Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Consument kiest steeds vaker gemak bij Grappe de Raisins

"Minder exoten, maar meer hoogwaardig 'klassiek' fruit tijdens de feestdagen"

Tholen - Het is nog maar enkele dagen voor Kerst, wat betekent dat het langzaam storm begint te lopen in de groenten- en fruit speciaalzaken. Bij sommigen begint dit al weken van tevoren, maar bij Grappe de Raisins moet de echte drukte nog losbarsten. "Onze klanten zijn niet het type dat weken van tevoren het complete menu uitstippelt, maar we bevinden ons in Knokke, een plek waar men veelal vakantiehuisjes heeft, wat het koopgedrag sterk bepaald. Men komt spontaan binnen, kijkt wat er beschikbaar is en neemt iets mee, of ze laten het door ons klaarmaken", vertelt zaakvoerder Jan Hannon.

Het betekent overigens niet dat het rustig is, want ze zijn druk bezig met de voorbereidingen. "Dat betekent veel werk in de keuken: het samenstellen van kaasplanken, charcuterieplanken en fruitmanden. Dat gebeurt vrijwel continu", aldus Jan. De speciaalzaak uit Knokke-Heist heeft naast verse groenten en fruit ook kazen, charcuterie en bereide maaltijden in het assortiment. "Je moet namelijk wel kunnen leveren als men ergens naar vraagt. De keuken draait nu al op volle toeren om alles voor te bereiden, maar vanaf morgen begint ook de intensieve verkoop. En volgende week, na Kerstmis, verwachten we het absolute hoogtepunt."

Nieuwjaar ziet hij namelijk als de echte piek. "Dat heeft alles te maken met ons klantenbestand. Veel van onze klanten hebben hier een tweede verblijf. Ze vieren kerstavond vaak thuis met familie en vertrekken daarna richting de kust voor een korte vakantie. In die periode komen ze bij ons langs voor kwaliteitsproducten, gemak en beleving. Dat patroon zien we elk jaar terug."

Thuis koken
Wel is er, zo stelt Jan, de laatste jaren een echte verschuiving naar convenience ontstaan. "Bereide producten en convenience spelen een grote rol. Mensen kiezen steeds vaker voor gemak. De klassieke maaltijd waarbij alles nog zelf wordt bereid, een stuk vlees met aardappelen en groenten, komt steeds minder voor. Dat is een trend die we het hele jaar zien, maar rond de feestdagen wordt die extra zichtbaar. Wij hebben ons daarin gespecialiseerd in het aperitiefsegment: hapjes, kleine gerechtjes en luxe borrelproducten. Volwaardige maaltijden doen we nauwelijks."

"Deze ontwikkeling is de afgelopen jaren duidelijk toegenomen. Enerzijds omdat veel restaurants rond de feestdagen vaker gesloten blijven, mede vanuit de gedachte van een betere work-life balance. Anderzijds heeft corona een blijvende impact gehad. Mensen hebben toen noodgedwongen geleerd om thuis te vieren en dat gedrag is deels blijven hangen. Het resultaat is dat wij in deze periode aanzienlijk meer verkopen dan vroeger."

Chileense kersen en Dominicaanse Charentais
Hardlopers voor Grappe de Raisins blijven in deze periode producten zoals witloof, bloemkool en bijvoorbeeld truffel. "Hierbij ligt de voorkeur voor ons cliënteel bij kwaliteit. Prijs is bij onze klanten vrijwel nooit een doorslaggevende factor; kwaliteit des te meer. We zitten op een locatie met een cliënteel dat bereid is te betalen voor topkwaliteit. Het moet er goed uitzien, vers zijn en perfect smaken."

In fruit blijkt exotisch wel steeds minder gevraagd. "Waar vroeger exoten echt een feestdagenproduct was, verkopen we er nu in deze periode minder van dan vroeger. Producten zoals Chileense kersen blijven populair, maar dat zijn eigenlijk geen exotische vruchten, eerder buiten-seizoensproducten. De echte specialiteiten, zoals pitahaya en andere nicheproducten waren vroeger meer in trek dan nu. Tegenwoordig vragen klanten daar veel minder naar. Dat komt mede doordat het aanbod aan 'klassiek' fruit enorm verbeterd is. De kwaliteit is hoog en het assortiment breed. We hebben momenteel bijvoorbeeld prachtige Charentais meloenen uit de Dominicaanse Republiek. Die zijn visueel aantrekkelijk en van uitstekende smaak. Dan is de keuze snel gemaakt en zien klanten geen reden om voor iets exotisch te gaan."

Voor meer informatie:
Jan Hannon
Grappe de Raisins
Emile Verhaerenlaan 20-22
8300 Knokke-Heist (België) - Zoute
+32 (0)50 63 17 17
[email protected]
www.grappederaisins.be

Gerelateerde artikelen → Zie meer