In tegenstelling tot vorig jaar begon het Spaanse citrusseizoen dit jaar op schema. "We bleven dit jaar gespaard van slecht weer, waardoor de eerste aanvoer van ons beproefde topmerk Diana twee weken eerder aankwam dan vorig jaar. Aan het begin van het seizoen was er een tekort aan grote maten van zowel sinaasappels als clementines, wat voornamelijk te wijten was aan watertekort. Kleinere kalibers zijn daarentegen in voldoende hoeveelheden en van goede kwaliteit beschikbaar," legt Clemens Götzinger uit, co-Managing Director van Lindner Fruchtimport GmbH, gevestigd in het Frischezentrum in Frankfurt.
Volgens de marktvoorspellingen zal het aanbod van grote maten in de loop van het seizoen geleidelijk worden ingehaald. Toch is de vraag naar grote maten citrus meestal bijzonder groot aan het begin van het seizoen, terwijl deze later in het seizoen afneemt, legt Götzinger uit.
© Lindner Fruchtimport GmbH
Prijsgevoeligheid brengt merkfruit in gevaar
Diana is de seizoensfavoriet van Lindner tijdens het koude seizoen. Met de overname van Soravia, zo'n 18 jaar geleden, verwierf het bedrijf ook de exclusieve distributierechten voor het merk in de regio Rijn-Main. Zelfs in de soms zeer concurrerende marktomgeving van vandaag wordt het kwaliteitsfruit nog steeds goed ontvangen. Götzinger: "Er is nog steeds een vaste groep kopers die expliciet naar het merk vraagt. Het feit dat citrusvruchten van het DIANA-merk na de oogst alleen worden gewassen en behandeld met natuurlijke was en dat de schil dus geschikt is voor consumptie, is voor veel kopers een belangrijk criterium."
"Deze klanten worden echter ook prijsgevoeliger, terwijl de kosten - of het nu gaat om lonen of logistiek - tegelijkertijd stijgen en het product daardoor niet goedkoper wordt. Tijdens de pandemie trok Diana veel aandacht als een kwaliteitsproduct dat al goed ingeburgerd is op weekmarkten en in gespecialiseerde retailers. In deze periode waren consumenten eerder geneigd om zichzelf te trakteren op iets lekkers. Als merkproducten echter te duur worden, zal de verkoop instorten. Vooral met de soms extreem gunstige prijzen - zelfs als de kwaliteit niet altijd vergelijkbaar is," legt Götzinger uit.
Extreme weersomstandigheden beïnvloeden de citrusteelt
Naast gevestigde sinaasappelvariëteiten zoals Navelina en dergelijke, worden ook steeds vaker Cara Cara en Choco sinaasappelen gebruikt als alternatief. Ondertussen stelt de klimaatverandering de Spaanse citrusproducenten voor steeds grotere uitdagingen. "Tot begin november ontbreekt vaak het verschil tussen warme dagtemperaturen en koelere nachten dat nodig is voor de kleur. Dit betekent dat we tot eind oktober nachten hebben die veel te warm zijn, in combinatie met het eerder genoemde watertekort en een neiging tot een gebrek aan dikke maten. Er lijken nog maar twee scenario's over te zijn: of er is te weinig water, zoals dit jaar, of er valt ongebruikelijke regen, zoals vorig jaar. Normale omstandigheden zonder extreme weerssituaties worden steeds zeldzamer."

Clemens Götzinger en Stefan Lindner tijdens het groothandelsmarktbezoek van FreshPlaza.de in 2024.
Sombere stemming in groothandel
Het middelpunt van de activiteiten van Lindner is het lokale verscentrum in Frankfurt. Hier exploiteert het bedrijf zowel een verkoophal, als een bezorgservice voor gemeenschappelijke catering, restaurants en hotels. "De algemene stemming op de groothandelsmarkt is zeer gematigd tot slecht. Groothandelsklanten worstelen met de supermarkten, vooral op het gebied van prijzen, en zijn daarom niet meer in staat om op de weekmarkten de marges te behalen die ze gewend waren. Dit wordt nog verergerd door aanzienlijk hogere kosten, zoals het minimumloon. Op de lange termijn nemen supermarkten steeds meer nicheproducten op in hun assortiment. Dit draagt ertoe bij dat de eindconsument er ook ongebruikelijke artikelen zoals physalis, passievrucht of papaja vindt, waardoor de wekelijkse markt of de gespecialiseerde detailhandel minder wordt bezocht."
Volgens Lindner GmbH is de kerstcampagne tot nu toe nogal gematigd geweest. Tegen de 4e advent wordt sterke afzet verwacht. "Terugkijkend heeft het lokale verscentrum een enorme daling van de afzet geregistreerd, vooral in de tweede helft van het jaar. Dit is ook in lijn met de landelijke trend, aangezien collega's in andere groothandelscentra ook een vergelijkbare situatie melden," concludeert het rapport.
Meer informatie:
Clemens Götzinger
Lindner GmbH
Fruit import- en handelsbedrijf
Josef-Eicher-Str. 10
60437 Frankfurt
Telefoon: 069-401008-0
Fax: 069-401008-25
[email protected]
www.lindnerfood.de