Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Polen introduceert oorsprongsetikettering voor AGF

Polen zal nieuwe etiketteringseisen invoeren voor agf die in de retail worden verkocht, aldus het ministerie van Landbouw van het land. Volgens de bijgewerkte regels moeten losse groenten en fruit die in winkels worden aangeboden vanaf 17 februari 2026 de vlag van het land van herkomst dragen.

Het ministerie zei dat producten die op de markt zijn gebracht voordat de nieuwe regelgeving van kracht wordt, verkocht mogen blijven worden totdat de bestaande voorraden zijn uitgeput.

"Het doel van de veranderingen is een grotere transparantie van informatie voor consumenten," zei het ministerie in een verklaring.

Naast agf, zullen er later dit jaar nog meer etiketteringswijzigingen van toepassing zijn op andere voeding. De nieuwe vereisten voor honing, sappen en jam gaan in op 14 juni 2026.

Volgens de herziene regels moeten op honingetiketten alle landen van herkomst in dalende volgorde worden vermeld, samen met het procentuele aandeel van de honing uit elk land. Tegelijkertijd vervalt de verplichting om het suikergehalte te vermelden op etiketten van jam, gelei en marmelade.

De bijgewerkte regelgeving introduceert ook een nieuwe categorie vruchtensappen met een verlaagd gehalte aan van nature voorkomende suikers, volgens het Poolse staatspersbureau PAP.

Het ministerie zei dat de maatregelen bedoeld zijn om de etiketteringspraktijken te standaardiseren en duidelijkere informatie te verstrekken op het verkooppunt, met name voor groente en fruit, waar de informatie over de oorsprong vaak beperkt is voor losse producten.

Bron: Polskie Radio

Voorpaginafoto: © Polski

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer