Polen zal nieuwe etiketteringseisen invoeren voor agf die in de retail worden verkocht, aldus het ministerie van Landbouw van het land. Volgens de bijgewerkte regels moeten losse groenten en fruit die in winkels worden aangeboden vanaf 17 februari 2026 de vlag van het land van herkomst dragen.
Het ministerie zei dat producten die op de markt zijn gebracht voordat de nieuwe regelgeving van kracht wordt, verkocht mogen blijven worden totdat de bestaande voorraden zijn uitgeput.
"Het doel van de veranderingen is een grotere transparantie van informatie voor consumenten," zei het ministerie in een verklaring.
Naast agf, zullen er later dit jaar nog meer etiketteringswijzigingen van toepassing zijn op andere voeding. De nieuwe vereisten voor honing, sappen en jam gaan in op 14 juni 2026.
Volgens de herziene regels moeten op honingetiketten alle landen van herkomst in dalende volgorde worden vermeld, samen met het procentuele aandeel van de honing uit elk land. Tegelijkertijd vervalt de verplichting om het suikergehalte te vermelden op etiketten van jam, gelei en marmelade.
De bijgewerkte regelgeving introduceert ook een nieuwe categorie vruchtensappen met een verlaagd gehalte aan van nature voorkomende suikers, volgens het Poolse staatspersbureau PAP.
Het ministerie zei dat de maatregelen bedoeld zijn om de etiketteringspraktijken te standaardiseren en duidelijkere informatie te verstrekken op het verkooppunt, met name voor groente en fruit, waar de informatie over de oorsprong vaak beperkt is voor losse producten.
Bron: Polskie Radio