst hebben uitgesteld, maar het eerste seizoen was vooral een leerperiode. De verwachtingen blijven positief. We zien duidelijke interesse vanuit de handel, zowel voor verre export als vanuit de Belgische retail. Begin 2026 zal hydroprei op de Belgische markt beschikbaar zijn onder het merk REO NOVA."

'Samen smaakt het langst'
Voor REO blijft de uitdaging ook volgend jaar duidelijk. "We willen prei blijven aanbieden waar afnemers tevreden over zijn, producenten ondersteunen en ontzorgen waar nodig, en de marktontwikkelingen nauwgezet blijven volgen. Of, zoals het binnen REO wordt samengevat: 'Samen smaakt het langst'."

Voor meer informatie:
REO
Oostnieuwkerksesteenweg 101
België – 8800 Roeselare
Tel. +32(0)51 23 12 11
[email protected]
www.reo.be

Gerelateerde artikelen → Zie meer