Het druivenseizoen dat bijna achter de rug is, behoort zonder twijfel tot de slechtste ooit voor de Italiaanse export. Volgens Piero Pontrandolfi van coöperatie Tellus, dat onderdeel is van telersorganisatie Asso Fruit Italia, had het juist een goed jaar moeten worden. "Alle seinen stonden op groen, maar de realiteit pakte heel anders uit."
© Asso Fruit Italia Soc. Coop. Agr.
Het warme weer leek in eerste instantie gunstig, maar leidde tot een sterke concentratie van het aanbod. Oogst uit verschillende Europese en niet-Europese landen kwam tegelijkertijd op de markt terecht. "En vanaf augustus kregen wij te maken met vochtige weersomstandigheden, die voor veel kwaliteitsproblemen zorgden en de houdbaarheid van de druiven flink aantastten", aldus Pontrandolfi.
Daar kwam bij dat er nieuwe, pitloze druivenaanplanten in productie kwamen. Die leveren aanzienlijk meer op, wat het aanbod nog verder vergrootte. "De vraag was al zwak, en met zoveel druiven op de markt kelderden de prijzen."
Maar er speelde meer. "Tot half september kwamen er ook nog eens spotgoedkope druiven uit landen als Griekenland en Egypte", aldus Pontrandolfi. "En sinds kort doet ook Moldavië mee op de Europese markt. Die kunnen hun product voor bodemprijzen aanbieden. Italiaanse telers kunnen daar onmogelijk tegenop, zeker niet als ze willen blijven voldoen aan de kwaliteits-, veiligheids- en ethische standaarden. Dat kost nu eenmaal geld."
© Vincenzo Iannuzziello | AGF.nl
Volgens Pontrandolfi is er een uitweg. "Er moeten duidelijke regels komen die voor iedereen gelden, zodat er eerlijke concurrentie ontstaat. Verder moeten we meer samenwerken tussen bedrijven, zodat risico's en kosten beter verdeeld worden. En we kunnen niet om het arbeidsprobleem heen: het areaal groeit, maar er is structureel te weinig personeel om alles geoogst te krijgen."
© Asso Fruit Italia Soc. Coop. Agr.
Costantino Pirolo, van de Italian Variety Club, wijst op het belang van doordachte rassenkeuze. Volgens hem is Italië te laat begonnen met het vernieuwen van de druivenrassen. "En nu doen we het gehaast en ongecoördineerd. We volgen blind wat commerciële aanbieders ons aanprijzen, zonder goed te testen of die rassen wel geschikt zijn voor onze teeltgebieden."
Het seizoen van 2025 heeft volgens hem duidelijk gemaakt dat het noodzakelijk is om beter te plannen. "We moeten niet alleen investeren in late rassen, maar ook in vroege. En we moeten zorgen voor meer variatie in rijpingsperiode, smaak en kleur."
Pirolo benadrukt ook het belang van innovatie. "In 2016 zijn we gestart met een veredelingsproject via de Italian Variety Club, een netwerk van 22 bedrijven in samenwerking met twee onderzoeksinstellingen. Na bijna tien jaar kruisen en selecteren, hebben we in september de eerste vier rassen kunnen certificeren bij het Europees plantenrassenbureau. Nog eens acht rassen volgen binnenkort."
Vanaf 2026 zullen deze nieuwe rassen in Apulië worden aangeplant. "Het zijn druivenrassen die voortkomen uit een sterke samenwerking tussen bedrijfsleven en wetenschap", aldus Pirolo. "Ze zijn ontwikkeld met het oog op smaak, kwaliteit en duurzaamheid. Ze vormen de basis van een nieuwe generatie druivengaarden."
Voor meer informatie:
Asso Fruit Italia
Via Tagliamento 31
75020 Scanzano Jonico (MT) – Italië
Tel: +39 (0)835 953125
[email protected]
assofruititalia.it